Smartcard geblokkeerd
De RDW blokkeert de smartcard als u 3 keer de verkeerde pincode invoert. Een geblokkeerde smartcard kan gedeblokkeerd worden. Meer informatie over het deblokkeren van een geblokkeerde smartcard kunt u teruglezen in de handleiding (pdf, 1mb) NRD Back Office hoofdstuk 12.
Pin- en/of PUK code kwijt
Bent u uw PIN- en PUK-code kwijt? Dan moet u de kaart blokkeren door 3 keer een willekeurige PIN code in te typen. Hierdoor wordt de smartcard geblokkeerd. Vervolgens moet de geblokkeerde smartcard worden ingetrokken en vraagt u een nieuwe smartcard aan bij de RDW.
Zo trekt u een geblokkeerde smartcard in:
- U downloadt het formulier ‘Verzoek tot intrekken certificaat’. Verzoek intrekken certificaat (pdf, 53kb)Verzoek intrekken certificaat (pdf, 53kb)
- U laat het formulier invullen en ondertekenen door de ABR. Bent u zelf een ABR, dan moet u het formulier laten ondertekenen door een andere ABR.
- U mailt het formulier ‘verzoek tot intrekken certificaat’ naar [email protected].
- De geblokkeerde smartcard kunt u dan vernietigen/ontwaarden.
Wilt u ook een nieuwe pas aanvragen, volg dan de stappen voor het aanvragen van een nieuwe smartcard.
Aanvragen nieuwe smartcard
Zo vraagt u een nieuwe smartcard aan:
- U vult een aanvraagformulier voor vervanging ABR/RYA in en laat deze ondertekenen door een ABR. Bent u zelf een ABR, dan moet u het formulier laten ondertekenen door de burgemeester. Heeft u geen aanvraagformulieren meer? Dan kunt u de aanvraagformulieren online bestellen.
- U stuurt de aanvraag op naar de RDW, Unit Rijbewijzen o.v.v. RYA/ABR, Postbus 9000, 9640 HA Veendam.
- De RDW stuurt de ABR en/of RYA-smartcard binnen 5 werkdagen (na ontvangst van het aanvraagformulier) via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
- De RDW stuurt u de bijbehorende pincode apart toe per post.
Pincode of smartcard niet ontvangen
Als u uw pincode of smartcard niet heeft ontvangen, dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van de Unit Rijbewijzen. U kunt ook een mail sturen waarin u aangeeft dat u de pincode of de smartcard niet heeft ontvangen.
Belangrijk
Als u de pincode niet heeft ontvangen, moet u de oude smartcard zelf vernietigen.