Tijdelijk documentnummer en tenaamstellingscode aanvragen

In een aantal gevallen heeft u een tijdelijk documentnummer nodig als bij een voertuig geen geldige kentekencard aanwezig is. Dat nummer is te vergelijken met een ‘denkbeeldige’ kentekencard. Een tijdelijk documentnummer kunt u online bij de RDW aanvragen.


Let op: Het kan zijn dat u het document niet meteen kunt downloaden. Wacht dan eerst ongeveer 30 minuten en kijk daarna in uw orderhistorie of het document hier tussen staat.

Wanneer heb ik het tijdelijk documentnummer nodig?

Een tijdelijk documentnummer heeft u nodig als:
  • u een voertuig (zonder geldige kentekencard) aan een ander erkend bedrijf wilt verkopen.
  • u de koper van het voertuig (zonder geldige kentekencard) zelf de tenaamstelling bij een kentekenloket wilt laten regelen.
  • u de koper met een buitenlands legitimatiebewijs zelf de tenaamstelling van een voertuig (zonder geldige kentekencard) bij een RDW-keuringsstation wilt laten regelen.
  • u een voertuig (zonder geldige kentekencard) voor uitvoer verkoopt. In dat geval heeft de koper het tijdelijk documentnummer nodig om het voertuig voor uitvoer af te kunnen melden bij de RDW. De kentekencard of kentekenbewijs deel IA en deel IB heeft u wel nodig om het voertuig te registreren in een ander EU-land.
  • u een voertuig heeft ingevoerd dat voor de eerste keer tenaamgesteld moet worden.
  • een leasecontract verbroken wordt en het voertuig moet worden overgeschreven.
 

Bent u geregistreerd?

Om deze dienst te kunnen gebruiken, moet u als zakelijke klant of als erkenninghouder geregistreerd staan bij de RDW. Is dat niet zo, dan leest u hier hoe u zich kunt registreren.

Voorwaarden

U kunt alleen een tijdelijk documentnummer aanvragen als het betreffende voertuig op naam van uw bedrijf staat, of als het voertuig in bedrijfsvoorraad is opgenomen.
Voor leasemaatschappijen geldt, dat er een verstrekkingsvoorbehoud moet zijn.
 

Zo vraagt u een tijdelijk documentnummer aan:

  1. Klik op de knop 'Tijdelijk documentnummer en tenaamstellingscode aanvragen'. 
  2. Voer het kenteken en de meldcode (de laatste vier cijfers van het voertuigidentificatienummer) van het voertuig in. 
  3. Controleer de gegevens en geef daarna akkoord.
  4. De aanvraag wordt verwerkt. Dit kan enige tijd duren. 
  5. Als de aanvraag verwerkt is, kunt u het tijdelijk documentnummer downloaden en uitprinten. Op het document staat ook de tenaamstellingscode. 
  6. Neem deze print mee naar het kentekenloket of erkend bedrijf.

  
Uw document kunt u via 'Orderhistorie' in uw persoonlijke dienstenomgeving  nog 40 dagen na uw aanvraag terugvinden.

Kosten

Een tijdelijk documentnummer aanvragen is gratis.
 

Geldigheid tijdelijk documentnummer

Een tijdelijk documentnummer is - als dit niet gebruikt is - onbeperkt geldig. 

Ga naar de navigatie