Overzetten RDW backofficestation van GEMNET naar Diginetwerk

Dit bericht is bestemd voor diegene in uw gemeente, die verantwoordelijk is voor de IT.
Wij vinden het belangrijk dat u de generieke voorzieningen van de overheid optimaal gebruikt. Daarom beĆ«indigen wij het gebruik van GEMNET. Wij verzoeken daarom alle gemeenten om over te stappen op Diginetwerk. Als gevolg hiervan moet u het RDW backofficestation bij uw gemeente (kosteloos) omzetten, zodat u deze dienstverlening kunt continueren. Mocht uw gemeente al gebruik maken van het RDW backofficestation via Diginetwerk, dan is dit nieuwsbericht niet voor u van toepassing.
   

Wat gaat er veranderen?

Vanaf zaterdag 1 oktober 2022 stoppen wij met het gebruik van GEMNET en schakelen wij volledig over naar Diginetwerk. Wij voldoen hiermee aan de geldende overheidsstandaarden, zoals gepubliceerd op Diginetwerk - NORA Online.    

Wat zijn de gevolgen?

Wanneer u het RDW backofficestation niet tijdig omzet is het vanaf 1 oktober 2022 niet meer mogelijk om onder andere rijbewijsaanvragen te scannen en ontvangen rijbewijzen in te klaren. Voorgaande heeft geen consequenties voor uw front-office applicatie.  

Wat moet u doen?

  • Als gemeente zorgt u voor de juiste routering van het RDW backofficestation naar uw Diginetwerk aansluiting. Heeft u vragen over de configuratie dan kunt u daarvoor terecht bij uw Diginetwerk-koppelnetbeheerder. Dit zijn Gemnet-AOD (KPN), GGI-Netwerk (VNG) of Egem.         
  • Mogelijk moet u aanpassingen uitvoeren in de firewall van uw gemeente en ook aanpassingen aan de DHCP instellingen. Dit verschilt per gemeente. De IP-gegevens voor de communicatie met ons via Diginetwerk kunt u opvragen via [email protected] en vindt u ook op het VNG forum          
  • Stuur een mail met uw verzoek voor omzetting van het RDW backofficestation naar Diginetwerk naar [email protected].           
  • Vermeld in de mail van welke gemeente u bent, de gemeentecode en de contactpersoon van uw gemeente.        
  • Wij zetten uw aanvraag door naar Central Point. Zij plannen een afspraak in met de opgegeven contactpersoon van uw gemeente.         
  • Tijdens de daadwerkelijk omzetting moet een netwerkbeheerder aanwezig zijn met kennis van het gemeentelijk netwerk.

Heeft u vragen?

Neem dan contact op met de helpdesk van de unit Rijbewijzen via e-mail [email protected]