Tip 1: De juiste papieren

Het gebeurt vaak dat mensen bij de aankoop onvolledige documenten mee naar huis krijgen. Bekijk bij aankoop of het kentekenbewijs compleet is, want in landen bestaat het uit meerdere delen. Controleer of het VIN-nummer op het kentekenbewijs overeenkomt met het VIN-nummer dat in de auto staat.

Tip 2: auto met schade

Hou er rekening mee dat als je in het buitenland een voertuig koopt met schade, je in Nederland te maken kan krijgen met extra keuringseisen (de zogenoemde schadekeuring). Aan de extra schadekeuring zijn kosten verbonden. Ook duurt het dan vaak langer voordat je een kentekenbewijs krijgt, omdat niet bij elk RDW-keuringstation deze schadekeuring wordt uitgevoerd.

Tip 3: Nooit alleen op het uiterlijk afgaan

Als je zelf geen kennis hebt van autotechniek, neem dan iemand met de juiste kennis mee als je een auto gaat kopen. Het is anders moeilijk vast te stellen of de auto in goede staat is. Ga nooit alleen op het uiterlijk af. Kijk ook als het mogelijk is even onder de auto. Daarnaast kun je vragen of de auto een APK-rapport heeft. Als deze recent is, zegt dat iets over de technische staat van het voertuig. De RDW neemt geldige APK-rapporten van Europese lidstaten één op één over.

Tip 4: Te mooi om waar te zijn

Als een auto te mooi lijkt om waar te zijn, is hij ook vaak te mooi om waar te zijn. Trek je conclusies als de auto een zeer lage kilometerstand heeft en de autostoelen zijn versleten. Vergelijk de tellerstand op het dashboard met die op het APK-rapport of mogelijke reparatiebonnen of onderhoudsboekje van het voertuig. Mogelijk is de tellerstand teruggedraaid. Let ook op de prijs van de auto. Als deze een stuk lager is dan de reële marktwaarde, klopt er vaak iets niet. Waarom zou de verkoper hem zo goedkoop wegdoen als hij er veel meer voor kan krijgen? Vraag de verkoper daarom om een tellerrapport.

Tip 5: Eis een aankoopnota

Vraag om een aankoopnota of verkoopovereenkomst, ook al is deze handgeschreven en ondertekend. Dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen mocht er na de verkoop iets mis zijn.

Tip 6: BPM-indicatie

Controleer van tevoren hoeveel BPM je moet betalen, zodat je in Nederland niet voor verrassingen komt te staan. De BPM verschilt per type auto en draag je af aan de Belastingdienst. Op hun website lees je meer over hoe je dit kunt berekenen.

Import auto met rapport

De RDW neemt geldige APK-rapporten van EU-landen één op één over.

Tip voor garagebedrijven:

Erkenningshouders kunnen sinds kort op een snellere manier voertuiggegevens aanbieden. De RDW heeft een digitale dienst gelanceerd, genaamd: de versnelde individuele inschrijving. Erkenningshouders kunnen met deze dienst nu zelf de gegevens voor de kentekenregistratie invullen. Hierdoor hoeven ze alleen nog langs het RDW-keuringsstation voor een fysieke identificatiecontrole van het voertuig. Het voordeel daarvan is dat je sneller in het bezit bent van een kentekenbewijs. De voertuigen kunnen dus eerder de markt op om verhandeld te worden.