Smartcard geblokkeerd

De RDW blokkeert de smartcard als u 3 keer de verkeerde pincode invoert. Een geblokkeerde smartcard kan gedeblokkeerd worden. Meer informatie over het deblokkeren van een geblokkeerde smartcard kunt u teruglezen in de Documenthandleiding (pdf, 2mb) NRD Back Office hoofdstuk 12.

Pin- en/of PUK code kwijt

Bent u uw PIN- en PUK-code kwijt? Dan moet u de kaart blokkeren door 3 keer een willekeurige PIN code in te typen. Hierdoor wordt de smartcard geblokkeerd. Vervolgens moet de geblokkeerde smartcard worden ingetrokken en vraagt u een nieuwe smartcard aan bij de RDW.

Zo trekt u een geblokkeerde smartcard in:

  1. U downloadt het formulier ‘Verzoek tot intrekken certificaat’.
  2. U laat het formulier invullen en ondertekenen door de ABR. Bent u zelf een ABR, dan moet u het formulier laten ondertekenen door een andere ABR.
  3. U mailt het formulier ‘verzoek tot intrekken certificaat’ naar deze link opent in een nieuw venster[email protected]. U kunt het formulier ook faxen. Het faxnummer is 0598 69 91 92.
  4. De geblokkeerde smartcard kunt u dan vernietigen/ontwaarden.

Wilt u ook een nieuwe pas aanvragen, volg dan de stappen voor het aanvragen van een nieuwe smartcard.

Aanvragen nieuwe smartcard

Zo vraagt u een nieuwe smartcard aan:

  1. U vult een aanvraagformulier voor vervanging ABR/RYA in en laat deze ondertekenen door een ABR. Bent u zelf een ABR, dan moet u het formulier laten ondertekenen door de burgemeester. Heeft u geen aanvraagformulieren meer? Dan kunt u de aanvraagformulieren online bestellen. 
  2. U stuurt de aanvraag op naar de RDW, Unit Rijbewijzen o.v.v. RYA/ABR, Postbus 9000, 9640 HA Veendam.
  3. De RDW stuurt de ABR en/of RYA-smartcard binnen 5 werkdagen (na ontvangst van het aanvraagformulier) via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
  4. De RDW stuurt u de bijbehorende pincode apart toe per post.

Pincode of smartcard niet ontvangen

Als u uw pincode of smartcard niet heeft ontvangen, dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van de Unit Rijbewijzen. U kunt ook een mail sturen waarin u aangeeft dat u de pincode of de smartcard niet heeft ontvangen.

Belangrijk

Als u de pincode niet heeft ontvangen, moet u de oude smartcard zelf vernietigen.