RUG wint Self Driving Challenge 2023
Ook al gingen ze naar huis met zilver, het team van Universiteit Twente had minder succes. Tijdens de kwalificatie, een dag eerder, leken de voortekenen gunstig en legde hun voertuig een hele ronde zelfstandig af. Hoe anders was het tijdens de finale, waarbij de kart zelfs dienst weigerde. Na een complete software-reset kwam er toch beweging in. Met de gereden meters steeg het vertrouwen, tot in de gevreesde chicane opnieuw alle hoop vervloog. De kart kwam in de berm tot stilstand. Het Twentse team reageerde verslagen, als een olympiër die het podium mist. Ja, ook autonoom rijden is emotie.
Zwolse titelverdediger
Het succes van de Rijksuniversiteit doet bijna vergeten dat finishen niet vanzelfsprekend is. Vorig jaar haalde immers geen enkel team de eindstreep, maar legde het voertuig van Hogeschool Windesheim uit Zwolle wel de meeste meters af. Hoewel de titelverdedigers veel meer programmeerwerk verrichtten dan hun voorgangers zat een podiumplaats er dit jaar niet in. De Hanzehogeschool Groningen pakte het brons, Hogeschool Rotterdam werd vierde, Windesheim vijfde en hekkensluiter was Hogeschool Den Haag.
Ten opzichte van 2022 werden de karts uitgerust met meer technologie. Zo beschikten teams dit jaar over drie frontcamera’s, twee meer dan het jaar ervoor. Eveneens nieuw was de roterende LiDAR, een geavanceerde sensor waarmee ook zelfrijdende auto’s worden uitgerust. Van de extra camera’s werd goed gebruik gemaakt, maar de LiDAR is door geen enkel team ingezet. Thijmen Fellinger, voormalig deelnemer aan de Self Driving Challenge en inmiddels software-engineer bij de RDW, licht dat toe. “Die sensor is met name bedoeld voor obstakeldetectie, maar omdat een complete ronde rijden al voldoende uitdaging biedt is ervoor gekozen om dit jaar nog geen obstakels toe te passen.”
Ontwikkelingen razendsnel
Als het aan Gerard Doll, Divisiemanager Voertuig, Regelgeving & Toelating bij de RDW, ligt komen deze obstakels er zeker. “Ook de techniek mag van mij nog wel complexer, met bijvoorbeeld de toevoeging van een radarsensor.” Waarom de RDW deze challenge organiseert? Doll: “Dit is voor ons dé manier om kennis te maken met een nieuwe generatie technische studenten, maar ook de uitgelezen kans voor studenten om kennis te maken met de wereld van zelfrijdende voertuigen. De ontwikkelingen op dat gebied gaan razendsnel, al twee autofabrikanten hebben een zelfrijdend model ter keuring aangeboden bij de RDW.” Over ontwikkeling gesproken, wat te verwachten bij de volgende Self Driving Challenge? “We denken aan een open klasse, waaraan ook andere voertuigen mee kunnen doen.”