RDWijzer nummer 1/2024: Blankenburgverbinding krijgt nationale primeur met e-TOL
In dit nummer o.a.: . We gaan voor het eerst in Nederland elektronische tolheffing regelen, met het innovatieve en waterdichte systeem e-TOL. De jacht op pasfotofraude: face morphing, zo herken je dat! Hoe gaan we om met de razendsnelle ontwikkelingen in de automotive? Wegkantcontroles zijn cruciaal voor de verkeersveiligheid. Op pad met COP-inspecteur André van de Visser. En de nieuwe versie van het kentekenbewijs is geïntroduceerd.
RDWijzer nummer 1/2024 (pdf, 2mb)
RDWijzer nummer 2/2023: Het speelveld verandert ingrijpend
In dit nummer o.a.: Hoe gaan we om met veranderende regelgeving en technische ontwikkelingen? ISO-certificaat voor Testen Internationaal: bewijs van betrouwbaarheid en professionaliteit. Voor de zesde keer organiseren we de Self Driving Challenge. En nu draait het niet alleen meer om snelheid. Tientallen geïnteresseerden kwamen af op de eerste open dag die we organiseerden. Verzekeraars raadplegen regelmatig onze gegevens. Wat mag hierbij wel en niet?
RDWijzer nummer 2/2023 (pdf, 2mb)
RDWijzer nummer 1/2023: Dossier APK, volop in ontwikkeling
In dit nummer o.a.: De APK is een belangrijke veiligheidskeuring die volop in ontwikkeling is: meer data en hightech apparatuur, en meer aandacht voor duurzaamheid. Hoe helpen wij jongeren die nog niet de weg weten in de wereld van de mobiliteit? Meer hogescholen omarmen event: Self Driving Challenge is een leerplek én kweekvijver tegelijk. Samenwerking met ILT werpt vruchten af in strijd tegen fraude met tachograaf. Puzzelen met cijfer-letter-combinaties: 125 jaar kentekens!
RDWijzer nummer 1/2023 (pdf, 3mb)
RDWijzer nummer 2/2022: Dossier rijbewijs, hightech in zakformaat
In dit nummer o.a.: De toegevoegde waarde van het voertuigrapport. Wat gebeurt er allemaal op het gebied van rijbewijzen en hoe wordt bijvoorbeeld fraude voorkomen? Samen werken aan veilige en duurzame mobiliteit. Typegoedkeuring 2.0: over cybersecurity en software-updates. Een nieuwe erkenning voor de ombouwkeuring van snor- naar bromfiets. Internationaal samen sterker dankzij EReg en EUCARIS. Nieuw: registratie van brandstofverbruik. Onderweg naar emissievrij: het wagenpark van Staatsbosbeheer wordt steeds groener.
RDWijzer nummer 2/2022 (pdf, 3mb)
RDWijzer nummer 1/2022: Dossier testen
In dit nummer o.a.: de RDW doet veel testwerk op locatie. Dat is niet alleen voor technische goedkeuringen voor wat de weg op mag of niet. Het is ook kennis vergaren. Hoe worden innovaties met beleid gestructureerd geïmplementeerd en waarom: 'Innoveren met beleid.'
De RDW is natuurlijk ook van de kentekens. Daar krijgen sommige mensen niet genoeg van, maar ze dragen soms ook constructieve dingen aan. Een kijkje op de afdeling IVA van de RDW die zorgt dat de enorme hoeveelheid data toch overzichtelijk en toegankelijk blijft voor onze klanten: 'Data is alles!'. En per juli worden er gefaseerd nieuwe Europese veiligheidseisen ingevoerd om het verkeer veiliger te maken.
RDWijzer nummer 1/2022 (pdf, 3mb)
RDWijzer nummer 2/2021: Dossier Data & Security
In dit nummer o.a.: Bij de RDW registreren, beheren én beveiligen we een enorme hoeveelheid data: ‘Met cybersecurity ben je nooit klaar.’ Elektrische steps zijn populair, maar hoe zit het met de veiligheid? Aandacht voor malafide praktijken in de autobranche: tv-programma Opgelicht?! doet regelmatig een beroep op de RDW. Nieuw: het systeem van erkenningen wordt gemoderniseerd. Vijf prangende vragen mét alle antwoorden over duurzaamheid. En de landelijke kentekenplaat is 70 jaar: een kijkje achter de schermen!
RDWijzer nummer 2/2021 (pdf, 3mb)
RDWijzer nummer 1/2021: Dossier veiligheid veelomvattender dan ooit
In dit nummer o.a.: Wat zijn de gevolgen van steeds geavanceerdere automotive techniek? Wat te doen tegen identiteitsfraude met rijbewijzen? Interessante cijfers over verkeers- en voertuigveiligheid. Cybersecurity is geen ver-van-mijn-bedshow meer, maar broodnodig. Vragen met antwoorden over tellerstanden van motorfietsen. En kunnen fabrikanten zomaar bepalen hoe een stuurwiel eruitziet? Lekker op de trekker: APK 3 is van start gegaan.