Heeft u een bedrijf met meerdere kentekens op naam, ga dan naar Nieuw kentekenbewijs aanvragen voor bedrijven.

  • Bent u uw kentekencard kwijt of (een deel van) uw papieren kentekenbewijs
    Vraag dan een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) met een tenaamstellingscode aan óf
  • Bent u alleen (een deel van) uw tenaamstellingscode kwijt
    Vraag dan alleen een tenaamstellingscode aan. Ga naar nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.

Voorwaarden voor aanvraag nieuw kentekenbewijs

U kunt alleen een aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs indienen als:

  • het voertuig op uw naam staat, of
  • als u iemand anders toestemming geeft om het namens u aan te vragen.

Staat het voertuig niet op uw naam, maar wilt u toch een vervangend kentekenbewijs aanvragen? Neem dan contact op met de RDW Klantenservice.

Aanvragen nieuw kentekenbewijs

Zo vraagt u een nieuw kentekenbewijs aan:

  1. Ga naar deze link opent in een nieuw venster'Nieuw kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen'.
  2. Kies voor de eerste optie: Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen.
  3. Vul de gevraagde gegevens in. Zorg dat u uw voertuigidentificatienummer (chassisnummer) bij de hand heeft. In de dienst ‘deze link opent in een nieuw vensterVoertuiggegevens opvragen’ kunt u opzoeken waar dit nummer in uw aanhangwagen te vinden is. Ook uw dealer of importeur kan u dit vertellen.
  4. U betaalt de kosten via iDEAL:
    Omschrijving
    Nieuwe kentekencard en tenaamstellingscode €31,50
  5. U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens.
  6. De RDW stuurt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) en een brief met een tenaamstellingscode altijd naar het adres van de geregistreerde eigenaar/houder zoals deze bij de gemeente geregistreerd staat (ook in geval van overlijden of emigratie). Is dit niet de bedoeling of is de persoon voor 01-01-2017 overleden of geëmigreerd, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW. Informatie over de afhandeling van uw aanvraag
  7. Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.

Afhandeling van uw aanvraag

In dit schema kunt u zien wanneer u uw kentekenbewijs en tenaamstellingscode in huis heeft. De RDW verstuurt de tenaamstellingscode 1 werkdag later dan het kentekenbewijs.
Aanvraag Kentekenbewijs in huis Tenaamstellingscode in huis
Maandag  tot en met vrijdag voor 20.00 uur Binnen 2 werkdagen Binnen 3 werkdagen
Maandag tot en met donderdag na 20.00 uur Binnen 3 werkdagen Binnen 4 werkdagen
Vrijdag na 20.00 uur en in het weekend woensdag donderdag

Niet ontvangen

Heeft u de kentekencard na 5 werkdagen nog niet ontvangen? Meld dit dan bij de RDW. Voor meer informatie gaat u naar 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen'

Voertuig eigendom van een lease- of financieringsmaatschappij

  • Is het voertuig eigendom van een leasemaatschappij, dan ontvangt de leasemaatschappij de nieuwe kentekencard en de tenaamstellingscode. De leasemaatschappij stuurt de kentekencard naar u door.
  • Is het voertuig eigendom van een financieringsmaatschappij, dan ontvangt u de nieuwe kentekencard en de financieringsmaatschappij de tenaamstellingscode.

Geen geld terug

Veel mensen vinden kort nadat ze een nieuw kentekenbewijs hebben aangevraagd hun vermiste kentekenbewijs terug. Heeft u een nieuw kentekenbewijs aangevraagd en uw oude kentekenbewijs teruggevonden? Het is niet mogelijk om de aanvraag te stoppen en geld terug te krijgen.

Geen online aanvraag mogelijk

Kunt u het nieuwe kentekenbewijs niet online aanvragen? Neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW.