Heeft u een bedrijf met meerdere kentekens op naam, ga dan naar Vervangend kentekenbewijs aanvragen voor bedrijven.

  • Bent u uw kentekencard kwijt of (een deel van) uw papieren kentekenbewijs
    Vraag dan een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) met een tenaamstellingscode aan óf
  • Bent u alleen (een deel van) uw tenaamstellingscode kwijt
    Vraag dan alleen een tenaamstellingscode aan. Ga naar nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.  

Aanvragen

Zo vraagt u een vervangend kentekenbewijs aan:

  1. Ga naar deze link opent in een nieuw venster'Vervangend kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen'.
  2. Kies voor de eerste optie: Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen.
  3. Vul de gevraagde gegevens in. Zorg dat u uw voertuigidentieficatienummer (chassisnummer) bij de hand heeft. In de dienst ‘deze link opent in een nieuw vensterVoertuiggegevens opvragen’ kunt u opzoeken waar dit nummer in uw auto te vinden is. Ook uw dealer of importeur kan u dit vertellen.
  4. U betaalt de kosten via iDEAL: 
    Omschrijving
    Vervangende kentekencard en tenaamstellingscode €31,50
  5. U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens.
  6. De RDW stuurt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) en een brief met een tenaamstellingscode altijd naar het adres van de geregistreerde eigenaar/houder zoals deze bij de gemeente geregistreerd staat (ook in geval van overlijden of emigratie). Is dit niet de bedoeling of is de persoon voor 01-01-2017 overleden of geëmigreerd, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW. Informatie over de afhandeling van uw aanvraag.
  7. Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.

Voorwaarden voor aanvraag

U kunt alleen een aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs indienen als: het voertuig op uw naam staat, of als u iemand anders toestemming geeft om het namens u aan te vragen. Staat het voertuig niet op uw naam, maar wilt u toch een vervangend kentekenbewijs aanvragen? Neem dan contact op met de RDW Klantenservice.

Afhandeling van uw aanvraag

Versturen kentekenbewijs:

  • Aanvraag voor 20.00 uur > volgende werkdag verstuurd.
  • Aanvraag na 20.00 uur > binnen 2 werkdagen verstuurd.
  • Aanvraag vrijdag na 20.00 uur en in het weekend > de volgende dinsdag verstuurd.

De RDW verstuurt de tenaamstellingscode 1 werkdag later dan het kentekenbewijs.

Het is afhankelijk van de postbezorging wanneer u de kentekencard en de tenaamstellingscode daadwerkelijk in huis heeft. Heeft u de kentekencard 5 werkdagen nadat deze is verzonden nog niet ontvangen? Meld dit dan bij de RDW. Voor meer informatie gaat u naar 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen'. 

Voertuig eigendom van een lease- of financieringsmaatschappij

  • Is het voertuig eigendom van een leasemaatschappij, dan ontvangt de leasemaatschappij de vervangende kentekencard en de tenaamstellingscode. De leasemaatschappij stuurt de kentekencard naar u door.
  • Is het voertuig eigendom van een financieringsmaatschappij, dan ontvangt u de vervangende kentekencard en de financieringsmaatschappij de tenaamstellingscode.

Geen geld terug

Veel mensen vinden kort nadat ze een vervangend kentekenbewijs hebben aangevraagd hun vermiste kentekenbewijs terug. Heeft u een vervangend kentekenbewijs aangevraagd en uw oude kentekenbewijs teruggevonden? Het is niet mogelijk om de aanvraag te stoppen en geld terug te krijgen.

Geen online aanvraag mogelijk

Kunt u het vervangende kentekenbewijs niet online aanvragen? Neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW.