APK 1, 2 en 3

De APK voor zware voertuigen, de APK 1, wordt al bijna 40 jaar uitgevoerd. En in 2021 krijgen we de APK 3. Deze is voor snelle land- of bosbouwtrekkers die gebruikmaken van de openbare weg. Voor deze voertuigen gaat  in 2021 een registratie- en APK-plicht gelden. Wij starten vanaf 1 mei 2021 met de invoering van het toezicht op de APK 3.

Keuring

De Citroën DS die in 1985 als eerste personenauto onder grote belangstelling werd gekeurd, is woensdag 23 september 2020 opnieuw gekeurd. De allereerste APK2-keuring was een, voor die tijd, behoorlijk mediaspektakel. De televisie was present, de radio en ook de staatssecretaris. Jef Maurer, al 38 jaar eigenaar van de Citroën DS heeft zijn trots goed onderhouden en voorbereid op de APK-keuring. “Ik denk dat de auto langer meegaat, dan dat ik meega. Hij is nog steeds APK-waardig.”

Uitreiking bloemen bij keuring Citroen DS
Hens Peeters Weem overhandigde namens de RDW aan de keurmeester en de eigenaar een feestelijk boeket. Vlnr: Frits Oberndorff (garage), Hens Peeters Weem (RDW) en Jef Maurer (eigenaar Citroën DS)

In de deze link opent in een nieuw venstervideoreportage van het AD kunt u een impressie zien van de keuring en een kort gesprek met Jef Maurer. De keuring vond plaats bij garagebedrijf Ridorff in Stein (Limburg), en werd uitgevoerd door APK-keurmeester Frits Oberndorff.

APK- plicht vervalt bij historische voertuigen

Vanaf 2021 zijn historische voertuigen niet langer APK-plichtig als zij een datum eerste toelating hebben van ‘50 jaar of ouder’. Deze historische voertuigen zijn veelal in handen van liefhebbers en verkeren vaak nog in originele staat. De eigenaren onderhouden hun voertuig doorgaans intensief om (verdere) slijtage te voorkomen. Zij zien dit onderhoud als hobby en verdiepen zich in de techniek van toen. Een verplichte periodieke keuring zorgt voor onnodige lasten. Er worden vaak maar weinig kilometers gereden en de impact op de verkeersveiligheid is hierdoor minimaal.