Verplaatsing RDW-testcentrum

Het RDW-testcentrum wordt verplaatst. De verplaatsing is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen om in de toekomst autonoom rijdende voertuigen en innovatieve voertuigsystemen te kunnen testen. Het nieuwe testcentrum biedt de RDW veel meer mogelijkheden.

Testen van innovatieve voertuigen en systemen

Het nieuwe testcentrum zal worden gebouwd op het beoogde multimodale kennis- en testcentrum voor slimme mobiliteit en infrastructuur (MITC) in Marknesse. De verplaatsing biedt de RDW de mogelijkheid om het testcentrum en de testbaan aan te passen aan de eisen voor het testen van innovatieve voertuigen en voertuigsystemen. De huidige baan in Lelystad is bijvoorbeeld niet lang genoeg om testen uit te voeren met autonoom rijdende voertuigen of truck platooning

testcentrum vrachtwagen Lelystad  ABS baan testcentrum RDW Lelystad

Extra lange testbaan

In het nieuwe RDW-testcentrum komt een extra lange testbaan. Deze ovale hogesnelheidsbaan wordt maar liefst 1.700 meter lang en 400 meter breed. Voertuigen kunnen hier in de bochten tot wel 120 kilometer per uur stuurneutraal rijden. De huidige baan in Lelystad is 1.200 meter lang. Die voldoet niet aan de eisen om in de toekomst bijvoorbeeld te kunnen testen op systemen die assisteren of ingrijpen bij het inhalen. Daarvoor is een testbaan nodig met een langer recht stuk. De nieuwe testbaan voldoet aan deze veiligheidseisen. Ook zijn in het nieuwe testcentrum emissietesten mogelijk en testen van innovatieve systemen op het gebied van remmen, sturen, snelheidsbegrenzing en stabiliteit. 


MITC

Het deze link opent in een nieuw venster MITC in Marknesse is een nieuw te ontwikkelen terrein waar slimme mobiliteit kan worden getest, gecertificeerd en geïntroduceerd. Het MITC is een samenwerking tussen de overheid, het bedrijfsleven en onderwijs- en kennisinstellingen, zoals:


DigiCity

In de toekomst krijgt het MITC ook een zogeheten DigiCity. De DigiCity biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden en die gebruik willen maken van testfaciliteiten. In deze stedelijke omgeving kan veilig worden getest met autonoom vervoer. Op het MITC is ook een gesloten luchtruim, waardoor het mogelijk is om testen uit te voeren met bijvoorbeeld auto’s die kunnen vliegen. 

Ook moet er in de DigiCity ruimte komen voor (wetenschappelijk) onderwijs en kennisinstellingen. Door al deze partijen bij elkaar te brengen is het mogelijk om optimaal gebruik te maken van elkaars kennis en netwerk, om zo tot creatieve oplossingen te komen op het gebied van smart mobility.


Medio 2025 in gebruik

Met de komst van het nieuwe RDW-testcentrum wordt het MITC dé smartmobility-proeftuin van Nederland. Met de uitgebreide mogelijkheden van het nieuwe testcentrum draagt de RDW bij aan het behalen van belangrijke beleidsdoelen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en mobiliteit. De RDW wil het nieuwe testcentrum uiterlijk medio 2025 in gebruik nemen. 


Belang van een nationaal testcentrum

Het RDW-testcentrum heeft een belangrijke maatschappelijke waarde. In het testcentrum vinden dynamische testen plaats van voertuigen en voertuigonderdelen. De RDW heeft een testcentrum nodig om haar kerntaken goed uit te kunnen voeren. Zo is het testcentrum noodzakelijk voor de rol van de RDW als Europese toelatingsautoriteit. De RDW geeft jaarlijks circa 20.000 typegoedkeuringen af op basis van testen van derden. Om deze testen goed te beoordelen, heeft de RDW praktijkkennis nodig. Die wordt op het testcentrum opgedaan. Daarnaast zorgt een testcentrum in Nederland er ook voor dat de RDW individuele, nationale goedkeuringen kan uitvoeren. Hierdoor kunnen ook voertuigen zonder Europese typegoedkeuring worden toegelaten.

Testcentrum RDW Lelystad rolweerstandmachine  Testcentrum Lelystad RDW draaicirkel stabiliteitsvlakte

De RDW heeft een actieve rol in de totstandkoming van (inter)nationale wet- en regelgeving. De praktijkkennis die de RDW door het testen opdoet, wordt gebruikt als input voor nieuw beleid. Het testcentrum is onafhankelijk en beschikbaar voor marktpartijen zonder eigen testbaan. Zo ontstaat er een ‘gelijk speelveld’. En niet alleen bedrijven kunnen hier terecht; ook individuele Nederlanders die verplicht naar het testcentrum moeten kunnen zo in eigen land terecht. Dat scheelt tijd en geld. 


Links