Bevoegdheden RYA-smartcard
Een medewerker met een RYA smartcard kan:
- het backofficesysteem opstarten
- aanvragen scannen
- aanvragen goedkeuren
- aanvragen afwijzen
- aanvragen verwijderen
- aanvragen verzenden
- handmatig een nummer invoeren van onleesbare aanvragen
- rijbewijzen inklaren per collo
- inklaren per rijbewijs
- heraanvragen doen
- helpfunctie gebruiken
Aanvragen RYA-smartcard
Zo vraagt u een RYA smartcard aan:
- U vraagt het formulier Aanvraag RYA certificaat via e-mail aan.
- U en de bevoegde vertegenwoordiger* vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
- U stuurt de volledige originele aanvraag en de benodigde documenten naar de RDW, Unit Rijbewijzen o.v.v. RYA/ABR, Postbus 9000, 9640 HA Veendam.
- De RDW stuurt de RYA- smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
- De RDW stuurt u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen apart per post.
* De bevoegde vertegenwoordiger is in dit geval de burgemeester of een ABR.
Documenten die nodig zijn
- Origineel aanvraagformulier Aanvraag RYA certificaat (3E0267c)
- Pasfoto volgens pasfotomatrix
- Kopie geldig legitimatiebewijs
Bevoegdheden ABR-smartcard
Een medewerker met een ABR-smartcard is bevoegd om:
- andere medewerkers (inclusief een andere ABR) te autoriseren voor RYA
- de autorisatie van een medewerker met een RYA-functie in te trekken
Als de ABR ook geautoriseerd is als RYA, kan deze ook alle RYA-werkzaamheden verrichten. Hiervoor is maar één smartcard nodig.
Aanvragen ABR-smartcard
Zo vraagt u een ABR-smartcard aan:
- U vraagt het formulier Aanvraag ABR-certificaat via e-mail aan
- Uw medewerker en de bevoegde vertegenwoordiger* vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier. U stuurt de volledige originele aanvraag en de benodigde documenten naar de RDW, Unit Rijbewijzen o.v.v. RYA/ABR, Postbus 9000, 9640 HA Veendam.
- De RDW stuurt de ABR- smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
- De RDW stuurt u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen apart per post.
* De bevoegde vertegenwoordiger is in dit geval de burgemeester of een gemandateerde.
Documenten die nodig zijn
- Origineel aanvraagformulier Aanvraag ABR certificaat (3E0266c)
- Pasfoto volgens pasfotomatrix
- Kopie geldig legitimatiebewijs
- Kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)