Wijzigen smartcardautorisatie

Een smartcard is een pasje met daarop een chip. Op de chip zijn de gegevens van de certificaathouder opgeslagen. Er is een Autorisatie Bevoegde persoon voor Rijbewijzen (ABR) smartcard en een Rijbewijs Afgifte (RYA) smartcard. In dit artikel leest u wat u moet doen om de smartcardautorisatie te wijzigen van een ABR naar een RYA autorisatie of andersom.

Voor het wijzigen van de smartcardautorisatie moet u 2 formulieren invullen; het formulier Aanvraag RYA-certificaat of Aanvraag ABR-certificaat en het formulier ‘Verzoek tot intrekken certificaat’. Het aanvraagformulier stuurt u per post naar de RDW samen met het formulier voor het intrekken van het certificaat.

ABR wordt RYA

Zo wijzigt u de autorisatie:

  1. U vraagt het formulier Aanvraag RYA-certificaat aan via de e-mail en vult alle gegevens in.
  2. Dit formulier wordt binnen 24 uur per post naar u verzonden.
  3. U en de bevoegde vertegenwoordiger* vullen het formulier Aanvraag RYA-certificaat in en ondertekenen beide het formulier.
  4. U downloadt het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat' (onderaan de pagina) en vult deze in.
  5. U stuurt de volledige originele aanvraag, het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat' en de benodigde documenten naar de RDW, Unit Rijbewijzen o.v.v. RYA/ABR, Postbus 9000, 9640 HA Veendam.
  6. De RDW beëindigt de ABR-registratie.
  7. De RDW stuurt u hiervan binnen 24 uur per post bericht.
  8. De RDW stuurt de RYA-smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
  9. De RDW stuurt u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen per post.

*De bevoegde vertegenwoordiger is in dit geval een persoon met een actieve ABR-registratie, een gemandateerde of de burgemeester.

Documenten die nodig zijn

  • Origineel aanvraagformulier Aanvraag RYA-certificaat (3E0267c)
  • Pasfoto volgens pasfotomatrix
  • Kopie geldig legitimatiebewijs
  • Kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)

RYA wordt ABR

Zo wijzigt u de autorisatie:

  1. U vraagt het formulier Aanvraag ABR-certificaat via e-mail aan.  
  2. Dit formulier wordt binnen 24 uur per post naar u verzonden.
  3. U en de bevoegde vertegenwoordiger* vullen het formulier Aanvraag ABR-certificaat in en ondertekenen beide het formulier.
  4. U downloadt het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat' (onderaan de pagina) en vult deze in.
  5. U stuurt de volledige originele aanvraag, het formulier 'verzoek tot intrekken certificaat en de benodigde documenten naar de RDW, Unit Rijbewijzen o.v.v. RYA/ABR, Postbus 9000, 9640 HA Veendam.
  6. De RDW beëindigt de RYA-registratie.
  7. De RDW stuurt u hiervan binnen 24 uur per post bericht.
  8. De RDW stuurt de ABR-smartcard binnen 5 werkdagen via Mikropakket naar de eerste ABR van uw gemeente.
  9. De RDW stuurt u de bijbehorende pincode binnen 5 werkdagen per post.

*De bevoegde vertegenwoordiger is in dit geval de burgemeester of een gemandateerde.

Documenten die nodig zijn

  • Origineel aanvraagformulier Aanvraag ABR-certificaat (3E0266c)
  • Pasfoto (volgens pasfotomatrix)
  • Kopie geldig legitimatiebewijs
  • Kopie mandaatbesluit (bij ondertekening door een gemandateerde)

Documenten 'Verzoek tot intrekken smartcard'