Nieuw kentekenbewijs aanvragen

Bent u uw kentekenbewijs kwijt of is dit beschadigd, dan kunt u gemakkelijk en snel online een vervangend (nieuw) kentekenbewijs aanvragen.
 
Heeft u een bedrijf met meerdere kentekens op naam, ga dan naar Vervangend kentekenbewijs aanvragen voor bedrijven.  

  • Bent u uw kentekencard kwijt of (een deel van) uw papieren kentekenbewijs
    Vraag dan een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) met een tenaamstellingscode aan óf

  • Bent u alleen (een deel van) uw tenaamstellingscode kwijt
    Vraag dan alleen een tenaamstellingscode aan. Ga naar  Online nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.   

Aanvragen

Zo vraagt u een vervangend kentekenbewijs aan: 

  1. Ga naar 'Vervangend kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen'
  2. Kies voor de eerste optie: Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen.
  3. Vul de gevraagde gegevens in.
  4. U betaalt de kosten via iDEAL:
    Vervangende kentekencard en tenaamstellingscode 31,50
  5. U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens. 
  6. De RDW stuurt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) en een brief met een tenaamstellingscode altijd naar het adres van de geregistreerde eigenaar/houder zoals deze bij de gemeente geregistreerd staat (ook in geval van overlijden of emigratie). Is dit niet de bedoeling, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW. Informatie over de afhandeling van uw aanvraag  
  7. Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.

 

Voorwaarden voor aanvraag 

U kunt alleen een aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs indienen als:

het voertuig op uw naam staat, of als iemand anders het namens u aanvraagt.  

Afhandeling van uw aanvraag

 Versturen kentekenbewijs:

  • Aanvraag voor 20.00 uur > volgende werkdag verstuurd.
  • Aanvraag na 20.00 uur > binnen 2 werkdagen verstuurd.
  • Aanvraag vrijdag na 20.00 uur en in het weekend > de volgende dinsdag verstuurd.

De RDW verstuurt de tenaamstellingscode 1 werkdag later dan het kentekenbewijs.

Het is afhankelijk van de postbezorging wanneer u het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode daadwerkelijk in huis heeft. Heeft u 5 werkdagen na de aanvraag nog geen kentekencard ontvangen? Meld dit dan bij de RDW. Voor meer informatie gaat u naar 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen'.

Voertuig eigendom van een lease- of financieringsmaatschappij

  • Is het voertuig eigendom van een leasemaatschappij, dan ontvangt de leasemaatschappij de vervangende kentekencard en de tenaamstellingscode. De leasemaatschappij stuurt de kentekencard naar u door.
  • s het voertuig eigendom van een financieringsmaatschappij, dan ontvangt u de vervangende kentekencard en de financieringsmaatschappij de tenaamstellingscode.

Geen geld terug

Veel mensen vinden kort nadat ze een vervangend kentekenbewijs hebben aangevraagd hun vermiste kentekenbewijs terug. Heeft u een vervangend kentekenbewijs aangevraagd en uw oude kentekenbewijs teruggevonden? Het is niet mogelijk om de aanvraag te stoppen en geld terug te krijgen.
 

Geen online aanvraag mogelijk

Kunt u het vervangende kentekenbewijs niet online aanvragen? Neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW.

 

Ga naar de navigatie