Veelgestelde vragen rond de aanvraag van een nieuw kentekenbewijs
Veelgestelde vragen
-
Ik ben mijn tenaamstellingscode kwijt. Hoe vraag ik een nieuwe aan?
Bij het op naam zetten van uw voertuig ontvangt u een tenaamstellingscode. De tenaamstellingscode heeft u nodig bij verkoop (overschrijving), schorsen, uitvoer en sloop van uw voertuig. Bent u (een deel van) de code kwijt, dan kunt u online een nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.
Let op! Er zijn websites die niet van de RDW zijn, waarop ook een tenaamstellingscode aangevraagd kan worden. Een tenaamstellingscode is een product van de RDW. Alleen de RDW mag een tenaamstellingscode afgeven. De organisaties achter die websites vragen de tenaamstellingscode ook aan via de website van de RDW. Zij betalen de RDW het geldende tarief voor een tenaamstellingscode. Het is mogelijk dat u extra geld betaalt aan de organisatie voor hun service. Als u de tenaamstellingscode zelf aanvraagt via rdw.nl , dan betaalt u niet meer dan het geldende tarief.
-
Kan iedereen een kentekenbewijs aanvragen met mijn kentekenplaatgegevens?
Nee, een nieuw kentekenbewijs aanvragen kan alleen in combinatie met het voertuigidentificatienummer (VIN/Chassisnummer). Heeft een ander dit nummer ook, dan kan diegene wel een nieuw kentekenbewijs aanvragen, maar hij/zij krijgt het kentekenbewijs niet thuisgestuurd. De RDW stuurt het nieuwe kentekenbewijs namelijk naar het adres dat bij het kenteken in het RDW-register geregistreerd staat. Dit is het laatst bekende adres zoals u staat ingeschreven bij de gemeente (het BRP). Dit adres kan afwijken van het adres dat op het kentekenbewijs staat (voor een rechtspersoon geldt het laatst bekende adres bij de Kamer van Koophandel).
-
Ik heb het verkeerde e-mailadres opgegeven bij de aanvraaggegevens en daardoor geen e-mail gekregen met een bevestiging. Hoe kan ik toch nog mijn gegevens inzien?
U kunt dan helaas uw voortgangsgegevens niet online inzien. Als het bedrag wel van uw rekening is afgeschreven kunt u er vanuit gaan dat uw nieuwe documenten worden verstuurd. Als u wel de voortgang van uw aanvraag wilt weten, neemt u dan contact op met de RDW.
-
Bij mijn online aanvraag is het bedrag wel afgeschreven, maar ik heb geen bevestigingsmail gekregen. Gaat het wel goed?
De RDW krijgt op meerdere momenten per dag automatisch een melding vanuit iDEAL met de betalingsinformatie. Als het bedrag van uw rekening is afgeschreven kunt u er vanuit gaan dat uw nieuwe documenten worden verstuurd. Als u 4 uren na het plaatsen van uw aanvraag nog geen bevestigingsmail heeft ontvangen kunt u contact opnemen met de RDW en vragen om een nieuwe bevestigingsmail.
-
Ik ben (een deel van) mijn kentekenbewijs en of tenaamstellingscode kwijt. Wat moet ik doen?
Bent u (een deel van) het papieren kentekenbewijs, uw kentekencard of uw tenaamstellingscode kwijt, dan kunt u online een nieuw kentekenbewijs bij de RDW aanvragen.
Bereikbaarheid RDW
-
Zijn de keuringsstations van de RDW open?
Alle keuringsstations zijn weer open van 8.00 tot 17.00 uur. U kunt alleen op afspraak naar een keuringsstation komen.
-
Kan ik gewoon contact opnemen met de RDW?
-
Zijn de balies in Veendam en Zoetermeer geopend?
De balies zijn open van 08:00 - 17:00 uur. U kunt alleen met PIN betalen en vanwege de hygiëne zijn er voorzorgsmaatregelen.