Tips bij invoer van een auto
-
Het gebeurt vaak dat mensen bij de aankoop onvolledige documenten mee naar huis krijgen. Bekijk bij aankoop of het kentekenbewijs compleet is, want in sommige landen bestaat het uit meerdere delen. Controleer ook altijd of het VIN op het kentekenbewijs gelijk is met het VIN dat in het voertuig staat.
-
Heeft u zelf geen kennis van autotechniek, neem dan iemand met de juiste kennis mee als u een voertuig gaat kopen of vraag uw eigen garage in Nederland om hulp. Het is anders moeilijk vast te stellen of het voertuig in goede staat is. Ga nooit alleen op het uiterlijk af. Kijk ook onder het voertuig . Daarnaast kunt u vragen of het voertuig een APK-rapport heeft. Als dit recent is, zegt dat iets over de technische staat van het voertuig. De RDW kan bij de invoerkeuring de vervaldatum van een geldig APK-rapport (hoort bij het kentekenbewijs uit een EU-land) overnemen.
-
Als een voertuig te mooi lijkt om waar te zijn, is het ook vaak te mooi om waar te zijn. Wees op uw hoede als:
- het voertuig een zeer lage kilometerstand heeft terwijl de autostoelen en matten versleten zijn;
- onderhoudsboekjes, smeerkaartjes of APK-rapporten ontbreken;
- tellerstanden met de hand in documenten zijn aangepast;
- de distributieriem vervangen zou moeten zijn, maar geen datum van vervanging genoteerd is. (dit wordt vaak met een sticker of krijt op de distributiekap geschreven of is in het onderhoudsboekje vermeld).
- de prijs een stuk lager is dan de reële marktwaarde.
In bovenstaande gevallen kan het zijn dat de tellerstand is teruggedraaid. Zo blijkt uit onderzoek dat 10 procent van de Duitse importauto’s een teruggedraaide teller heeft. Probeer met betrouwbare documenten te achterhalen of de tellerstand logisch is. In België moet de verkoper een Car-Pass leveren met onder meer gegevens over de kilometerstand. Andere landen hebben niet zo’n goede registratie van tellerstanden, dus moet u op andere bronnen af gaan. Vergelijk de tellerstand op het dashboard met die op het APK-rapport, mogelijke reparatiebonnen of het onderhoudsboekje van het voertuig. Let ook op de prijs van het voertuig.
U kunt via de website van Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) de kilometerstanden van voertuigen uit bepaalde landen controleren.
-
Vraag om een aankoopnota of verkoopovereenkomst, ook al is deze handgeschreven en ondertekend. Dan heeft u in ieder geval iets om op terug te vallen mocht er na de verkoop iets mis zijn. Vraag ook goed bij de handelaar in het buitenland en uw eigen garage in Nederland na wat de regelingen rond garantie en coulance zijn.
-
Als u in het buitenland een voertuig met schade koopt, hou er dan rekening mee dat er in Nederland extra keuringseisen (de zogenoemde schadekeuring) verreist zijn. Aan de extra schadekeuring zijn kosten verbonden. Ook duurt het dan vaak langer voordat u een kentekenbewijs krijgt.
-
Controleer van tevoren hoeveel BPM u moet betalen, zodat u in Nederland niet voor verrassingen komt te staan. De BPM verschilt per type voertuig en draagt u af aan de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst leest u hoe u dit kunt berekenen.