Handhaven met menselijke maat
Steeds minder onverzekerde voertuigen
De RDW controleert de APK- en verzekeringsplicht door middel van een vergelijking tussen registers, zoals het kentekenregister en het verzekeringsregister. Het doel is zo min mogelijk onverzekerde en niet-APK-gekeurde voertuigen in de samenleving. Dit is in het belang van alle weggebruikers. Als iemand onverzekerd een aanrijding veroorzaakt, kan dit nare gevolgen hebben. Voor de bestuurder en het slachtoffer. Het aantal controles is in 2011 flink verhoogd. Het aantal onverzekerde en ongekeurde voertuigen is hierdoor sterk gedaald. Zo waren er in 2011 nog 240.000 onverzekerde voertuigen en in 2017 nog maar 35.000.
____________________________________________________________________________
Oog voor de mens achter de boete
Sommige eigenaren van auto’s en brommers kwamen door het groeiende aantal controles in problemen. Denk aan mensen die de brieven niet konden lezen of begrijpen of mensen die om andere redenen niet konden betalen. Zo stapelden bij sommige mensen de boetes zich op. Dat zorgde voor veel stress en verdriet. De RDW is samen met het CJIB en het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie gaan zoeken naar manieren om rekening te houden met de mens achter het voertuig. De RDW verstuurt herinnerings- en waarschuwingsbrieven, om mensen aan te sporen om aan de verplichtingen te voldoen. In verschillende situaties waarschuwen we ze voordat ze een boete krijgen. Daarnaast nemen medewerkers contact op met mensen bij meerdere opeenvolgende boetes. Het doel van deze acties is om mensen te helpen om aan de verplichtingen te voldoen en boetes te voorkomen.
____________________________________________________________________________
RDW verstuurt ansichtkaart
De RDW zoekt steeds naar nieuwe manieren om met zijn klanten te communiceren. Sinds kort versturen we in sommige gevallen een ansichtkaart. Hiermee wil de RDW op een opvallende manier mensen vragen contact met de RDW op te nemen. De ansichtkaart wordt eerst als experiment verzonden, maar gaat bij succes mogelijk vaker ingezet worden.
____________________________________________________________________________
Nieuws
- Ook waarschuwingsbrief na einde verzekering
- Aantal boetes onverzekerde auto’s daalt in regio Drechtsteden (augustus 2018)
- Duiken in data: inzicht in gedrag van onverzekerden (juli 2017)
____________________________________________________________________________
Achtergronden
WRR-Rapport ‘Weten is nog geen doen’
De wetenschappelijke Raad voor het
Regeringsbeleid (WRR) biedt in dit rapport een realistisch perspectief op de
zelfredzaamheid van burgers. En de betekenis daarvan voor overheidsbeleid. Een
pilot van de RDW wordt genoemd als positief voorbeeld.
Evaluatie Vermuldering WAM –Verzekeringsplicht voertuigen WAM
Tot 2011 controleerde de RDW de
verzekeringsplicht voertuigen WAM steekproefsgewijs. Het onderbrengen van de
WAM onder de wet Mulder in 2011 (vermuldering) moest zorgen voor een betere
handhaving. In dit rapport de evaluatie.
2017 – Antwoorden op Kamervragen boetebeleidonverzekerde auto’s
Kamerlid
Kuiken stelde in 2017 een aantal kritische vragen over het boetebeleid van OM,
CJIB en RDW, naar aanleiding van een artikel in de Correspondent. In deze
kamerbrief staan de antwoorden.
____________________________________________________________________________
Links van partners
- Handhaving op rijden zonder APK (Openbaar Ministerie)
- Gevolgen van rijden met een onverzekerdvoertuig (Openbaar Ministerie)
-
Betalingsregelingbeleid boetes (CJIB)