Een voertuig kopen in het buitenland is leuk en spannend, maar zorg wel dat u goed voorbereid bent. Het kan namelijk een flinke tegenvaller zijn als u er in Nederland achter komt dat u een kat in de zak heeft gekocht. Wij hebben 6 tips om u te helpen uw invoeravontuur tot een goed einde te brengen.
Het gebeurt
vaak dat mensen bij de aankoop onvolledige documenten mee naar huis krijgen.
Bekijk bij aankoop of het kentekenbewijs compleet is, want in sommige landen
bestaat het uit meerdere delen. Controleer ook altijd of het VIN op het
kentekenbewijs gelijk is met het VIN dat in het voertuig staat.
Heeft u zelf geen kennis van techniek, neem dan iemand met de juiste kennis mee als u een voertuig gaat kopen of vraag uw eigen garage in Nederland om hulp. Het is anders moeilijk vast te stellen of het voertuig in goede staat is. Ga nooit alleen op het uiterlijk af. Kijk ook onder het voertuig . Daarnaast kunt u vragen of het voertuig een APK-rapport heeft (als het voertuig aan de APK-plicht moet voldoen). Als dit recent is, zegt dat iets over de technische staat van het voertuig. De RDW kan bij de invoerkeuring de vervaldatum van een geldig APK-rapport (hoort bij het kentekenbewijs uit een EU-land ) overnemen.
Als
een voertuig te mooi lijkt om waar te zijn, is het ook vaak te mooi om waar te
zijn. Wees op uw hoede als:
Het voertuig een zeer lage kilometerstand heeft
terwijl de autostoelen en matten versleten zijn
onderhoudsboekjes, smeerkaartjes of
APK-rapporten ontbreken
tellerstanden met de hand in documenten zijn
aangepast
de distributieriem vervangen zou moeten zijn,
maar geen datum van vervanging genoteerd is. (dit wordt vaak met een
sticker of krijt op de distributiekap geschreven of is in het
onderhoudsboekje vermeld)
de prijs een stuk lager is dan de reële
marktwaarde.
In deze gevallen kan
het zijn dat de tellerstand is teruggedraaid. Uit onderzoek blijkt dat 10
procent van de Duitse importauto’s een teruggedraaide teller heeft.
Probeer met betrouwbare documenten te achterhalen of de tellerstand logisch is.
In België moet de verkoper een Car-Pass leveren met onder meer
gegevens over de kilometerstand. Deze Belgische tellerstanden nemen wij vanaf 13 januari 2025 over en kunt u met een RDW-Voertuigrapport bekijken.
Andere landen hebben niet zo’n goede
registratie van tellerstanden, dus moet u op andere bronnen af gaan. Vergelijk
de tellerstand op het dashboard met die op het APK-rapport, mogelijke
reparatiebonnen of het onderhoudsboekje van het voertuig. Let ook op de prijs
van het voertuig.
Vraag om een aankoopnota of verkoopovereenkomst, ook al is deze handgeschreven en ondertekend. Dan heeft u in ieder geval iets om op terug te vallen mocht er na de verkoop iets mis zijn. Vraag ook goed bij de handelaar in het buitenland en uw eigen garage in Nederland na wat de regelingen rond garantie en coulance zijn.
Als u in het buitenland een voertuig met schade koopt, hou er dan rekening mee dat er in Nederland extra keuringseisen (de zogenoemde schadekeuring) verreist zijn. Aan de extra schadekeuring zijn kosten verbonden. Ook duurt het dan vaak langer voordat u een kentekenbewijs krijgt.
Controleer van tevoren
hoeveel BPM u moet betalen (als dit voor uw voertuig geldt), zodat u in Nederland niet voor verrassingen komt te
staan. De BPM verschilt per type voertuig en draagt u af aan de
Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst leest u hoe u dit kunt berekenen.