Demontage brom- en snorfietsen voortaan via de brommerhandel

Zoetermeer Vanaf 1 juli 2016 kunnen snorfiets-, brommer- en scootereigenaren hun afgedankte vervoermiddel inleveren bij de bromfietswinkel. De bromfietshandel gaat snorfietsen, brommers en scooters inzamelen om ze vervolgens door een erkend demontagebedrijf te laten demonteren.

Milieubewust en verantwoord demonteren van afgedankte brommers en scooters komt hierdoor een stap dichterbij. Op dit moment komen niet alle afgedankte exemplaren bij een demontagebedrijf terecht omdat in Nederland maar weinig demontagebedrijven zijn die snorfietsen, brommers en scooters kunnen demonteren.

Wet gewijzigd

Overheid en branche hebben afgesproken zoveel mogelijk brommers en scooters door erkende demontagebedrijven te laten demonteren. Daarom is de wet gewijzigd en kunnen vanaf 1 juli 2016 ook voertuigbedrijven met een erkenning bedrijfsvoorraad van de RDW snorfietsen, brommers en scooters afgedankte exemplaren innemen en de oude eigenaar vrijwaren. De handel moet er dan wel voor zorgen dat een RDW-erkend demontagebedrijf de afgedankte bromfiets binnen 4 weken demonteert. Dit kan voor aangesloten bedrijven via de ophaaldienst van stichting Scooter Recycling Nederland (SRN). Handelaren en demontagebedrijven kunnen ook zelf voor het transport zorgen. Met deze wijziging verwachten overheid en bedrijfsleven het hergebruik van onderdelen en het verantwoord verwerken van afgedankte snorfietsen, brommers en scooters te bevorderen.

Aantallen

Jaarlijks worden 25.000 snorfietsen, brommers en scooters afgedankt. In Nederland zijn circa 580 RDW-erkende demontagebedrijven, waarvan minstens 40 bedrijven bekend is dat zij afgedankte bromfietsen verwerken. Zo’n 1000 brommerhandelaren hebben een RDW-erkenning.