U kunt uw auto voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Een schorsing gaat direct in. Het is niet mogelijk een datum in de toekomst aan te geven. Na de door u gekozen schorsingsperiode loopt de schorsing automatisch af en moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen. U kunt ook de schorsing verlengen.

Inloggen met DigiD

Als u online een schorsing wilt aanvragen, heeft u een DigiD nodig om in te loggen. Bent u niet in het bezit van een DigiD, dan kunt u deze gratis aanvragen via www.digid.nl.

digid afbeelding

Schorsing aanvragen

Zo vraagt u online een schorsing aan:

  1. Ga naar 'Schorsing aanvragen of verlengen'. Dan komt u in het DigiD-scherm terecht waar u kunt inloggen.
  2. U vult de gevraagde gegevens in bij DigiD en vervolgens komt u in de RDW-dienst.
  3. U selecteert het kenteken van het voertuig dat u wilt schorsen.
  4. U kiest hoe lang u het voertuig wilt schorsen: 1,2 of 3 jaar.
  5. U betaalt de kosten via iDEAL.
  6. U ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag.
  7. Het kenteken is pas geschorst zodra u een tweede mail van de RDW ontvangt. In deze mail staat ook de einddatum van de schorsing (bij verwachte einddatum). Print en bewaar deze e-mail, deze mail is uw bewijs van schorsing.

Kentekenbewijs blijft geldig

Het kentekenbewijs (van papier of op creditcardformaat) blijft geldig. U krijgt na de schorsing geen nieuw kentekenbewijs.

Voorwaarde voor online schorsen

Het voertuig moet op uw naam staan. Staat het voertuig op naam van uw bedrijf, dan kunt u de schorsing ook online regelen. Voor meer informatie gaat u naar Een auto van de zaak schorsen, verlengen of beëindigen

Rijden met een geschorst voertuig

Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan. Hierop zijn 2 uitzonderingen:

  • U mag met een geschorst voertuig voor een APK naar een APK-keuringsstation rijden. U moet dan de afspraakbevestiging, met daarop de tijd, bij u hebben en het voertuig moet WA verzekerd zijn. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van uw woonadres naar het adres waar u de APK-keuring laat doen.
  • U mag met uw geschorste voertuig van 15 jaar of ouder naar een evenement rijden. Hiervoor moet u zich wel  bij de Belastingdienst aanmelden voor de evenementenregeling.

Belangrijk om te weten bij een schorsing

  • Voldoet u niet meer aan de voertuigverplichtingen (verzekering, APK en motorrijtuigenbelasting) en heeft u het kenteken niet geschorst? Dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u vinden in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).
  • De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later, afhankelijk van de door u gekozen schorsingsperiode. Bijvoorbeeld van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2022.
  • U kunt een schorsing ook eerder beëindigen als u weer met uw voertuig gebruikt wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.
  • Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de deze link opent in een nieuw venstersite van de Belastingdienst
  • Na de schorsing kunt u zelf de verzekering stopzetten. De RDW geeft aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
  • Krijgt het voertuig een ander kenteken bijvoorbeeld bij ombouw naar een kampeerwagen, dan loopt de schorsing door op het nieuwe kenteken.

Schorsing door iemand anders laten regelen

Als u de schorsing niet zelf kunt aanvragen, dan kan iemand anders dit voor u doen. Dit kan alleen als u een kentekencard heeft. Met een papieren kentekenbewijs kunt u dit alleen bij een loket regelen.

Zo laat u een schorsing door iemand anders regelen:

  1. Die persoon die voor u schorst, gaat naar 'Schorsing aanvragen of verlengen’ en logt dan in met zijn eigen DigiD. 
  2. Daarna komt hij/zij in de RDW-dienst terecht. 
  3. Op de vraag ‘Gaat het om uw eigen voertuig?” geeft hij/zij aan: Nee. 
  4. Voor het schorsen heeft hij/zij uw documentnummer van de kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode nodig.
  5. Hij/zij kiest hoe lang u het voertuig wilt schorsen: 1, 2 of 3 jaar. 
  6. Hij/zij betaalt de kosten via iDeal. 
  7. De RDW stuurt een bevestiging van de aanvraag naar het opgegeven e-mailadres.
  8. Het kenteken is geschorst zodra op dat e-mailadres een tweede mail van de RDW binnenkomt.

U ontvangt een nieuwe tenaamstellingscode per post. Uw kentekenbewijs blijft geldig.
De persoon die de schorsing voor u aanvraagt moet minimaal 18 jaar zijn (16 jaar bij brom/snorfiets).

Kosten

Voor personenauto's tot 15 jaar oud betaalt u het 'normaal tarief'. Voor personenauto's van 15 jaar en ouder betaalt u het 'laag tarief'. Verlengen van een schorsing valt ook onder het 'laag tarief'.
1 jaar 2 jaar 3 jaar
Aanvraag normaal tarief € 73,10 € 73,10 + € 24,10 = € 97,20 * € 73,10 + € 48,20 = € 121,30 *
Aanvraag laag tarief € 24,10 € 24,10 + € 24,10 = € 48,20* € 24,10 + € 48,20 = € 72,30*
 Verlengen€ 24,10  € 48,20€ 72,30

* U betaalt het aanvraagtarief plus een verlengingstarief. U betaalt dus vooraf voor de verlenging(en).  
Let op: U krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder beëindigt. 

Inloggen met uw Europese inlogmiddel

Burgers van EU-lidstaten die niet over DigiD beschikken, kunnen inloggen met een Europees-erkend inlogmiddel. Hiermee logt u in met het nationale inlogmiddel van uw land. Let op: u heeft hiervoor wel een Nederlands Burgerservicenummer en een Nederlandse bankrekening nodig.

deze link opent in een nieuw vensterVraag een schorsing aan met uw Europese inlogmiddel

Niet online

Lukt het niet om online te schorsen? Dan kunt u ook terecht bij een kentekenloket of RDW-balie. Voor meer informatie gaat u naar ‘Schorsing via loket aanvragen'.