Dossier Connected automated vehicle

Read this information in English.

Een voertuig kan een bestuurder bijvoorbeeld attenderen op een gevaarlijke situatie, zoals een overstekend kind. Of het kan communiceren met andere voertuigen of verkeerslichten voor een betere doorstroming. Fabrikanten, maar ook onderzoeksinstituten zoals TNO en universiteiten, willen hiermee praktijkervaring opdoen. Hiervoor kan de RDW ontheffing verlenen wanneer aan een aantal eisen is voldaan.

Open data

Een belangrijke basis voor connected automated vehicles is open data. En de RDW beheert vele opendatasets, die gebruikt kunnen worden door de overheid en de markt. Bijvoorbeeld voor apps die parkeren makkelijker maken. Ook houdt de RDW toezicht op de verstrekkers van verkeersinformatie, denk bijvoorbeeld aan het exact aangeven van plaatselijke gladheid, zodat er geen onveilige verkeersituaties ontstaan.

"De RDW beschikt over een grote expertise door jarenlange ervaring met de uitvoering van wettelijke en opgedragen taken."

Nieuws

Ontheffingen en testen

  • Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
  • RDW: blijf alert als je rijdt met rijhulpsystemen. Adaptive cruisecontrol ziet motorrijders niet altijd
  • Roborace: de meest extreme verkeersveiligheidstest  
  • Systemen die kwetsbare verkeersdeelnemers beschermen onder de loep     
  • Nieuwe wet maakt zelfrijdende auto’s zonder bestuurder mogelijk 
  • Hoe veranderen zelfrijdende auto’s onze steden? 
  • Wereldpremière voor zelfrijdende bussen van Daimler 
  • Waardevolle inzichten door Truck Platooning Challenge en de Experience

Achtergronden

Open mobiliteitsdata van de RDW  
Op deze site vindt u open datasets rond het thema mobiliteit, zoals voertuig- en parkeerdata.

Declaration of Amsterdam (EU.nl)
De Declaration of Amsterdam is een verklaring van Transportministers van de 28 EU-lidstaten. De verklaring geeft de RDW handvatten om ervaringen uit de ontheffingen op te nemen in Europese regelgeving.


Links van partners


Engelse links van partners