Wat is een terugroepactie?

Een terugroepactie werkt zo: een producent ontdekt een mogelijk defect of gevaar aan een voertuig en organiseert een terugroepactie. Hij meldt dit vervolgens aan de RDW. De producent roept de voertuigen terug via een brief aan de autobezitters, zodat de voertuigen gerepareerd kunnen worden. De RDW ziet toe op het correct uitvoeren van de terugroepacties door de producent en publiceert de gegevens in het Terugroepregister. De RDW levert informatie aan producenten over in Nederland geregistreerde voertuigen en hun eigenaren.



RDW helpt producenten met beter uitvoeren van acties

De RDW doet er alles aan om de het aantal herstelde voertuigen te laten stijgen. In de komende jaren werkt de RDW samen met de brancheverenigingen, autoproducenten en -distributeurs aan een aantal verbeteringen. Bijvoorbeeld het verbeteren van de informatiesystemen, waardoor de RDW, producenten en distributeurs altijd inzicht hebben in de juiste en actuele status van terugroepacties. En precies weten welke voertuigen die in Nederland rondrijden nog niet zijn hersteld.

Samen met de producenten en de branche verbetert de RDW daarnaast de communicatie met de autobezitters. De brieven die de producent stuurt, kunnen vaak helderder en begrijpelijker. Ook willen we dat autobezitters op meerdere momenten geïnformeerd worden over een terugroepactie: zoals tijdens de APK, bij het importeren of overschrijven van hun voertuig, of bij het wijzigen van het kenteken. Zo stimuleren we de autobezitter gehoor te geven aan een oproep.


Nieuws



Documenten



Achtergronden




Fabriek_auto

Heeft u een vraag?

Neem contact op met onze experts. Stel een vraag via de mail of bel met 0900-9739