Ontheffing

Op een paar plekken in Nederland rijden al zelfrijdende elektrische minibussen van de Franse fabrikant Navya. Echter niet in een drukbevolkte grote stad zoals Den Haag. Voor de HagaShuttle is toestemming verleend door de RDW. Het besluit om de ontheffing te verlenen is gekomen na advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dat onafhankelijk adviseert op diverse onderdelen waaronder verkeersveiligheid en de wegbeheerder, in dit geval de gemeente Den Haag. Ook zijn uitgebreide veiligheidsanalyses en grondige testen vooraf gemaakt. De ontheffing staat op een speciaal kenteken dat onderdeel is van een serie voor experimentele voertuigen (ZZ kenteken).

Veiligheid

In de HagaShuttle is plaats voor 8 passagiers. Ook rijdt voor de veiligheid altijd een steward mee die zo nodig kan ingrijpen en de minibus stil kan zetten en direct extra ondersteuning kan inroepen. De shuttle scant zelf voortdurend de omgeving en rijdt volledig zelfstandig met een veilige snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. De betrokken partijen gaan de ervaringen van reizigers gebruiken voor de verdere ontwikkeling van dit soort vervoersoplossingen. De HagaShuttle rijdt voorlopig vier jaar.