Wegwijzer bijzondere bromfietsen

Vanaf 1 januari 2024 is er voor nieuwe typen bijzondere bromfietsen een nationale typegoedkeuring nodig voor ze de openbare weg op mogen. Tot 1 januari 2024 had de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de bevoegdheid om bijzondere bromfietsen toe te laten tot het verkeer. 

Geparkeerde Segways

Deze nationale typegoedkeuring voor bijzondere bromfietsen is ontstaan omdat ze worden gezien als innovatieve voertuigen met specifieke kenmerken. Hierdoor vallen ze niet onder dezelfde toelatingsregels als normale bromfietsen. Een bijzondere bromfiets heeft bijvoorbeeld geen zadel.

  • Een bijzondere bromfiets is een elektrisch voertuig dat niet harder kan dan 25 km/u met een motor van maximaal 4 kW. Dit voertuig wordt daarom toegelaten onder  de toelatingsregels voor bijzondere bromfietsen.
  • Een bijzondere bromfiets heeft een nationale typegoedkeuring en:

    • rijdt niet harder dan 25 kilometer per uur.
    • heeft een elektromotor met een maximumvermogen van maximaal 4kW.
    • is geen gehandicaptenvoertuig, elektrische fiets met trapondersteuning of bromfiets.
    • is verzekeringsplichtig. Er moet een sticker van de verzekeraar op het voertuig zitten.
    • kentekenplicht vanaf 1 juli 2025

    De minister heeft besloten de kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen  uit te stellen tot  1 juli 2025. De komende tijd wordt de kentekenplicht nog eens goed bekeken in relatie tot de andere maatregelen voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV's). Ook de discussie over e-bikes (waaronder fatbikes) wordt hierbij betrokken.

  • Met welke bijzondere bromfietsen mag je in Nederland de weg op?

    De minister van IenW heeft voor 1 januari 2024 een aantal bijzondere bromfietsen aangewezen voor toelating tot het verkeer op de weg in Nederland. De volgende 17 voertuigen zijn als aangewezen bijzondere bromfiets toegelaten:

    Handelsvoorraad

    Fabrikanten van bijzondere bromfietsen met een aanwijzing mogen de voertuigen op basis van deze aanwijzing nog tot uiterlijk 31 december 2025 in de handel brengen. Ná 31 december 2025 mogen aangewezen bijzondere bromfietsen uitsluitend nog in de handel worden gebracht als ze zijn opgenomen in een handelsvoorraad, die hoort bij de aanwijzing van de fabrikant.

    Nationale typegoedkeuring

    Vanaf 1 januari 2024 is de RDW de goedkeuringsinstantie voor de toelating van bijzondere bromfietsen. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2024 nieuwe bijzondere bromfietsen alleen nog toegelaten kunnen worden tot het verkeer als deze onder een nationale typegoedkeuring zijn geproduceerd.

    • De bestuurder is 16 jaar of ouder
    • er is geen rijbewijs nodig voor het voertuig.
    • en geen helm
    • rijdt op het fietspad 
    • zoveel mogelijk rechts
    • en niet op de stoep
  • Wilt u nieuwe bijzondere bromfietsen produceren? Dan moet u een aanvraag indienen bij de RDW voor een nationale typegoedkeuring. Dit kan vanaf 1 januari 2024. Met de typegoedkeuring kunnen de voertuigen gebruikt worden op de openbare weg. Meer hierover op de pagina's over typegoedkeuring aanvragen

    • Heeft een bijzondere bromfiets een kenteken?

      Nee, voor een bijzondere bromfiets is er nog geen kentekenplicht. De minister heeft de kentekenplicht uitgesteld naar 1 juli 2025. Tot die tijd is een verzekeringsplaatje- of -sticker verplicht.
    • Mijn voertuig staat niet op de lijst met aangewezen bijzondere bromfietsen, mag ik er wel mee op de openbare weg rijden?

      Nee, dat mag niet, tenzij uw voertuig een nationale typegoedkeuring heeft. Het is verboden een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b, eerste lid, aanhef, dat niet is aangewezen, op de weg te gebruiken of te laten staan. Bron: Wegenverkeerswet 1994. Een dergelijk voertuig dat niet is aangewezen als bijzondere bromfiets, mag alleen gebruikt worden op een eigen terrein dat daadwerkelijk fysiek is afgesloten voor het overige verkeer. Dat is bijvoorbeeld een privéterrein dat volledig is omsloten met een hek.
    • Hoe worden bijzondere bromfietsen toegestaan op de Nederlandse weg?

      Een fabrikant doet een aanvraag bij de RDW. De fabrikant moet hierbij een dossier van testrapporten, verschillende verklaringen en documentatie over een kwaliteitssysteem meesturen. Ook is een volledig ingevuld inlichtingenformulier met bijhorende documenten noodzakelijk. Bent u fabrikant? Dan kunt u dit inlichtingenformulier aanvragen door een e-mail te sturen naar [email protected]. Hierna begint het beoordelingsproces. Pas wanneer het proces succesvol is doorlopen mag een fabrikant de bijzondere bromfiets onder een nationale typegoedkeuring produceren. Hierna is de bijzondere bromfiets daadwerkelijk op de Nederlandse weg toegestaan.
    • Wat maakt een bijzondere bromfiets een bijzondere bromfiets?

      Een bijzondere bromfiets is een (innovatief) licht en langzaam voertuig met specifieke kenmerken waardoor het geen reguliere bromfiets is. Deze voertuigen vallen daarom onder de huidige  toelatingsregels voor bijzondere bromfietsen. Deze toelatingsregels gelden tot 1 januari 2024. Vanaf dan gelden nieuwe toelatingsregels, die zijn opgenomen in de Regeling voertuigen.
    • Wat is de rol van de RDW bij het toelaten van een bijzondere bromfiets?

      Vanaf 1 januari 2024 besluit de RDW of een bijzondere bromfiets wordt toegelaten tot de weg. Dit doen wij aan de hand van het toelatingskader zoals opgenomen in de Regeling voertuigen en de beleidsregel bijzondere bromfietsen. 
    • Wat is de doorlooptijd van de beoordeling door de RDW?

      Iedere bijzondere bromfiets is anders en heeft andere kenmerken. Hierdoor is de beoordeling maatwerk en kan de doorlooptijd variëren. Wij beoordelen zowel het voertuig als het productieproces afzonderlijk.
    • Mag ik met een hoverboard en ander speelgoed zoals elektrische skateboards en monowheels op de openbare weg rijden?

      Wil je weten wat de regels zijn voor het gebruik van monowheels, hoverboards en elektrische skateboards? Kijk dan op rijksoverheid.nl.
  • Advies RDW over kader voor toelating Bijzondere bromfietsen

    In juni 2019 leverden wij het Definitief adviesrapport Bijzondere bromfietsen op. Het advies is een bijlage bij Kamerstukken over de voortgang van de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.

Heeft deze informatie u geholpen?