• (Link)

    Wat u eerst moet weten

    • Als u de schorsing stopzet binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag.
    • Als u uw schorsing eerder dan het einde van de schorsingsperiode opheft, krijgt u geen geld terug.
    • Na de opheffing van de schorsing moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen (verzekering, motorrijtuigenbelasting en eventuele APK-plicht). Doet u dan niet, dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u vinden in de deze link opent in een nieuw vensterBoetebase van het Openbaar Ministerie (OM)
    • Staat het voertuig waarvan u de schorsing wilt stopzetten op naam van uw bedrijf? Ga dan naar Voertuig van de zaak schorsen.
    • Is de eigenaar van een geschorst voertuig overleden? Dan kunt u de schorsing niet eerder stopzetten. De schorsing stopt automatisch na afloop van de gekozen schorsingsperiode. Meer informatie hierover vindt u bij het onderwerp Bij overlijden. De schorsing eindigt wel als bijvoorbeeld de partner of een erfgenaam of iemand anders het voertuig overneemt en op naam laat zetten.

  • (Link)

    Zo werkt online een schorsing stopzetten

    Als u online een schorsing wilt stopzetten, dan heeft u een Digid  nodig. Heeft u geen DigiD? Vraag deze dan gratis aan via deze link opent in een nieuw vensterwww.digid.nl.

    Zo heft u de schorsing gratis online op:

    1. U logt via de knop Schorsing stopzetten in met uw Digid. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. 
    2. U geeft aan welke schorsing u wilt beëindigen.
    3. U ontvangt 2 e-mails van ons. Pas bij ontvangst van de tweede e-mail is de schorsing direct opgeheven. In die mail zit een bevestiging en een einddatum van de schorsing.
    4. Op het moment dat de schorsing is opgeheven, mag u weer met het voertuig op de openbare weg rijden. Het voertuig moet dan wel verzekerd zijn en een geldige APK hebben. De motorrijtuigenbelasting gaat automatisch weer in.
    5. Heeft u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard)? Deze blijft geldig na afloop van de schorsing. U ontvangt geen nieuw kentekenbewijs.
      Heeft u een papieren kentekenbewijs waarop de schorsing is vermeld? ((Deze melding staat erop als u heeft geschorst of de schorsing heeft verlengd vóór 1-1-2014). Dan ontvangt u binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat en een tenaamstellingscode . Wij versturen de tenaamstellingscode een werkdag later dan de kentekencard.
      Heeft u een papieren kentekenbewijs heeft zonder vermelding van de schorsing daarop? Dan blijft dit kentekenbewijs geldig. 

  • (Link)

    Zo werkt een schorsing bij een loket stopzetten

    1. U gaat naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation of bij een RDW-balie. 
    2. U neemt de volgende documenten mee:
      - een origineel geldig legitimatiebewijs (zie bij Legitimatie voor schorsen bij een loket)
      - de kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode of het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (bij een papieren kentekenbewijs).
    3. De medewerker zet de schorsing direct gratis stop.
    4. U ontvangt van de medewerker een bewijs op papier met de einddatum van de schorsing.
    5. Heeft u een kentekencard? Dan staan op uw schorsingsbewijs ook de eerste 4 cijfers van uw nieuwe tenaamstellingscode. U ontvangt van ons binnen 5 werkdagen een brief met het tweede deel van de tenaamstellingscode (5 cijfers). Uw kentekencard blijft geldig.
      Heeft u een papieren kentekenbewijs waarop een melding staat van schorsing? (Deze melding staat erop als u heeft geschorst of de schorsing heeft verlengd vóór 1-1-2014). Dan staan op uw schorsingsbewijs ook de eerste 4 cijfers van de tenaamstellingscode. U ontvangt daarna binnen 5 werkdagen van ons een brief met daarop een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) en het tweede deel van de tenaamstellingscode (5 cijfers).
      Heeft u een papieren kentekenbewijs zonder de melding van een schorsing erop? Dan blijft dit kentekenbewijs geldig.  
    6. Op het moment dat de schorsing is opgeheven, mag u weer met het voertuig op de openbare weg rijden. Het voertuig moet dan wel verzekerd zijn en een geldige APK hebben. De motorrijtuigenbelasting gaat automatisch weer in.

  • (Link)

    Legitimatie voor schorsen bij een loket

    Bent u de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig of iemand anders die het namens de eigenaar regelt? Dan kunt u zich bij het loket/de balie legitimeren met 1 van deze documenten:

    • een Nederlands(e) rijbewijs, paspoort of identiteitskaart 
    • een rijbewijs of identiteitskaart uit een EU- of EVA-land
    • een diplomatiek paspoort
    • een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
    •  een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
    • een dienstpaspoort
    • een buitenlands paspoort

    Legitimeren met buitenlands legitimatiebewijs

    Legitimeren met een buitenlands legitimatiebewijs kan alleen bij een RDW-balie of -keuringsstation, niet bij een kentekenloket.

    Voertuig op naam van een bedrijf

    Wilt u als tekenbevoegde of afgevaardigde van een bedrijf (rechtspersoon) een voertuig (op naam van het bedrijf) schorsen, dan moet u zich ook legitimeren met deze documenten.

  • (Link)

    Goed om te weten

    • Verkoopt u het voertuig waarvan het kenteken is geschorst, dan hoeft u niets te doen. Zodra de koper het voertuig op zijn naam heeft laten overschrijven, vervalt de schorsing.
    • Heeft u meerdere voertuigen van 15 jaar of ouder via de verzamelaarsregeling bij ons geschorst? Dan kan het zijn dat u door het opheffen van deze schorsing geen 5 betaalde schorsingen meer heeft. Voor een eerstvolgende schorsing of verlenging van een schorsing moet u mogelijk betalen. U krijgt immers alleen een schorsing gratis als u 5 betaalde schorsingen voor voertuigen van 15 jaar en ouder per jaar heeft.
    • Wij sturen het kentekenbewijs en een brief met de code altijd naar het bij de gemeente geregistreerde adres van de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig of naar een Nederlands correspondentieadres. We sturen het niet naar het buitenland.
    • Krijgt u een kentekencard na afloop van de schorsing en heeft u deze nog niet in huis? Dan mag u al wel de Nederlandse weg op. De Nederlandse politie kan direct in het kentekenregister kijken voor uw gegevens. U moet 14 dagen na het stopzetten van de schorsing de kentekencard kunnen tonen. U mag niet zonder kentekenbewijs met uw voertuig de weg op in het buitenland.
    • U ontvangt geen tenaamstellingscode als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij. Wij sturen de tenaamstellingscode dan altijd naar de lease- of financieringsmaatschappij.

  • (Link)

    Schorsing door iemand anders laten stopzetten

    Kunt u de schorsing niet zelf stopzetten? Dan kan iemand anders dit ook voor u doen.

    Wat u eerst moet weten

    • De persoon die de schorsing voor u stopzet, moet minimaal 18 jaar zijn (16 jaar voor een bromfiets).
    • Online kan iemand anders de opheffing alleen voor u regelen als u een kentekencard heeft. Met een papieren kentekenbewijs kan dit alleen bij een loket.

    Bij loket schorsing voor iemand anders stopzetten

    De persoon die voor u de stopzetting regelt, moet de volgende documenten van u meekrijgen:

    • bij een kentekencard: deze kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode.
    • bij een papieren kentekenbewijs: het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs.

    Zelf moet hij zijn eigen legitimatiebewijs meenemen. (Die van u hoeft niet)

    Nadat de opheffing geregeld is, moet hij de documenten die de loketmedewerker geeft aan u overhandigen.

    Online schorsing voor iemand anders stopzetten

    De persoon die voor u de opheffing regelt, heeft het volgende van u nodig:

    • het documentnummer van uw kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode . Het documentnummer vindt u op de voorkant van de kentekencard.
    1. Hij/zij logt via de knop Schorsing opheffen in met zijn eigen Digid.
    2. Hij/zij vult de gevraagde gegevens in.
    3. Wij sturen u een bevestigingsmail naar het opgegeven e-mailadres.
    4. De schorsing is opgeheven zodra op dat e-mailadres een tweede mail van ons binnenkomt waarin een einddatum is genoemd.
    5. U ontvangt een nieuwe tenaamstellingscode per post. Uw kentekenbewijs blijft geldig.