Smartcards aanvragen, intrekken of aanpassen

Een smartcard is een pasje met daarop een chip. U gebruikt deze om in te loggen in het Backofficestation. Op de chip zijn de gegevens van de smartcardhouder opgeslagen.

Er zijn 2 soorten smartcards:

  • Een Autorisatie Bevoegde persoon voor Rijbewijzen (ABR) smartcard
  • Een Rijbewijs Afgifte (RYA) smartcard
  • Een medewerker met een RYA smartcard kan het volgende:

    • het backofficesysteem opstarten
    • aanvragen scannen, goedkeuren, afwijzen, verwijderen en verzenden
    • handmatig een nummer invoeren van onleesbare aanvragen
    • rijbewijzen inklaren per collo
    • inklaren per rijbewijs
    • heraanvragen doen
    • helpfunctie gebruiken

    Aanvragen RYA-smartcard

    Zo vraagt u een RYA smartcard aan:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag RYA-certificaat hier aan. 
    2. U en de bevoegde vertegenwoordiger (de burgemeester of een ABR) vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
    3. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • volledig ingevulde aanvraagformulier
      • een kopie van uw geldige legitimatiebewijs.
      Graag mailen naar  [email protected].
    4. De RDW stuurt de RYA- smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    5. We sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen apart per post.
  • Een medewerker met een ABR-smartcard is bevoegd om:

    • andere medewerkers (inclusief een andere ABR) te autoriseren voor RYA
    • de autorisatie van een medewerker met een RYA-functie in te trekken

    Als de ABR ook geautoriseerd is als RYA, kan deze ook alle RYA-werkzaamheden verrichten. Hiervoor is maar één smartcard nodig.

    Aanvragen ABR-smartcard

    Zo vraagt u een ABR-smartcard aan:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag ABR-certificaat hier aan.
    2. Uw medewerker en de bevoegde vertegenwoordiger (de burgemeester of een gemandateerde) vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
    3. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • volledig ingevulde aanvraagformulier 
      • kopie van uw geldige legitimatiebewijs en
      • een kopie van het mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde).

        Graag mailen naar: [email protected] 
    4. De RDW stuurt de ABR- smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    5. Wij sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen apart per post.
  • Zo zet u de smartcard en de autorisatie stop:

    1. U vraagt hiermee het formulier 'Verzoek intrekken certificaat aan'
    2. U en de bevoegde vertegenwoordiger vullen het formulier in en ondertekenen beide het formulier.
    3. U mailt het formulier naar [email protected].
    4. U (als ABR) kan de autorisatie van de RYA beëindigen.
    5. U gaat naar het RDW-backofficestation en klikt op ‘autorisaties’.
    6. U volgt de aanwijzingen op het scherm.
    7. U moet de smartcard van de medewerker vernietigen.

    Autorisatie ingetrokken binnen 24 uur na ontvangst

    Wij beëindigen de autorisatie binnen 24 uur na ontvangst van het intrekkingsformulier voor uw ABR/RYA-smartcard. U ontvangt per post een bevestiging als dit is gebeurd. De smartcard moet u zelf vernietigen.

  • Hier leest u wat u moet doen om de smartcardautorisatie aan te passen van een ABR- naar een RYA-autorisatie of andersom.

    ABR wordt RYA

    Zo wijzigt u de autorisatie:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag RYA-certificaat hier aan. 
    2. Wij sturen het formulier naar u toe, samen met het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat'.
    3. U en de bevoegde vertegenwoordiger (iemand met een actieve ABR-registratie, een gemandateerde of de burgemeester) vullen dit formulier in en ondertekenen het. 
    4. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • het volledige aanvraagformulier Aanvraag RYA-certificaat 
      • het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat'
      • een kopie geldig legitimatiebewijs
      • een kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)

      Graag mailen naar:  [email protected]

    5. Wij sturen de RYA-smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    6. Wij sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen per post.

    RYA wordt ABR

    Zo wijzigt u de autorisatie:

    1. U vraagt het formulier Aanvraag ABR-certificaat hier aan.
    2. Wij sturen het formulier naar u toe, samen met het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat'.
    3. U en de bevoegde vertegenwoordiger (de burgemeester of een gemandateerde) vullen het formulier Aanvraag ABR-certificaat in en ondertekenen beide het formulier. Ook vult u het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat' in. 
    4. U stuurt het volgende via mail naar de RDW:
      • het volledige ingevulde aanvraagformulier Aanvraag ABR-certificaat 
      • het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat
      • een kopie geldig legitimatiebewijs
      • een kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)
              Graag mailen  naar: [email protected]
    5. Wij sturen de ABR-smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
    6. Wij sturen u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen per post.

Heeft deze informatie u geholpen?