Niet eens met resultaat van de keuring

Twijfelt u of het klopt dat uw voertuig is afgekeurd bij de APK-keuring? Of denkt u juist dat uw voertuig nooit goedgekeurd had mogen worden? Meld dit bij ons of maak bezwaar.

Niet eens met de afkeuring

Als uw voertuig is afgekeurd voor de APK en u bent het hier niet mee eens dan kunt u bezwaar maken. Een medewerker van ons komt dan kijken of de afkeuring terecht of onterecht is. Bezwaar maken kan alleen direct bij de keuring. U mag uw voertuig niet meer verplaatsen en er mogen geen reparaties meer worden gedaan.

  • U kunt bezwaar maken tegen een afkeuring als u het APK-rapport heeft ontvangen. Als de garage weigert om een APK-rapport af te geven, kunt u tegen het bedrijf een klacht indienen bij ons.

    1. Geef bij de APK-keurmeester direct aan dat u het niet eens bent met de afkeuring.
    2. Vul het gedeelte linksonder op het APK-rapport in.
    3. De APK-keurmeester neemt direct contact op met ons.
    4. Een medewerker van ons komt naar de garage en kijkt of de afkeuring klopt.
    5. Als de afkeuring niet klopt dan betaalt de garage de kosten. Als de afkeuring wel klopt dan betaalt u zelf de kosten.
  • Omschrijving Kosten
    Klacht/Herkeuring in beroep €54,00
 

Niet eens met de goedkeuring

Twijfelt u of het klopt dat uw voertuig is goedgekeurd bij de APK-keuring? Of heeft u een tweedehandsvoertuig gekocht met een geldige APK maar zijn er nu problemen met het voertuig? Dan kunt u het volgende doen:

  • Meld uw twijfel over de APK-goedkeuring bij ons.   
  • Maak bezwaar bij ons. Hieraan zijn kosten verbonden. 
  • Wij bewaren alle meldingen van elk garagebedrijf met een APK-erkenning. Uw melding en meldingen van anderen kunnen wij gebruiken bij de controles die wij doen bij erkende garages. Wilt u meer weten over hoe we omgaan met uw gegevens kijk dan naar onze privacyverklaring. Als u twijfelt of iets wel of geen APK-keuringseis is, kijkt u dan op de website met APK-regelgeving.

    Wij stellen het op prijs als u een melding doet.

    Verder kunt u het volgende doen:

    • De zaak melden bij de brancheorganisatie van het garagebedrijf (als deze is aangesloten bij een brancheorganisatie).
    • Uw rechtspositieverzekering inschakelen (als u er een heeft).
    • De zaak melden bij de Autoriteit Consument en Markt. De ACM heeft hiervoor een speciale website: www.consuwijzer.nl.

     

  • Als u bezwaar wilt maken, let dan op de volgende dingen:

    • Hoe langer geleden de keuring is gedaan hoe moeilijker het voor ons is vast te stellen of het voertuig niet goedgekeurd had mogen worden. Daarom nemen wij geen bezwaren in behandeling van keuringen langer dan 1 jaar geleden.
    • U kunt alleen bezwaar maken tegen de laatste APK-goedkeuring van uw voertuig.
    • Tussen het moment van goedkeuring en het moment van onderzoek mag het voertuig niet gerepareerd zijn aan zaken die u nu wilt laten beoordelen. Als u bijvoorbeeld roestschade wilt laten beoordelen, mag u best uw banden vervangen.
    • Bij de beoordeling of de keuring goed is gedaan, kijken wij alleen naar APK-eisen. Als u twijfelt of iets wel of geen APK-keuringseis is, kijk dan op de website met APK-keuringseisen.
    • Onze specialist moet vast kunnen stellen of het voertuig bij de APK aan de keuringseisen kan hebben voldaan. Als de onderdelen waarover het bezwaar gaat gemakkelijk vervangbaar zijn en/of kunnen slijten (zoals bijvoorbeeld: banden, lampjes, veiligheidsgordels, wiellagers, remblokjes), is het voor ons niet altijd mogelijk om een oordeel te geven over hoe het voertuig was op het moment van de keuring.

    Zo maakt u bezwaar 

    1. Dien bezwaar bij ons in via de knop 'Bezwaar APK-goedkeuring maken'.  

    2. Een medewerker van ons neemt binnen 4 weken contact met u op om het vervolg te bespreken.

    3. Wij nodigen de APK-keurmeester en de eigenaar van de APK-garage uit voor een herkeuring.

    4. Wij bepalen de locatie van de herkeuring. Meestal gebeurt dit bij een RDW-keuringsstation dat ligt in de buurt van de plek waar de APK is gedaan. U moet er zelf voor zorgen dat het voertuig op de locatie van de herkeuring komt en daar weer weggehaald wordt (bijvoorbeeld op een aanhanger als rijden niet kan). 

    5. U krijgt van ons een rapport waarin we een oordeel geven of de APK-goedkeuring klopt of niet. 
  • Omschrijving Kosten
    Klacht/Herkeuring in beroep €54,00
  • Als uw voertuig door de garage niet goedgekeurd had mogen worden dan verwijderen wij de goedkeuring uit het kentekenregister en keuren het voertuig af. U mag dan niet meer rijden met uw voertuig.

    U moet het voertuig dan zelf:

    • schorsen (dat kunt u direct aan de balie van het keuringsstation regelen)
    • daarna repareren en vervolgens opnieuw laten keuren of
    • eventueel laten slopen bij een sloopbedrijf dat door ons is erkend. 

    De kosten die u heeft betaald voor de herkeuring bij ons krijgt u terug.

    Strafpunten

    Voor ieder erkend bedrijf en iedere keurmeester houden wij een score bij: zijn de keuringen gedaan zoals het hoort? Dan krijgen ze bonuspunten. Zijn de keuringen niet goed gedaan? Dan krijgen de keurmeester en/of het bedrijf strafpunten. Bij voldoende strafpunten leggen wij maatregelen op. Als blijkt dat de garage uw voertuig niet had mogen goedkeuren, dan krijgen de keurmeester en het bedrijf dus strafpunten volgens dit systeem.

    Rechtszaak: civiele procedure

    Bij een goedkeuring die niet had mogen gebeuren, krijgt u van ons een bewijs (het zogenoemde Proces Verbaal). Hiermee kunt u een rechtszaak (civiele procedure) opstarten tegen de persoon/het bedrijf die de auto met de problemen aan u heeft verkocht. Wij hebben geen invloed op de uitkomst van deze zaak. 

Heeft deze informatie u geholpen?