APK
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een begrip in Nederland. De keuring bevordert de verkeersveiligheid en beschermt het milieu. Er wordt bij de APK onder meer gekeken naar de remmen, de wielophanging en de verlichting. Ook de kilometerstand van een auto wordt geregistreerd bij een APK.
Jaarlijks worden er ongeveer 7,7 miljoen APK-keuringen voor personenauto’s uitgevoerd en bijna 300.000 voor zware voertuigen. Deze periodieke keuringen worden gedaan door zo’n 10.000 garagebedrijven die hiervoor een erkenning van de RDW hebben.
-
Op alle APK-keuringen voert de RDW steekproefsgewijs controles uit. Onze steekproefcontroleurs bekijken dan of de APK-keuring goed is uitgevoerd. Garagebedrijven én APK-keurmeesters worden risico-gestuurd gecontroleerd door de RDW. Goed presterende garages krijgen minder vaak een steekproef opgelegd en minder goed presterende autobedrijven juist vaker. Zo verhogen we, samen met de branche, de kwaliteit van de APK in Nederland.
Garagebedrijven en APK-keurmeesters die regelmatig fouten maken kunnen hun bevoegdheid om APK-keuringen uit te voeren, verliezen. Garages en keurmeesters die het heel bont maken kunnen door de RDW uitgesloten worden van de bevoegdheid om te keuren. De wijze waarop de RDW toezicht houdt, is beschreven in het Toezichtsbeleid van de RDW. Bedrijven die APK-keuringen uitvoeren moeten voldoen aan regels en de RDW houdt daar toezicht op. In het Toezichtsbeleid van de RDW is beschreven hoe we dit doen.
-
De RDW neemt in Europa namens Nederland deel aan overleg over de Europese regelgeving in de APK. De Europese lidstaten werken de Europese regels uit in Nationale regelgeving. De stichting Overlegorgaan APK (SO APK) adviseert de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de uitvoering van de APK in Nederland. Deelnemers zijn alle bij de APK betrokken partijen. De APK-keurmeesters zijn gebonden aan regelgeving. Welke eisen en regels er gelden voor het APK-keuren van een voertuig kun je zien in de Online APK regelgeving.
Registercontrole
De RDW controleert of voertuigen voldoen aan de APK-plicht. Het doel is een zo veilig en schoon mogelijk voertuigpark, en dus zo min mogelijk niet-APK-gekeurde voertuigen in de samenleving. Dit is in het belang van de veiligheid voor alle weggebruikers. Ook de andere voertuigverplichtingen (verzekering en wegenbelasting) worden gecontroleerd.
APK 1, 2 en straks ook 3
Naast de APK voor zware voertuigen, de APK 1, en die voor personenauto’s, de APK 2, is in 2021 de APK3 ingevoerd. Deze is bedoeld voor bepaalde trekkers.
Computers op wielen
De ontÂwikkelingen op het gebied van geautomatiseerde en zelfrijdende voertuigen blijven doorgaan. Er komt steeds meer software in nieuwe auto’s en er komen steeds meer systemen die ondersteuning bieden bij het rijden. Als deze voertuigen 4 jaar zijn, moeten ze ook APK-gekeurd worden. Internationaal werkt de RDW aan APK-eisen voor die auto’s van de toekomst.
-
Consumenten kunnen uit bijna 10.000 bedrijven kiezen om een keuring te laten doen. Bezoek daarom een garage waar je vertrouwen in hebt en waar je je prettig bij voelt. En maak vooraf duidelijke afspraken.
Een APK-keuring is geen onderhoudskeuring, het is een keuring op wettelijke veiligheids- en milieueisen. Neem banden. Het bandenprofiel is heel belangrijk voor de veiligheid, dus daar zijn APK-normen voor. Als de banden aan die normen voldoen, worden ze goedgekeurd voor de APK. Wordt er echter veel met de auto gereden, waardoor de banden meer slijten, dan moeten de banden wellicht vervangen worden vóór de volgende APK-keuring. De juiste bandenspanning is belangrijk voor de veiligheid en het milieu en wordt daarom ook gecontroleerd in de APK. De meeste banden lopen echter heel langzaam leeg, daarom is het belangrijk om minstens elke 2 maanden je bandenspanning te controleren en niet te wachten tot de volgende APK-keuring.
Kijk voor meer tips op onze website. -
- BOVAG is een brancheorganisatie van ongeveer 9.000 ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden.
- RAIVereniging behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen en van garage-uitrusting zijn bij RAI Vereniging aangesloten.
- ANWB Belangenbehartiging voor consumenten op gebied van mobiliteit, vrije tijd en vakantie.
- TRTA staat voor 'Technical Road Transport Association' en bestaat uit een grote groep bedrijven die zware wegtransportmiddelen exploiteren.
- TLN is een ondernemersorganisatie voor de transport- en logistieksector in Nederland en Europa.
- evofenedex is een belangenbehartiger voor logistiek en internationaal ondernemen in Nederland met meer dan 10.000 leden
- VACO is een branchevereniging voor de banden- en wielenbranche.
- IBKI is het instituut voor theorie- en praktijkexamens in de mobiliteitsbranche.
- ATC is een vereniging voor technici uit de mobiele techniek.
- VOMAPK is een vereniging voor onafhankelijke en mobiele APK.
- FEHAC behartigt de belangen van de eigenaren van historische wegvoertuigen.
- KNAC is een club voor autoliefhebbers die plezier beleven aan autorijden.
- Fedecom is een brancheorganisatie, die de belangen behartigt van fabrikanten, importeurs en dealers in de agrotechniek, veehouderijtechniek, groentechniek, tuinbouwtechniek en industrie GWW & intern transport.