Smartcards aanvragen, intrekken of aanpassen

Een smartcard is een pasje met daarop een chip. U gebruikt deze om in te loggen in het Backofficestation. Op de chip zijn de gegevens van de smartcardhouder opgeslagen.

Er zijn 2 soorten smartcards:

  • Een Autorisatie Bevoegde persoon voor Rijbewijzen (ABR) smartcard
  • Een Rijbewijs Afgifte (RYA) smartcard
  • Een medewerker met een RYA smartcard kan het volgende:

    • het backofficesysteem opstarten
    • aanvragen scannen, goedkeuren, afwijzen, verwijderen en verzenden
    • handmatig een nummer invoeren van onleesbare aanvragen
    • rijbewijzen inklaren per collo
    • inklaren per rijbewijs
    • heraanvragen doen
    • helpfunctie gebruiken

    Aanvragen RYA-smartcard

    Zo vraagt u een RYA smartcard aan:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag RYA-certificaat hier aan. 
    2. U en de bevoegde vertegenwoordiger (de burgemeester of een ABR) vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
    3. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • volledig ingevulde aanvraagformulier
      • een kopie van uw geldige legitimatiebewijs.
      Graag mailen naar  [email protected].
    4. De RDW stuurt de RYA- smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    5. We sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen apart per post.
  • Een medewerker met een ABR-smartcard is bevoegd om:

    • andere medewerkers (inclusief een andere ABR) te autoriseren voor RYA
    • de autorisatie van een medewerker met een RYA-functie in te trekken

    Als de ABR ook geautoriseerd is als RYA, kan deze ook alle RYA-werkzaamheden verrichten. Hiervoor is maar één smartcard nodig.

    Aanvragen ABR-smartcard

    Zo vraagt u een ABR-smartcard aan:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag ABR-certificaat hier aan.
    2. Uw medewerker en de bevoegde vertegenwoordiger (de burgemeester of een gemandateerde) vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
    3. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • volledig ingevulde aanvraagformulier 
      • kopie van uw geldige legitimatiebewijs en
      • een kopie van het mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde).

        Graag mailen naar: [email protected] 
    4. De RDW stuurt de ABR- smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    5. Wij sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen apart per post.
  • Zo zet u de smartcard en de autorisatie stop:

    1. U vraagt hiermee het formulier 'Verzoek intrekken certificaat aan'
    2. U en de bevoegde vertegenwoordiger vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
    3. U mailt het formulier naar [email protected].
    4. U (als ABR) kan de autorisatie van de RYA beëindigen.
    5. U gaat naar het RDW-backofficestation en klikt op ‘autorisaties’.
    6. U volgt de aanwijzingen op het scherm.
    7. U moet de smartcard van de medewerker vernietigen.

    Autorisatie ingetrokken binnen 24 uur na ontvangst

    Wij beëindigen de autorisatie binnen 24 uur na ontvangst van het intrekkingsformulier voor uw ABR/RYA-smartcard. U ontvangt per post een bevestiging als dit is gebeurd. De smartcard moet u zelf vernietigen.

  • Hier leest u wat u moet doen om de smartcardautorisatie aan te passen van een ABR- naar een RYA-autorisatie of andersom.

    ABR wordt RYA

    Zo wijzigt u de autorisatie:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag RYA-certificaat hier aan. 
    2. Wij sturen het formulier naar u toe, samen met het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat'.
    3. U en de bevoegde vertegenwoordiger (iemand met een actieve ABR-registratie, een gemandateerde of de burgemeester) vullen dit formulier in en ondertekenen het. 
    4. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • het volledige aanvraagformulier Aanvraag RYA-certificaat 
      • het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat'
      • een kopie geldig legitimatiebewijs
      • een kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)

      Graag mailen naar:  [email protected]

    5. Wij sturen de RYA-smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    6. Wij sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen per post.

    RYA wordt ABR

    Zo wijzigt u de autorisatie:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag ABR-certificaat hier aan.
    2. Wij sturen het formulier naar u toe, samen met het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat'.
    3. U en de bevoegde vertegenwoordiger (de burgemeester of een gemandateerde) vullen het formulier Aanvraag ABR-certificaat in en ondertekenen beide het formulier. Ook vult u het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat' in. 
    4. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • het volledige ingevulde aanvraagformulier Aanvraag ABR-certificaat 
      • het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat
      • een kopie geldig legitimatiebewijs
      • een kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)
              Graag mailen  naar: [email protected]
    5. Wij sturen de ABR-smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    6. Wij sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen per post.
  • Hier vindt u de handleiding NRD Backoffice (pdf, 1mb).

     

     

  • Smartcard geblokkeerd

    Wij blokkeren de smartcard als u 3 keer de verkeerde pincode invoert. Een geblokkeerde smartcard kan gedeblokkeerd worden. Gebruik de Tokenmanager om te deblokkeren of neem contact op met uw systeembeheerder.

    Pin- en/of PUK code kwijt

    Bent u uw PIN- en PUK-code kwijt? Blokkeer de kaart dan door 3 keer een willekeurige PIN-code in te typen. Daarna moet u de geblokkeerde smartcard intrekken en vraagt u een nieuwe smartcard aan bij de RDW.

    Pincode of smartcard niet ontvangen

    Heeft u uw pincode of smartcard niet ontvangen? Neem dan contact op met de helpdesk van de Unit Rijbewijzen of stuur een e-mail. 
    Belangrijk: Als u de pincode niet heeft ontvangen, moet u de oude smartcard zelf vernietigen.

  • Artikel 1 Begripsbepaling

    In deze gebruiksvoorwaarden gebruiken we de volgende begrippen:
    • Certification Authority (CA): Een vertrouwde autoriteit die verantwoordelijk is voor het uitgeven en intrekken van certificaten. Het betreft hier de RDW unit Voertuig Registratie en Documenten.
    • Registration Authority (RA): Een autoriteit die verantwoordelijk is voor de identificatie en authenticatie van de certificaataanvrager of – houder. Een RA signeert geen certificaten en geeft geen certificaten uit, maar beoordeelt en bekrachtigt aanvragen voor uitgifte en intrekken van certificaten. Het betreft hier de RDW unit Rijbewijzen.
    • ABR: Autorisatie Bevoegd persoon Rijbewijzen.
    • RYA: medewerker RYbewijzen Afgifte.
    • Bevoegde vertegenwoordiger: De burgemeester van de gemeente is de bevoegde vertegenwoordiger wanneer het een ABR certificaat betreft. De ABR is de bevoegde vertegenwoordiger wanneer het een RYA certificaat betreft.
    • Certificaathouder: Een natuurlijk persoon ten behoeve van wie een certificaat is afgegeven, wiens identiteit kan worden vastgesteld met het certificaat en die het certificaat daadwerkelijk en exclusief gebruikt. Het betreft hier de ABR of de RYA, die in het bezit is van een RDW smartcard met daarop het certificaat, sleutelpaar (openbare sleutel en privé sleutel) en bijbehorende pincode.

    Artikel 2 Inleiding

    Om de toegang tot haar applicaties en systemen te beveiligen geeft de RDW als Certification Authority (CA) digitale certificaten uit. Zo’n digitaal certificaat is nodig om toegang te krijgen tot de online diensten van de RDW. Dit certificaat zal door de RDW op een smartcard aangeleverd worden. Om het certificaat te kunnen gebruiken, is het bezit van een smartcardreader en een bij de smartcard behorende pincode voorwaardelijk. Deze initiële pincode wordt, separaat van de smartcard, door de RDW verzonden. Bij de eerste ingebruikname, dient de pincode gewijzigd te worden in een zelf gekozen combinatie van minimaal vijf cijfers of letters, waarbij gekozen kan worden uit de cijfers nul tot en met negen en a tot en met z.

    Artikel 3 Verplichtingen van de certificaathouder

    De houder van het certificaat heeft de volgende verplichtingen:

    1. Bij de eerste ingebruikname van de smartcard, dient de initiële pincode gewijzigd te worden in een zelf gekozen pincode. Indien de initiële pincode niet ontvangen wordt of in een geopende envelop, dient u contact op te nemen met de Unit Rijbewijzen. Het telefoonnummer is 088 008 74 07.
    2. Adequate bescherming/beveiliging van:
      - de smartcard met het certificaat en de privé-sleutel.
      - de zelf gekozen pincode waarmee de privé-sleutel is beveiligd.
    3. De smartcard en bijbehorende pincode zijn persoonsgebonden, dat wil zeggen dat alleen de certificaathouder deze mag gebruiken en de smartcard en bijbehorende pincode derhalve niet beschikbaar gesteld of kenbaar gemaakt mogen worden aan derden.
    4. In geval van verlies, diefstal, beschadiging, compromittering of blokkade van de smartcard of pincode of bij beëindiging van de functie als ABR of RYA, dient de bevoegde vertegenwoordiger binnen de gemeente onmiddellijk de RDW hiervan op de hoogte te stellen door het formulier ‘Verzoek intrekken certificaat (pdf, 53kb)’ te mailen naar [email protected]. In geval de bevoegde vertegenwoordiger niet aanwezig is, dient de certificaathouder zelf dit formulier in te vullen en te mailen. Een RA van de RDW zal dit verzoek tot intrekken schriftelijk verifiëren.
    5. Indien de inhoud van het certificaat en/of voor de inhoud van het certificaat relevante gegevens niet (meer) overeenkomen met de werkelijkheid, is het de verantwoordelijkheid van de certificaathouder om de RDW hiervan op de hoogte te stellen.
    6. Het certificaat is bedoeld voor identificatie en authenticatie van de certificaathouder ten behoeve van toegang tot de online diensten van de RDW en de digitale ondertekening bij het gebruik hiervan. De bevoegde vertegenwoordiger binnen de gemeente is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk aanwezig zijn van het uit het certificaat blijkende medewerkerverband tussen de certificaathouder en de gemeente.
    7. De RDW is niet aansprakelijk voor schade, direct of indirect voortvloeiend uit het gebruik van een RDW certificaat, wanneer het gebruik niet strookt met de doeleinden waarvoor het certificaat wordt uitgegeven. De certificaathouder is aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit aan hem toerekenbaar handelen in strijd met deze gebruikersvoorwaarden.

    Artikel 4 Toepasselijkheid van het RDW Dienst Wegverkeer Certification Practice Statement

    Het RDW Dienst Wegverkeer Certification Practice Statement (CPS) is te downloaden van rdw.nl (zakelijk>RDW certificaat). Het CPS beschrijft de geleverde diensten, de gehanteerde procedures en de rechten en plichten van de bij deze diensten betrokken partijen.

    Artikel 5 Acceptatie van deze voorwaarden

    Door aanvragen van het certificaat verklaart de certificaathouder toestemming te verlenen voor opslaan van zijn persoonsgegevens (volgens de Archiefwet) en aan de gebruikersvoorwaarden te (blijven) voldoen. Bij wijziging van de gebruikersvoorwaarden, zal de gemeente hiervan op de hoogte worden gesteld. Op de gebruikersvoorwaarden en op de bepalingen in het CPS is Nederlands recht van toepassing. 

Heeft deze informatie u geholpen?