Inkoopbeleid RDW

In dit Inkoopbeleid maakt de RDW haar inkoopproces zowel intern als extern inzichtelijk en transparant door de doelstellingen en de uitgangspunten ten behoeve van het behalen van deze doelstellingen te schetsen.

1 Doelstellingen van het inkoopbeleid en kwaliteit

Het inkoopbeleid van de RDW is erop gericht om de bedrijfsvoering van de RDW zo goed mogelijk te ondersteunen. Inkoopdoelstellingen worden dan ook afgeleid van de doelstellingen van de bedrijfsvoering van de RDW. De RDW wil de volgende doelstellingen met het inkoopbeleid realiseren:

  1. Doelmatigheid
    Inkoop is gericht op continuïteit, efficiency en effectiviteit van de bedrijfsvoering van de RDW.
  2. Rechtmatigheid
    De RDW leeft bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het Inkoopbeleid na en legt afspraken op een verantwoorde wijze vast.
  3. Professionaliteit en integriteit
    De RDW koopt professioneel in, ontwikkelt de professionaliteit verder en handelt integer.
  4. Duurzaamheid
    Met inkoop wordt een bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de RDW.

2.1 Uitgangspunten t.b.v. rechtmatigheid

  • 2.1.1 Mandaat en volmacht
    Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaatregeling van de RDW. De RDW is slechts gebonden aan civielrechtelijke verplichtingen op basis van civielrechtelijke vertegenwoordiging. De actuele mandaatregeling is gepubliceerd in de Staatscourant en tevens in de Kamer van Koophandel.
  • 2.1.2 Klachtenprocedure
    • Klachten dienen bij het klachtenmeldpunt van de RDW te worden ingediend. Refereer hierbij duidelijk aan ‘inkoop’ en/of ‘aanbesteden’. Mondelinge klachten worden niet in behandeling genomen.
    • Bij het indienen van een klacht moet onder meer duidelijk worden aangeven waarover de klacht gaat en hoe volgens de klager het knelpunt opgelost kan worden. De klacht moet bovendien voorzien zijn van (i) dagtekening, (ii) naam indiener, (iii) adres indiener, (iv) e-mailadres indiener, en (v) kenmerk en titel van de onderhavige aanbestedingsprocedure.
    • De klachtbehandelaar informeert de indiener van de klacht zo spoedig mogelijk en gemotiveerd over het door de RDW genomen besluit naar aanleiding van de klacht. De verantwoordelijke inkoper informeert tevens – gelijktijdig - eventuele andere belanghebbenden over het genomen besluit, indien en voor zover de aanbestedingsbeginselen hiertoe nopen.
    • Indien een leverancier die aan een aanbesteding deelneemt een klacht heeft tegen (een onderdeel van) een aanbestedingsprocedure dan kan de leverancier dit kenbaar maken door een vraag te stellen of een opmerking te plaatsen in het kader van de nota van inlichtingen in het kader van de betreffende aanbesteding. Mocht de leverancier na ontvangst van de Nota van Inlichtingen (nog steeds) een klacht hebben, dan kan gegadigde een klacht indienen bij het klachtenmeldpunt aanbesteden van de RDW zoals hiervoor aangegeven. 

2.2 Uitgangspunten ten behoeve van professionaliteit en integriteit

De RDW heeft voor haar medewerkers een integriteitsbeleid opgesteld. De RDW verwacht dat ook haar leveranciers integer handelen. Een toetsing van de integriteit van leveranciers bij inkooptrajecten is mogelijk.

2.3 Uitgangspunten voor duurzaamheid

De maatschappelijke positie van de RDW vereist een kwalitatief hoge dienstverlening en een zorgvuldige publieke verantwoording. Maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort hierbij. De RDW wil verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen die zijn activiteiten en beslissingen hebben op mens, milieu en maatschappij. Hier wil de RDW publiek verantwoording over afleggen. Het duurzaamheidsbeleid van de RDW richt zich ook op duurzaam inkopen. De RDW past de duurzaamheidseisen van RVO toe bij Europese aanbestedingen. De RDW kan aanvullende duurzaamheidscriteria stellen bij zijn inkopen. Zie ook de MVO-doelstelling van de RDW. 

Heeft deze informatie u geholpen?