Online nieuw kentekenbewijs aanvragen

Bent u uw kentekenbewijs (papier of kentekencard) kwijt of is dit beschadigd, dan kunt u gemakkelijk en snel online een vervangend kentekenbewijs aanvragen.
Na uw aanvraag stuurt de RDW u binnen 4 werkdagen per post een nieuw kentekenbewijs en een tenaamstellingscode toe.

  • U bent uw kentekenbewijs (kentekencard) kwijt

    U vraagt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) mét een tenaamstellingscode aan.  
    of
  • U bent (een deel van) uw papieren kentekenbewijs kwijt

    U vraagt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) mét een tenaamstellingscode aan.
    of
  • U bent alleen (een deel van) uw tenaamstellingscode kwijt

    U vraagt alleen een tenaamstellingscode aan. Lees het artikel Online nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.  
     

Aanvragen

Zo vraagt u online een vervangend kentekenbewijs aan: 

  1. Klik op de knop 'Vervangend kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen'. 
  2. Kies voor de eerste optie: Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen.
  3. Vul de gevraagde gegevens in.
  4. U betaalt de kosten via iDEAL:
    Vervangende kentekencard en tenaamstellingscode 31,50
  5. U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens. 
  6. De RDW stuurt u een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) toe.
  7. Daarnaast ontvangt u een brief met een tenaamstellingscode. De RDW stuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan het kentekenbewijs (kentekencard). Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren. Het kenteken blijft hetzelfde.
    Let op! De RDW stuurt de kentekencard en de tenaamstellingscode altijd naar de persoon (naar het bij de gemeente geregistreerde adres) die het voertuig op naam heeft staan. 
    Als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij, dan ontvangt u alleen de kentekencard. De lease- of financieringsmaatschappij ontvangt dan de tenaamstellingscode.  
  8. Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Dit om verwarring te voorkomen. Deze zijn niet meer geldig.
    Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.

 

Voorwaarden voor online aanvraag 

U kunt alleen een aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs indienen als:

 

Papieren kentekenbewijs omwisselen

Als uw papieren kentekenbewijs niet kwijt is of niet beschadigd is, maar u wilt wel graag een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard), dan kunt u uw  Papieren kentekenbewijs omwisselen.
     

Afhandelingstermijn online aanvraag

 Versturen kentekenbewijs:

  • Aanvraag vóór 20.00 uur > volgende werkdag verstuurd.
  • Aanvraag ná 20.00 uur > binnen 2 werkdagen verstuurd.
  • Aanvraag vrijdag ná 20.00 uur en in het weekend > de volgende dinsdag verstuurd.


Voor het versturen van de tenaamstellingscode moet u bij bovenstaande 1 werkdag optellen.

Het is afhankelijk van de postbezorging wanneer u het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode daadwerkelijk in huis heeft. Heeft u 5 werkdagen na de aanvraag nog geen kentekencard ontvangen? In het artikel 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen' leest u wat u kunt doen.

Heeft de RDW naar aanleiding van uw aanvraag nog meer informatie nodig, dan kan het langer duren voordat u uw nieuwe kentekenbewijs in huis heeft.

Geen geld terug

Veel mensen vinden kort nadat ze een vervangend kentekenbewijs hebben aangevraagd hun vermiste kentekenbewijs terug. Heeft u een vervangend kentekenbewijs aangevraagd en uw oude kentekenbewijs teruggevonden? U kunt de aanvraag niet stoppen en u kunt geen geld terugkrijgen.
 

Geen online aanvraag mogelijk

Heeft u een bijzonder kentekenbewijs (bijvoorbeeld een handelaarskenteken), is de eigenaar overleden of heeft u uw voertuig niet via de 'normale weg' gekocht (bijvoorbeeld via een veiling of de Domeinen)? Dan is het niet altijd mogelijk om online een vervangend kentekenbewijs aan te vragen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met RDW Klantenservice. 
Ga naar de navigatie