Waardevolle inzichten door Truck Platooning Challenge en de Experience

Dinsdag 26 april 2016 evalueerden experts van de RDW de Truck Platooning Challenge en de Experience. De RDW heeft door het beoordelen van alle betrokken fabrikanten waardevolle inzichten opgedaan. Op woensdag 6 april kwamen 6 karavaans van truckfabrikanten uit heel Europa aan in Rotterdam. De RDW had eerder alle voertuigen aan een veiligheidskeuring onderworpen. De systemen zijn immers niet toegelaten in Europa.

Remsysteem

De RDW heeft onder meer gekeken naar redundantie van het remsysteem. Als een remsysteem volledig redundant is, kan het de complete remfunctie overnemen van de bestuurder. Het is half-redundant als de remming wel gestart wordt, maar de bestuurder bij moet remmen om de volledige noodvertraging te halen.

Volgafstanden

Ook is gekeken naar betrouwbare signaalverwerking. Dat kan verstoord worden door elektromagnetische compatibiliteit (EMC). Mede op basis hiervan zijn de volgafstanden bepaald. Andere landen bleken vaak anders te beoordelen en dus andere conclusies te trekken. Hier liggen kansen voor meer uniformiteit.

Keuringsverschillen

Tijdens de Experience lieten de 28 Europese ministers van transport zich tussen 2 vergaderlocaties in deels zelfrijdende auto’s verplaatsen. Deze voertuigen kregen een veiligheidskeuring van de RDW. Ook hier bleken de niveaus van veiligheidskeuring tussen de verschillende landen sterk te verschillen.