Leasevoertuig

Heeft u een leasevoertuig? Neem dan contact op met de lease- of fincancieringsmaatschappij. Alleen zij kunnen een vervangende tenaamstellingscode voor het voertuig aanvragen.

Vervangende tenaamstellingscode aanvragen

Zo vraagt u een vervangende tenaamstellingscode aan:

  1. Ga naar 'deze link opent in een nieuw vensterVervangende tenaamstellingscode aanvragen’.
  2. Kies voor de tweede optie: Alleen een tenaamstellingscode aanvragen.
  3. Vul de gevraagde gegevens in. Zorg dat u uw voertuigidentieficatienummer (chassisnummer) bij de hand heeft. In de dienst ‘deze link opent in een nieuw vensterVoertuiggegevens opvragen’ kunt u opzoeken waar dit nummer in uw auto te vinden is. Ook uw dealer of importeur kan u dit vertellen.
  4. U betaalt de kosten via iDEAL. 
    Omschrijving
    Vervangende tenaamstellingscode €1,00
  5. U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens.
  6. De RDW stuurt u binnen 4 werkdagen per post (dus niet per e-mail) de nieuwe tenaamstellingscode. Het kenteken blijft gelijk. Informatie over de afhandeling van uw aanvraag.

    Let op! De RDW stuurt de tenaamstellingscode altijd naar het bij de gemeente geregistreerde adres van de persoon die het voertuig op naam heeft staan. Is dit niet de bedoeling of is de persoon voor 01-01-2017 overleden of geëmigreerd, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW.
    Als het voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij, dan ontvangt deze maatschappij altijd de tenaamstellingscode. In dit geval moet deze ook de vervangende tenaamstellingscode aanvragen. 

Geen tenaamstellingscode bij papieren kentekenbewijs

Heeft u een papieren kentekenbewijs? Dan hoeft u geen tenaamstellingscode aan te vragen. Bij een papieren kentekenbewijs heeft u nooit een tenaamstellingscode ontvangen.

Kentekenbewijs en tenaamstellingscode kwijt

Bent u ook (een deel van) uw kentekenbewijs (papier of kentekencard) kwijt? Dan moet u een vervangend kentekenbewijs aanvragen. U krijgt daarbij ook een nieuwe tenaamstellingscode. Voor meer informatie gaat u naar 'Nieuw kentekenbewijs aanvragen'. 

Afhandeling van uw aanvraag

  • Maandag tot en met vrijdag > aanvraag voor 20.00 uur > na 2 werkdagen per post verstuurd.
  • Maandag tot en met donderdag > aanvraag na 20.00 uur > na 3 werkdagen per post verstuurd
  • Aanvraag op vrijdag na 20.00 uur en in het weekend > de eerstvolgende woensdag per post verstuurd.

Wanneer u de tenaamstellingscode precies in huis heeft, is afhankelijk van de postbezorging. Heeft u de tenaamstellingscode 5 werkdagen nadat deze is verzonden nog niet ontvangen? Meld dit dan bij de RDW. Voor meer informatie gaat u naar 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen'. 

Geen geld terug

Veel mensen vinden kort nadat ze een nieuwe tenaamstellingscode hebben aangevraagd hun vermiste tenaamstellingscode terug. Heeft u een nieuwe tenaamstellingscode aangevraagd en uw oude tenaamstellingscode teruggevonden? Het is niet mogelijk om de aanvraag stop te zetten en geld terug te krijgen.