Nieuw kentekenbewijs aanvragen

Bent u uw kentekenbewijs kwijt of is dit beschadigd, dan kunt u gemakkelijk en snel online een vervangend (nieuw) kentekenbewijs aanvragen.

  • U bent uw kentekenbewijs (kentekencard) kwijt

    U vraagt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) met een tenaamstellingscode aan.  
    of
  • U bent (een deel van) uw papieren kentekenbewijs kwijt

    U vraagt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) met een tenaamstellingscode aan.
    of
  • U bent alleen (een deel van) uw tenaamstellingscode kwijt

    U vraagt alleen een tenaamstellingscode aan. Ga naar  Online nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.  
     

Aanvragen

Zo vraagt u een vervangend kentekenbewijs aan: 

  1. Ga naar 'Vervangend kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen'
  2. Kies voor de eerste optie: Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen.
  3. Vul de gevraagde gegevens in.
  4. U betaalt de kosten via iDEAL:
    Vervangende kentekencard en tenaamstellingscode 31,50
  5. U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens. 
  6. De RDW stuurt u een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) toe.
  7. Daarnaast ontvangt u een brief met een tenaamstellingscode. De RDW stuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan het kentekenbewijs (kentekencard). Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren. Het kenteken blijft hetzelfde.
    Let op! De RDW stuurt de kentekencard en de tenaamstellingscode altijd naar het bij de gemeente geregistreerde adres van de persoon die het voertuig op naam heeft staan. 
    Uitzondering: Als het voertuig eigendom is van een leasemaatschappij, dan ontvangt de leasemaatschappij de vervangende kentekencard en de tenaamstellingscode. De leasemaatschappij stuurt de kentekencard naar u door. Is het voertuig eigendom van een financieringsmaatschappij, dan ontvangt u de vervangende kentekencard en de financieringsmaatschappij de tenaamstellingscode. 
  8. Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Deze zijn niet meer geldig.
    Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.

 

Voorwaarden voor aanvraag 

U kunt alleen een aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs indienen als:
 

Geen online aanvraag mogelijk

Voldoet u niet aan de voorwaarden, dan is het niet mogelijk om de aanvraag online te doen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Klantenservice van de RDW.
  

Afhandeling van uw aanvraag

 Versturen kentekenbewijs:

  • Aanvraag voor 20.00 uur > volgende werkdag verstuurd.
  • Aanvraag na 20.00 uur > binnen 2 werkdagen verstuurd.
  • Aanvraag vrijdag na 20.00 uur en in het weekend > de volgende dinsdag verstuurd.

 

Voor het versturen van de tenaamstellingscode moet u bij bovenstaande 1 werkdag optellen.

Het is afhankelijk van de postbezorging wanneer u het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode daadwerkelijk in huis heeft. Heeft u 5 werkdagen na de aanvraag nog geen kentekencard ontvangen? Meld dit dan bij de RDW. Voor meer informatie gaat u naar 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen'.

Geen geld terug

Veel mensen vinden kort nadat ze een vervangend kentekenbewijs hebben aangevraagd hun vermiste kentekenbewijs terug. Heeft u een vervangend kentekenbewijs aangevraagd en uw oude kentekenbewijs teruggevonden? Het is niet mogelijk om de aanvraag te stoppen en geld terug te krijgen.
 

Ga naar de navigatie