Navigatie overslaan Direct naar zoeken

Onderzoeken en certificaten

De RDW voert het gehele jaar door onderzoeken uit. Dit gaat van het meten van klanttevredenheid tot aan krijgen van meer inzicht in de beleving en behoefte van onze klanten/relaties.

Ook heeft de RDW diverse certificaten en keurmerken behaald. Deze staan weergegeven in een overzicht.

Onderzoek naar klantbeleving

Periodiek meten we de beleving van onze dienstverlening bij particuliere en zakelijke klanten verdeeld over de diverse doelgroepen, zoals voertuigeigenaren, rijbewijshouders, erkenninghouders, fabrikanten, transporteurs, keurmeesters en wegbeheerders. Zij beoordelen de dienstverlening met gemiddeld een 7,6 vergelijkbaar met het onderzoek uit 2018.

De belangrijkste verbeterpunten hebben te maken met bereikbaarheid en oplossingsgerichtheid. Sterke punten van de RDW zijn onder meer de deskundigheid, zorgvuldigheid en het nakomen van beloften. Uit het onderzoek blijkt tevens dat klanten een voorkeur hebben voor telefonisch contact en dat de website de meest geraadpleegde informatiebron is. Het onderzoek is uitgevoerd tussen november 2021 en februari van dit jaar.

Lees de volledige ‘Rapportage RDW strategisch onderzoek(pdf, 3mb)’.

Continue klantonderzoek

Ook meet ons Klant Contact Center (KCC) zelf continue de klanttevredenheid direct na het afhandelen van een gesprek. Uit dit onderzoek kwam een gemiddeld rapportcijfer van een 8,1, met een 8,4 op klantvriendelijkheid en een 8,3 op deskundigheid.

Imago-onderzoek

Eind 2018 heeft een RDW Imago- en klantonderzoek plaats gevonden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat het imago van de RDW is gestegen van een 7,4 naar een 7,6. Het algemeen oordeel dat men uitspreekt varieert van een 7,6 (ruim voldoende/goed bij particulieren en zakelijk klanten) tot bijna een 8 (bij ketenpartners en opdrachtgevers).

Meer informatie

Meer informatie over onze onderzoeken kunt u opvragen via het contactformulier.

Heeft deze informatie u geholpen?