Tolheffing

Luchtfoto Maasdeltatunnel Zuid

Eind 2024 gaat de A24/Blankenburgverbinding (regio Rijnmond) open. Als u deze weg gebruikt, bent u sneller op uw bestemming. Voor gebruik van de weg gaat u tol betalen. Tol is nodig om een deel van de aanlegkosten terug te verdienen.

  • De overheidsorganisaties die samenwerken om tol betalen voor de A24/Blankenburgverbinding mogelijk te maken doen dit onder het tolmerk e-TOL. Het staat voor elektronische tolheffing. Dit betekent tol betalen zonder te stoppen.

    Bij e-TOL horen een eigen logo en website: e-tol.nl. Op deze website staat alle actuele informatie over tolheffing op de A24/Blankenburgverbinding. U vindt er onder meer hoe tol betalen werkt en wat het kost om de weg te gebruiken.

    e-tol logo

  • Tol betalen voor de A24/Blankenburgverbinding wordt mogelijk gemaakt door de volgende organisaties met elk een eigen rol:

    • Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is verantwoordelijk voor tijdelijke tolheffing en stelt onder andere de prijzen vast.
    • De RDW heft de tol op de A24/Blankenburgverbinding.
    • Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) int de eenmalige betalingen en doet de incasso van boetes.
    • Rijkswaterstaat Is de wegbeheerder en verantwoordelijk voor de weginrichting, zoals het plaatsen van de camera’s en de verkeersborden.
    • De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is verantwoordelijk voor fysiek toezicht en handhaving.

    Als de A24/Blankenburgverbinding opengaat, spelen ook toldienstverleners een belangrijke rol. Dit zijn commerciële partijen waar weggebruikers zich kunnen aanmelden, zodat ze automatisch tol betalen. Op e-tol.nl wordt uitgelegd hoe dit precies werkt.

    Wij hebben voor onze nieuwe taak de divisie Tolheffing opgericht. Deze divisie werkt aan betrouwbare en gebruiksvriendelijke heffingssystemen, richt een klantenservice in en verzorgt de communicatie over de introductie van tolheffing.

  • De A24/Blankenburgverbinding verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 tussen Maassluis en Vlaardingen. De weg gaat waarschijnlijk eind 2024 open. Op dat moment start ook de tolheffing.

    De ViA15 is een nieuwe snelweg die de A15 bij Bemmel met de A12 bij Zevenaar verbindt. Gebruikers van dit traject moeten ook tol betalen. Het is nog niet duidelijk wanneer de Rijksoverheid deze snelweg opent. Dit hangt af van een uitspraak van de Raad van State over de aanleg van deze snelweg. De Raad van State maakte eerder bekend dat de uitspraak over de laatste beroepen tegen het Tracébesluit ViA15 volgt in het eerste kwartaal van 2024.


  • Vanaf mei 2023 testen wij op de A12 de apparatuur voor kentekenherkenning die nodig is voor de tolheffing. De apparatuur voor kentekenherkenning is aangebracht op een portaal over de weg bij hectometerpaaltje 49 bij Woerden in de richting van Utrecht. Dit is de vaste testlocatie van Rijkswaterstaat voor dit type testen. Borden langs de weg kondigen de test aan. Wilt u niet dat uw kenteken voor testdoeleinden tijdelijk wordt vastgelegd? Vermijd dan de testlocatie door afslag 14 (Woerden) te nemen.

  • In Nederland is het mogelijk tol te heffen op openbare wegen via een speciale wet. Hiervoor is in 2016 de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 aangenomen. Begin 2023 heeft de Tweede Kamer ook de wijzigingswet Tijdelijke Tolheffing aangenomen. Tolheffing kan de Rijksoverheid alleen inzetten als het gaat om een nieuwe verbinding zoals een openbare weg, tunnel of brug. Ook moeten weggebruikers kunnen kiezen voor een andere route zonder tol. Met de tol wordt een deel van de aanlegkosten terugverdiend.

Heeft deze informatie u geholpen?