Wat is de rol van de RDW?

Als een fabrikant een nieuwe dieselauto op de markt wil brengen, wordt deze eerst uitvoerig getest door een Europese voertuigautoriteit zoals de RDW. Er wordt onder meer getest op de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx, deeltjes en CO2. Als een dieselauto is goedgekeurd door de RDW of een andere voertuigautoriteit van de Europese Unie, mag deze in de Europese Unie worden verkocht en de openbare weg op. De waarde van (milieu)gegevens staat dan in het gratis toegankelijk kentekenregister.

Hoe kan ik mijn voertuiggegevens inzien?

De RDW registreert voertuiggegevens in het kentekenregister. Met de deze link opent in een nieuw vensterRDWKentekencheck of de app ‘RDW Voertuig’, kunt u door het invoeren van een Nederlands kenteken gratis niet-privacygevoelige gegevens over een voertuig opvragen.

Ontwikkelingen

Ontwikkeling 1: Gelijke milieuzones

Een aantal Nederlandse gemeenten heeft een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Vervuilende dieselvoertuigen mogen die milieuzone niet in. Over het algemeen gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder. Tot nu toe bepaalden gemeenten zelf de regels voor milieuzones.  

Eén systeem

Vanaf 1 januari 2020 introduceert Nederland één systeem voor deze link opent in een nieuw venstermilieuzones. Gemeenten kunnen dan kiezen uit 2 type zones die ze willen gebruiken. Daarnaast worden voortaan in alle gemeenten dezelfde verkeersborden voor milieuzones gebruikt. Zo weten weggebruikers beter waar ze aan toe zijn. Gemeenten hebben vanaf 1 januari 2020 10 maanden de tijd om de nieuwe regels in te voeren en de bijhorende verkeersborden te plaatsen.  

Ontwikkeling 2: In- en uitbouwen roetfilter

Nieuwe dieselvoertuigen hebben een roetfilter om aan de milieueisen te kunnen voldoen. Een roetfilter vangt voor een groot deel de roetdeeltjes op die ontstaan als de motor draait, ook wel fijnstof genoemd. Een roetfilter wordt bij nieuwe voertuigen door de fabrikant van het voertuig geplaatst.    

Roetfilter verplicht

Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Dit geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI.  

Roetfilter afwezig

Heeft uw voertuig geen roetfilter (meer)? Dan wordt uw voertuig sinds mei 2018 op dit punt afgekeurd. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om het door de fabrikant geplaatste roetfilter uit oudere voertuigen te verwijderen. U moet dit doorgeven aan de RDW. Lees meer hierover op de pagina: Het roetfilter van uw voertuig verwijderen.

Ontwikkeling 3: Deeltjesteller bij APK

Bij de APK wordt gecontroleerd of een roetfilter daadwerkelijk aanwezig is (zie ook ‘Ontwikkeling 2: In- en uitbouw van roetfilter’). Tot op heden doet een keurmeester dat door op het oog te kijken of het roetfilter aanwezig is.  

Deeltjesteller

Het wordt verplicht voor APK-keuringsstations om met een deeltjesteller te controleren of een roetfilter in een voertuig zit. Met deze test stelt een keurmeester vast of aan de nieuwe permanente eisen met betrekking tot deeltjesaantallen wordt voldaan. Deze methode is betrouwbaarder dan de huidige manier van controleren. Op dit moment is een meetprocedure, grenswaarden en regelgeving hiervoor in ontwikkeling.

Ontwikkeling 4: Onderzoek bestaande voertuigen

De RDW heeft 30 type voertuigen onderzocht die eerder door de RDW waren goedgekeurd. Uit het onderzoek blijkt dat 16 van deze voertuigen opvallend meer schadelijke stoffen uitstoten op de weg dan in een testsituatie. Lees meer hierover in het artikel: RDW constateert afwijkend emissiegedrag.  

Nader onderzoek

Naar 2 typen doet de RDW verder onderzoek omdat de fabrikant niet aannemelijk kon maken waarom de afwijking onder de toegestane uitzonderingen valt. De RDW verwacht later de resultaten van dit onderzoek te delen. Lees meer hierover in het artikel: NOx-uitstoot2 autotypes onnodig hoog.

Ontwikkeling 5: Verbeterde testen

Eerdere testmethoden op een rollenbank in een laboratorium voorspelden niet goed wat de werkelijke uitstoot van een voertuig op de openbare weg was. De Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) is daarom de nieuwe testprocedure om uitlaatgasemissies van personenauto’s te bepalen.  

Real Driving Emission-test

Deze procedure geldt sinds 1 september 2018 voor alle nieuwe personenauto’s. Voor controle op vervuilende emissies is een nauwkeurige vastgelegde laboratoriumtest minder effectief. Daarom wordt aanvullend een praktijktest gedaan onder normale rijomstandigheden op de weg genaamd de Real Driving Emission-test (RDE).  

Lichte bedrijfswagens

Per 1 september 2019 moeten alle nieuw geproduceerde lichte bedrijfswagens volgens de nieuwe WLTP-testmethode worden getest. De RDW maakt deze meer realistische waarden voor iedereen inzichtelijk door ze toe te voegen aan de online voertuiginformatie op deze website.

Nieuws


Achtergronden

Hoe werkt een terugroepactie?
Terugroepacties gaan normaliter uit van de fabrikant. Bijvoorbeeld als een voertuig onveilig is. De RDW informeert hierover en houdt toezicht.

Hoe werkt een reguliere test voor een typegoedkeuring? 
De RDW werkt nauw samen met technische diensten die zijn erkend om typekeuringen uit te voeren. Hoe gaat zo’n proces in zijn werk?

Veelgestelde vragen over het dieselschandaal 
Antwoord op de meest gestelde vragen over de gemanipuleerde software. Zoals: Om welke voertuigen gaat het? Wat betekent dit voor het fiscaal voordeel van consumenten?