"FEHAC is verheugd met het maatwerk dat er nu op APK-gebied is, passend bij de dagelijkse realiteit van een klassieker. Simpel gezegd, heeft het 35 jaar geleden invoeren van de APK voor personenauto’s er mede toe geleid dat we nu zo veel mooie klassiekers hebben in Nederland." aldus Bert de Boer.

Klassiekers

Bert vervolgt: "Destijds had de APK een belangrijke functie om ‘het wrak van de week’ van de weg te krijgen. Dat was toen echt nodig. De staat van onderhoud van het Nederlandse wagenpark is mede daardoor, door de sterk gestegen welvaart en door de mate waarin mensen hun individuele mobiliteit koesteren, ook internationaal gezien bijzonder goed. Helemaal bovenaan de ‘koester-ladder’ staan natuurlijk klassiekers. Die zijn in goede staat klassiek geworden mede dankzij de APK, en blijven in goede staat dankzij de liefdevolle behandeling door hun eigenaar. En bij voorkeur gaan ze van ‘goed’ naar ‘nóg beter’. Dat proces kan jaren en vele avonden in beslag nemen. In de loop van de decennia is de aard van de APK natuurlijk al geleidelijk veranderd."

Hinderlijke koplampen

"Begonnen met een sterke focus op veiligheid, is die verschoven naar milieu. Tegelijk is ook de aard van de te beoordelen voertuigen enorm veranderd en in technische zin gevarieerder geworden. Vroeger lette je op doorgebrande koplampen, dat was natuurlijk onveilig. En makkelijk te controleren. Tegenwoordig heb je led-koplampen, die branden zelden door, maar zijn vaak wel extreem verblindend, en daardoor nog véél onveiliger. Er is onderzoek waaruit blijkt dat een derde van de automobilisten recent in een gevaarlijke situatie is gekomen door verblinding door een tegenligger met dergelijke koplampen."

Andere controle

"Het soort controle is heel anders. Naar mate er meer variatie in techniek komt (verschillende soorten aandrijving, verschillende soorten verlichting, one-pedal drive, online-OBD, online updates, ADAS-varianten etc.) en ook heel verschillende soorten gebruik (zoals deelauto’s), zal het dus meer en meer voorkomen dat bepaalde delen van de APK wel of niet relevant zijn, of vaker c.q. minder vaak gedaan moeten worden. In onze visie wordt de APK uiteindelijk modulair; een individuele APK, met een individuele interval, voor een voertuig en zijn individuele gebruikssituatie." zegt Bert tot besluit.