Hoe zijn de RDW en Westminster City Council met elkaar in contact gekomen?

Fitsall: "Via via hoorden we dat steeds meer Nederlandse gemeenten samenwerken op parkeergebied, via een nationaal systeem rondom digitaal parkeren. Partners van ons waren enthousiast over het zogeheten Dutch model, waarbij een overheidsinstantie – de RDW – een landelijke database met parkeergegevens beheert. Erg interessant voor ons en andere Engelse gemeenten."

Fransen: "Klopt. Het gaat om het Nationaal Parkeer Register, oftewel het NPR. Onder andere alle openbare parkeerdata van Nederland hebben we in een digitaal systeem ondergebracht en deze zijn voor allerlei toepassingen door iedereen vrij te gebruiken. Denk aan parkeerinformatie die bruikbaar is voor apps of navigatiesystemen, over waar je kunt parkeren en tegen welk tarief. Het is ook mogelijk om er actuele gegevens aan toe te voegen over realtime vrije parkeerplaatsen."

Engelse versie van het NPR

Fitsall: "Parking Matters, een van de bureaus die ons adviseren over gemeentelijk en landelijk parkeerbeleid, had Frans Fransen horen spreken over de samenwerking tussen de coöperatie Servicehuis Parkeer en Verblijfsrechten (SHPV) en Belgische gemeenten. Zo hebben Gent en Antwerpen inmiddels programmatuur, de daadwerkelijke softwarecode, beschikbaar gekregen om daarmee zelf een register op te zetten. Dat is fantastisch. Verder is de RDW voorstander van open parkeerdata en een gestandaardiseerd digitaal parkeersysteem.

Parkeerautomaat

Dat zou voor Engelse steden en Londense deelgemeenten ook een streven moeten zijn. Alleen al in Londen zijn er 31 lokale autoriteiten die voor mobiel parkeren elk een eigen provider kiezen. Mensen hebben daardoor soms wel 5 apps op hun telefoon nodig als ze in verschillende delen van Londen willen parkeren. Voor de lokale autoriteiten is dit wat minder van belang, want zij hebben maar met een provider, hun eigen, te maken. Toch voorzien wij op termijn ook problemen voor hen, want de technologie, het periodiek wisselen van providers en het databeheer worden steeds complexer. Dat kun je als lokale partij zelf niet meer overzien en regelen.

Daarnaast staan de budgetten fors onder druk. Het is niet efficiënt als iedereen zich afzonderlijk verdiept in dezelfde vraagstukken, zelf het wiel probeert uit te vinden en dat allemaal met beperkte middelen. Op een gegeven moment kán dat ook gewoon niet meer, als de technologie te complex is geworden. Dan ben je als gemeente als het ware overgeleverd aan je provider. Onwenselijk. Daarom zijn we bezig andere lokale autoriteiten enthousiast te maken voor een Engelse NPR-versie. Met als boodschap: maak je geen zorgen, het Dutch model werkt. En de RDW is bereid de technologie, alle details en code, te delen. We hoeven niet blanco te starten." Fransen: "Voor ons is het goed als anderen ons systeem overnemen en doorontwikkelen. Dan kunnen we over en weer kennis en ervaringen uitwisselen."

Hoe ver zijn jullie met een Engels ‘NPR’?

Fitsall: "Bij ons staat een Britse NPR-versie nog in de kinderschoenen. We leren nu vooral over hoe het in Nederland is geregeld en georganiseerd, en hoe we een vertaalslag kunnen maken naar het Verenigd Koninkrijk. Wij hebben namelijk een iets andere situatie. De Engelse counterpart van de RDW verzorgt alleen de voertuigregistraties en doet niets meer dan dat. We missen hier een landelijke overheidsorganisatie, zoals de RDW, die meedenkt en inspeelt op nieuwe ontwikkelingen. Wel hebben we te maken met dezelfde uitdagingen als Nederlandse gemeenten. Het belangrijkste argument voor Britse overheden om mee te doen is dat samenwerken voor lagere kosten zal zorgen. Daar gaan we op inzetten."

Fransen: "Het helpt vooral als ook een grote speler enthousiast is en meedoet. Bij ons was dat de gemeente Amsterdam."

Wat hopen jullie verder nog te bereiken?

Fransen: "Het zou mooi zijn als meer landen in Europa dezelfde systematiek gaan gebruiken, in elk geval binnen de Europese Unie. We hebben voor standaardisering van parkeerdata ook al contact met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Parkeren is wereldwijd big business en hoe meer we kunnen standaardiseren, hoe beter."

Fitsall: "Wij zijn natuurlijk al heel blij als zo veel mogelijk Engelse gemeenten de handen ineenslaan. Dat is voor ons nog een grote uitdaging. We zijn wat dat betreft wel een beetje jaloers op de Nederlandse situatie. Maar met genoeg geduld zal het ook in het Verenigd Koninkrijk lukken. Het Nederlandse model – het NPR – laat zien dat het kan."

Meer informatie?

Dit artikel is gepubliceerd in het magazine van de RDW, Documentde RDWijzer (pdf, 2mb). Lees artikelen over voertuigen die zelf rijden en vliegen. Een rijbewijs voor de software van deze voertuigen. Intelligente snelwegen die data uitwisselen met autonome rijsystemen. Een digitale, landelijke database met parkeergegevens. De nieuwe Real Driving Emissions-tests in de praktijk. Politie en voertuigregister in strijd tegen voertuigcriminaliteit. En welke zware jongens laat de RDW wel toe op de weg?