Metaalstructuren produceren

Die nieuwe productietechnologie is dus met een snelle opmars bezig. Zo snel zelfs dat lang niet iedereen die ontwikkeling kan bijbenen.  
“Dankzij de 3D-technologie kunnen we nu ook metaalstructuren produceren die voorheen niet mogelijk waren. Zo kunnen we metaal expres poreus maken, zodat er olie doorheen kan lopen en het bewuste onderdeel dus een smerende werking krijgt,” zegt Daan Kersten, CEO van Additive Industries in Eindhoven.  

Maatwerk

Nu robots steeds slimmer en veelzijdiger worden, staan we aan de vooravond van grote veranderingen, voorspelt Maarten Steinbuch, hoogleraar Systems and Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. “Dankzij de combinatie van kunstmatige intelligentie, razendsnelle datanetwerken en communicerende robots en werkstations gaan autofabrieken straks echt in de turbostand. Het kost dan veel minder tijd en geld om een auto te produceren. En dankzij de inzet van geavanceerde 3D-printtechnologie is er dan ook nog eens maatwerk mogelijk.”

Magazine RDWijzer

Lees verder in het magazine RDWijzer. In dit nummer o.a.: veel informatie over mobiliteit & milieu. Over de rol van de RDW bij de verduurzaming van mobiliteit en het voertuigpark. Over urgente uitdagingen en innovatieve oplossingen, met een hoofdrol voor technologie. Deze uitgave staat vol innovaties en andere ontwikkelingen waarmee we in de mobiliteitssector te maken krijgen, zoals 3D-printen van voertuigonderdelen, btw-fraude, en auto’s die op zonne-energie rijden.