Wat is de rol van de RDW?

Als een fabrikant een nieuwe auto op de markt wil brengen, wordt deze eerst uitvoerig getest door een Europese voertuigautoriteit, zoals de RDW. Op meer dan 50 controlepunten. Wanneer een auto is goedgekeurd door de RDW of een andere Europese voertuigautoriteit mag deze in Europa worden verkocht. En mag het voertuig in Europa de weg op. Eén van de punten waarop de RDW test is de maximale toegestane uitstoot van schadelijke stoffen. Zoals NOx, deeltjes en CO bij dieselauto’s. 



Ontwikkeling 1: verbeterde testen

Eerdere testmethoden voorspelden niet goed wat de werkelijke uitstoot van een voertuig op de weg was. Sjoemelsoftware of geen sjoemelsoftware: een test op een rollenbank in een laboratorium bootst niet goed genoeg de werkelijkheid na. Daarom heeft de RDW zich ingezet samen met Europese collega-instanties ingezet voor betere emissietesten voor diesels. De Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) is de nieuwe testprocedure om uitlaatgasemissies van personenauto’s te bepalen.

Deze procedure is sinds 1 september 2018 voor alle nieuwe personenauto’s in werking getreden. Voor controle op vervuilende emissies is een in detail vastgelegde laboratoriumtest minder effectief. Daarom wordt aanvullend nog een praktijktest gedaan onder ‘normale’ rijomstandigheden op de weg. Deze praktijktest heet de Real Driving Emission-test (RDE). De RDW heeft zich vanaf het begin sterk gemaakt voor deze nieuwe manier van testen. De RDW doet dat omdat het past bij zijn missie om te staan voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit.  



Ontwikkeling 2: onderzoek bestaande voertuigen

De RDW heeft 30 typen voertuigen onderzocht die eerder door de RDW waren goedgekeurd. Uit het onderzoek blijkt dat 16 van deze voertuigen opvallend meer schadelijke stoffen uitstoten op de weg dan in een testsituatie (zie ook RDW constateert afwijkend emissiegedrag).

De 16 typen voertuigen zijn verder onderzocht. De fabrikanten moesten onder andere aantonen waarom de uitstoot in de praktijk afwijkt, en waarom de afwijking onder de toegestane uitzonderingen valt. Voor 14 van de voertuigen hebben de fabrikanten dit aannemelijk gemaakt. Naar 2 typen (Suzuki en Jeep) doet de RDW verder onderzoek. Lees meer in het artikel NOx-uitstoot 2 autotypes onnodig hoog. De RDW verwacht dit voorjaar de resultaten van dit onderzoek te kunnen delen.



Nieuws




Documenten




Achtergronden

Volkswagen dieselschandaal en de rol van de RDW 
De ontwikkelingen rond de sjoemelsoftware op een rij. Welke rol speelt de RDW?

Veelgestelde vragen over het dieselschandaal  
Antwoord op de meest gestelde vragen over de gemanipuleerde software. Zoals: Om welke voertuigen gaat het? Wat betekent dit voor het fiscaal voordeel van consumenten?

Hoe werkt een terugroepactie?
Terugroepacties gaan normaliter uit van de fabrikant. Bijvoorbeeld als een voertuig onveilig is. De RDW informeert hierover en houdt toezicht.

Hoe werkt een reguliere test voor een typegoedkeuring? 
De RDW werkt nauw samen met technische diensten die zijn erkend om typekeuringen uit te voeren. Hoe gaat zo’n proces in zijn werk?



 

Klik op de video om deze te bekijken
deze link opent in een nieuw vensterSpeel de video af in You Tube/Watch the video in You Tube


Wat is sjoemelsoftware?

Sjoemelsoftware is software die herkent wanneer een voertuig zich in een testsituatie bevindt. De software verlaagt de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens de test. Deze manipulatie is in Europa verboden.