Iedereen wil veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Nu én in de toekomst. Veilige voertuigen zijn hierbij van groot belang. De RDW vraagt u om daarom gehoor te geven aan een terugroepactie.

Wat is een terugroepactie?

Een terugroepactie werkt zo: een producent ontdekt een mogelijk gevaarlijk defect aan een voertuig en organiseert een terugroepactie. De producent of de distributeur meldt de terugroepactie vervolgens aan de RDW. De producent roept de voertuigen terug via een brief aan de voertuigbezitters, zodat de voertuigen gerepareerd kunnen worden. De RDW ziet toe op het correct uitvoeren van de terugroepacties door de producent en publiceert de gegevens van het defect in het Terugroepregister. De RDW levert als dit gewenst is informatie aan producenten over in Nederland geregistreerde voertuigen en hun eigenaren.

Informatie over terugroepacties op rdw.nl

Er zijn 2 manieren om te bekijken of er een terugroepactie is bij een voertuig:

  1. Raadpleeg de externe websiteRDW-dienst Voertuiggegevens raadplegen
    Hier kunt u door een kenteken in te voeren opzoeken of er een openstaande terugroepactie is.
  2. Kijk in het externe websiteRDW-terugroepregister.
    Hier kunt u op merk en type zoeken of er een terugroepactie is.

Onderneem actie

Als er een terugroepactie is georganiseerd, informeert de producent of distributeur u als eigenaar daarover via een brief of advertentie. Het is belangrijk dat u het mogelijke defect aan uw voertuig snel laat herstellen. Als uw voertuig of een onderdeel daarvan defect is, levert dat immers mogelijk gevaar op voor uw eigen veiligheid en die van uw passagiers en medeweggebruikers. Vaak is het nodig een afspraak te maken met de dealer. Door te reageren op de uitnodiging zorgt u ervoor dat het mogelijk gevaarlijke defect wordt verholpen.