Vervangend kentekenbewijs aanvragen

Als u bij de voertuigen die op naam van uw bedrijf staan geen kentekenbewijs of tenaamstellingscode meer heeft, dan kunt u dit/deze hier online aanvragen. U kunt meerdere aanvragen achter elkaar opvoeren. U kunt ook voor uw klant een vervangend kentekenbewijs aanvragen.
 
Heeft u maar één vervangend kentekenbewijs nodig, dan kunt u deze aanvragen via de online dienst vervangend kentekenbewijs aanvragen voor particulieren
 
Heeft u een RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad en u wilt een kentekenbewijs aanvragen voor een voertuig in uw bedrijfsvoorraad, dan geldt de hieronder genoemde procedure niet voor u. Op pagina Kentekenbewijs voor voertuig in bedrijfsvoorraad aanvragen leest u hoe u die aanvraag kunt doen.
 

Inloggen

Voor deze dienst moet u inloggen. Hiervoor moet u als zakelijke klant of als erkenninghouder geregistreerd staan bij de RDW. Staat u dat niet, dan leest u hier hoe u zich kunt registreren.
 

Kosten

Vervangende kentekencard en tenaamstellingscode 31,50

Zo vraagt u een vervangend kentekenbewijs aan: 

  1. Klik op de knop 'Vervangend kentekenbewijs aanvragen'. 
  2. De aanvragen voert u 1 voor 1 op.
  3. Selecteer het product: aanvragen kentekencard en tenaamstellingscode en/of APK Rapport, of alleen de tenaamstellingscode.
  4. Voer het kenteken en het voertuigidentificatienummer in (en geef bij aanvraag kentekenbewijs aan of u het APK rapport wilt ontvangen).
  5. Op het scherm ziet u een overzicht van uw aanvragen. U kunt hier ook nog aanvragen verwijderen. Dit overzicht krijgt u ook als u bovenin het scherm op 'winkelwagen' klikt. 
  6. Bevestig de aanvragen door op ’plaatsen order’ te klikken, of voeg nog een nieuwe aanvraag toe. 
  7. Controleer de gegevens en geef daarna aan dat u akkoord bent.
  8. De aanvraag is afgerond, u kunt de dienst sluiten. 
  9. De RDW stuurt het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode en het APK-rapport apart van elkaar naar u toe.
 

Afhandelingstermijn

Als u uw aanvraag op maandag tot en met vrijdag vóór 20.00 uur heeft ingediend, dan verstuurt de RDW de kentekencard en/of tenaamstellingscode de eerstvolgende werkdag. Heeft u de aanvraag ingediend op vrijdag na 20.00 uur of in het weekend, dan verstuurt de RDW de kentekencard en/of tenaamstellingscode de eerstvolgende dinsdag. Het is afhankelijk van de postbezorging wanneer u het kentekenbewijs daadwerkelijk in huis heeft.
 

Geen online aanvraag voor bijzondere kentekenbewijzen

Heeft u een bijzonder kentekenbewijs (bijvoorbeeld een handelaarskenteken), is de eigenaar overleden of heeft u uw voertuig niet via de 'normale weg' gekocht (bijvoorbeeld via een veiling of de Domeinen)? Dan is het niet altijd mogelijk om online een vervangend kentekenbewijs aan te vragen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met RDW Klantenservice.
 

Kentekenbewijs teruggevonden

Veel mensen vinden kort na de  aanvraag van een vervangend kentekenbewijs het vermiste kentekenbewijs terug. U kunt de aanvraag dan stoppen als de RDW de aanvraag nog niet in behandeling heeft genomen.  U ontvangt dan geen vervangend kentekenbewijs  en/of tenaamstellingscode meer, maar de gemaakte aanvraagkosten worden niet terugbetaald.
 

Kentekenplaten

Bij vermissing van een kentekencard en/of tenaamstellingscode hoeft u geen nieuwe kentekenplaten aan te schaffen. Omgekeerd geldt hetzelfde: bij vermissing van een kentekenplaat hoeft u geen nieuwe kentekencard en/of tenaamstellingscode aan te vragen. 

Deze diensten zijn mogelijk interessant voor u

Voertuiggegevens raadplegen

Gebruik deze dienst om grote hoeveelheden gegevens tegen betaling op te vragen.

Ga naar de navigatie