Navigatie overslaan Direct naar zoeken

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

De RDW staat voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid voor weggebruikers en samenleving. Dat is onze maatschappelijke opgave en missie. In de keten hebben wij als toezichthouder, opdrachtgever en werkgever een voorbeeldrol. We werken mee aan de nationale en internationale doelen op het vlak van klimaat, circulaire economie en luchtkwaliteit. We geven invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de gehele organisatie. Naast economische aspecten houden wij rekening met de impact op milieu, sociaal en bestuurlijk gebied. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) fungeert als raamwerk voor de 13 RDW MVO-thema’s waar we ons de komende 4 jaren (2025-2028) op richten. 

MVO-thema's

  1. Huisvesting 
    We hebben de verplichting om ons te houden aan de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs. Dit betekent voor ons dat wij onze gebouwen gaan verduurzamen en optimaliseren. Eén van de verplichtingen is het voldoen aan de opgestelde 'Erkende Maatregelen Lijst energiebesparing' door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daar waar mogelijk voeren wij deze maatregelen door en streven wij ernaar om onze energie zo duurzaam mogelijk op te wekken en te gebruiken.
  2. Wagenpark 
    We verduurzamen de mobiliteit van de RDW-medewerkers en reduceren daarmee de CO2-uitstoot van onze reisbewegingen. Vanaf 1 januari 2025 is elke nieuw ingezette leaseauto volledig elektrisch. We vragen medewerkers zoveel mogelijk om groene  stroom te gebruiken voor het laden van de leaseauto. Tot slot vragen we medewerkers zoveel mogelijk met het OV te reizen. 
  3. Zakelijke vliegkilometers 
    We reduceren de CO2 uitstoot van zakelijke vliegkilometers door medewerkers een bewuste keuze te laten maken. Als een buitenlandse reis noodzakelijk is, sporen we medewerkers aan om de trein te nemen als de reisbestemming binnen 8 uren vanaf de standplaats bereikbaar is. Vliegreizen korter dan 6 uren worden uitgevoerd in Economy Class of vergelijkbaar en de CO2 uitstoot van alle vliegreizen wordt gecompenseerd. 
  4. Dataverkeer en ICT-apparatuur 
    We streven naar optimalisatie van onze infrastructuur en dataverkeer om de omvang van onze infrastructuur te verkleinen en het energieverbruik te verminderen. Daarnaast richten we ons op het verlengen van de hardware levenscyclus en het minimaliseren van het aantal ICT-devices per medewerker. Ook voeren we ICT-apparatuur en bijbehorende componenten duurzaam af om negatieve milieueffecten te minimaliseren.
  5. Circulaire bedrijfsvoering
    We willen de milieu-impact van onze facilitaire producten en diensten minimaliseren door de bedrijfsvoering structureel en positief te verduurzamen. Hiermee dragen we bij aan de doelstelling van de Rijksoverheid om 50% minder primair grondstoffengebruik te realiseren in 2030. Dit begint bij het eigen beleid, maar daarnaast identificeren we ook risico’s in de facilitaire leveranciersketen en stimuleren we ketenverantwoordelijkheid.
  6. Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
    Naast een goede prijs en kwaliteit streven we naar sociale, duurzame en klimaat verbeterende inkoop van onze producten en diensten. We proberen door beïnvloeding in de toeleveringsketen ethische en maatschappelijke waarden te bevorderen. Elk inkooptraject bekijken we de mogelijkheden voor het toepassen van sociale, duurzame of klimaat verbeterende gunningscriteria.
  7. Persoonlijke- en loopbaanontwikkeling
    Investeren in persoonlijke- en loopbaanontwikkeling is essentieel voor onze medewerkers om nu en in te toekomst in te kunnen spelen op ontwikkelingen. We willen een betrouwbare en dienstbare organisatie met voldoende aanpassingsvermogen blijven en investeren daarom in kennis en vaardigheden. Daarbij streven we ernaar om een aantrekkelijke en uitdagende organisatie te blijven. Medewerkers hebben zelf de regie op hun ontwikkeling en vitaliteit en bespreken wat hiervoor nodig is met hun leidinggevende.
  8. Sociaal dialoog
    We wegen de belangen mee van medewerkers bij de besluiten en strategie van de organisatie. Ook is er in de organisatie ruimte voor vrije vereniging en collectieve onderhandeling. Een effectief sociaal dialoog vereist openheid, wederzijds respect, vertrouwen en bereidheid om te luisteren naar elkaars standpunten en belangen. We dragen gezamenlijk bij aan een positieve werkomgeving en daarmee het succes van de RDW.
  9. Vitaliteit en sociale veiligheid
    We hechten aan sociale veiligheid en de fysieke- en psychologische gezondheid van onze medewerkers. We richten ons hierbij onder andere op preventie en vitaliteit: een gezonde levensstijl en bewust veilig werken zijn belangrijk. Vanuit het interne platform ‘werk veilig en vitaal’ worden diverse onderwerpen met betrekking tot dit thema opgepakt.
  10. Diversiteit en inclusie
    We vinden het zijn van een inclusieve organisatie waarbij er ruimte is voor diversiteit van groot belang. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het Charter Diversiteit van SER Diversiteit in Bedrijf. We hebben focuspunten geformuleerd en een RDW breed plan van aanpak opgesteld. Vanuit verschillende divisies werken we aan dit onderwerp, we vragen onze medewerkers actief om bij te dragen aan diversiteit en inclusie.
  11. Data- en privacybescherming
    We houden rekening met de persoonlijke veiligheid, privacy en sociale inclusie van consumenten en eindgebruikers. Wij zorgen ervoor dat persoonsgegevens zorgvuldig worden behandeld en goed worden beschermd. Daarvoor nemen we passende technische en organisatorische maatregelen. We kennen de gevaren van hacken, phishing en andere digitale bedreigingen. We nemen voortdurend maatregelen om ons daartegen te beschermen en houden ons aan de geldende wettelijke eisen en richtlijnen.
  12. Integriteit en organisatie
    Integriteit is cruciaal voor de RDW, omdat dit het vertrouwen van burgers en bedrijven in de RDW als betrouwbare publieke dienstverlener waarborgt. De RDW geeft hiervoor uitvoering aan de verplichtingen uit de Ambtenarenwet en voert een integraal integriteitsbeleid.
  13. Integriteit van de medewerkers
    RDW beschikt over een Gedragscode Integriteit dat richtlijnen geeft voor integer handelen van medewerkers en leidinggevenden. Er wordt actief aandacht besteed aan het bevorderen van het integriteitsbewustzijn door middel van voorlichting, training en scholing. Medewerkers hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid en worden gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan over dilemma’s en elkaar aan te spreken op gedrag als dat nodig is.