Ontheffing om bedrijfseconomische omstandigheden
Voorwaarden
- U heeft uw voertuig nodig om in de ZE-zone te rijden, bijvoorbeeld omdat uw een grote of zware lading vervoert. U heeft daarvoor geen andere oplossing zoals bijvoorbeeld: schuiven in uw wagenpark, huren van een voertuig met toegang tot de ZE-zone, uw werk buiten de ZE-zone uitvoeren of gebruik maken van een goederenhub.
- U komt per jaar 13 keer of meer met uw voertuig in de ZE-zone. Rijdt u minder vaak in de zone? Vraag dan een dagontheffing aan. Dit kan vanaf 1 oktober 2024.
- Voor uw omzet is het belangrijk dat u de ZE-zone in kunt.
Documenten die u meestuurt
- Ingevuld financieel beoordelingsformulier. Dit formulier kunt u bij het indienen van uw aanvraag downloaden.
- Bewijs om de eigenaar van het voertuig vast te stellen (kentekenbewijs).
- Jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar.
- Btw-aangiften van dit jaar.
- Een overzicht van alle voertuigen van uw bedrijf (per voertuig: kenteken, voertuigcategorie, emissieklasse, indicatie aantal dagen in ZE-zone per jaar, eventueel benodigde laadcapaciteit of bijzonderheden).
- Contracten die laten zien dat u in de ZE-zone werkt.
- Een standplaats- of marktvergunning als u die heeft.
- Rittenstaten en/of facturen van vervoer naar de ZE-zone. Het gaat alleen om ritten met het voertuig waarvoor u ontheffing aanvraagt. Uit de documenten blijkt duidelijk wat de omzet was van die ritten.
- Heeft u een offerte aangevraagd voor een voertuig dat wel de ZE-zone in mag? Of een offerte voor aanpassingen aan een bestaand voertuig? Dan stuurt u die ook mee.
De gemeente waar u de ontheffing aanvraagt, kan altijd aanvullende documenten bij u opvragen.
Beoordeling door adviesbureau
Een onafhankelijk adviesbureau beoordeelt of uw bedrijf genoeg geld heeft om te kunnen investeren in een nieuw uitstootvrij voertuig of een gebruikt emissieklasse 6 voertuig. Het bureau kijkt naar de netto-investering die u moet doen en houdt hierbij rekening met een afschrijvingstermijn van 5 jaar. Ook kijken ze naar het bedrag dat u kunt aflossen (uw afloscapaciteit). Met uw laatste 3 jaarrekeningen bepalen ze de afloscapaciteit. Dit wordt berekend uit het bedrijfsresultaat, afschrijvingen, privéopnamen en aflossingen.
De beoordeling van het adviesbureau is een advies aan de gemeente. Door lokale regels kan de beoordeling van een gemeente anders zijn.
-
De aanvraag van deze ontheffing kost €250,-. Wijst het loket uw aanvraag af dan krijgt u geen geld terug.
-
Voor het afgeven van een ontheffing is er een tijdelijk loket ingericht: het zero-emissieloket. De gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht handelen op dit moment alle aanvragen af.
-
Ook via de post kunt u een aanvraag doen. Dit duurt wel langer dan een online aanvraag.
- Stuur een brief met daarin:
- uw gegevens (naam, e-mailadres, telefoonnummer en handtekening)
- kenteken van het voertuig
- welke ontheffing u wilt aanvragen
- of u als persoon of als bedrijf de aanvraag doet
- Stuur de brief naar:
Behandelteam Zero-emissieloket
Postbus 2758
1000 CT Amsterdam
Mailen mag ook naar: [email protected]. - Mogelijk belt iemand van het zero-emissieloket u om te kijken of de ontheffing echt nodig is.
- U krijgt een brief of mail met daarin meer informatie over de aanvraag samen met een acceptgiro om de kosten voor uw aanvraag te betalen.
- Stuur een brief met daarin:
-
Weet u nog niet of u een ontheffing nodig heeft of wilt u meer achtergrondinformatie? Op de website www.opwegnaarZES.nl vindt u een overzicht van waar de zones komen, de toegangsregels en controleert u of u een zone in mag of niet.
- Vraag over uw voertuigregistratie of emissieklasse? Neem contact op met de RDW.
- Algemene vraag over de zero-emissiezones? Kijk op opwegnaarZES.nl of neem contact op via [email protected].
- Vraag over 1 van de ontheffingen? Neem contact op via [email protected].