Een voertuig kopen in het buitenland is leuk en spannend, maar zorg wel dat u goed voorbereid bent. Het kan namelijk een flinke tegenvaller zijn als u er in Nederland achter komt dat u een kat in de zak heeft gekocht. De RDW heeft 6 tips om u te helpen uw importavontuur tot een goed einde te brengen.

  1. De juiste papieren


    Het gebeurt vaak dat mensen bij de aankoop onvolledige documenten mee naar huis krijgen. Bekijk bij aankoop of het kentekenbewijs compleet is, want in sommige landen bestaat het uit meerdere delen. Controleer ook altijd of het VIN op het kentekenbewijs overeenkomt met het VIN dat in het voertuig staat. 

  2. Nooit alleen op het uiterlijk afgaan


    Als u zelf geen kennis heeft van autotechniek, neem dan iemand met de juiste kennis mee als u een voertuig gaat kopen. Het is anders moeilijk vast te stellen of dit in goede staat is. Ga nooit alleen op het uiterlijk af. Kijk ook onder het voertuig . Daarnaast kunt u vragen of het voertuig een APK-rapport heeft. Als dit recent is, zegt dat iets over de technische staat van het voertuig. De RDW neemt geldige APK-rapporten van Europese lidstaten 1 op 1 over.
     
  3. Te mooi om waar te zijn

    Als een voertuig te mooi lijkt om waar te zijn, is het ook vaak te mooi om waar te zijn. Wees op uw hoede als:

  • het voertuig een zeer lage kilometerstand heeft terwijl de autostoelen en matten versleten zijn; 
  • onderhoudsboekjes, smeerkaartjes of APK-rapporten ontbreken; 
  • tellerstanden met de hand in documenten zijn aangepast;
  • de distributieriem vervangen zou moeten zijn, maar geen datum van vervanging genoteerd is. (dit wordt vaak met een sticker of krijt op de distributiekap geschreven of is in het onderhoudsboekje vermeld). 
  • de prijs een stuk lager is dan de reële marktwaarde.

In bovenstaande gevallen kan het zijn dat de tellerstand is teruggedraaid. Zo blijkt uit onderzoek dat 10 procent van de Duitse importauto’s een teruggedraaide teller heeft. Probeer met betrouwbare documenten te achterhalen of de tellerstand logisch is. In België moet de verkoper een Car-Pass leveren met onder meer gegevens over de kilometerstand. Andere landen hebben niet zo’n goede registratie van tellerstanden, dus moet u op andere bronnen af gaan. Vergelijk de tellerstand op het dashboard met die op het APK-rapport, mogelijke reparatiebonnen of het onderhoudsboekje van het voertuig. Let ook op de prijs van het voertuig.

4. Eis een aankoopnota

Vraag om een aankoopnota of verkoopovereenkomst, ook al is deze handgeschreven en ondertekend. Dan heeft u in ieder geval iets om op terug te vallen mocht er na de verkoop iets mis zijn.  Vraag ook goed bij de handelaar in het buitenland en je eigen garage in Nederland na wat de regelingen rond garantie en coulance zijn.

5. Alert bij voertuig met schade

Als u in het buitenland een voertuig met schade koopt, moet u er rekening mee houden dat er in Nederland extra keuringseisen (de zogenoemde schadekeuring) verreist zijn. Aan de extra schadekeuring zijn kosten verbonden. Ook duurt het dan vaak langer voordat u een kentekenbewijs krijgt.

6. BPM-indicatie

Controleer van tevoren hoeveel BPM u moet betalen, zodat u in Nederland niet voor verrassingen komt te staan. De BPM verschilt per type voertuig en draagt u af aan de Belastingdienst. Op deze link opent in een nieuw vensterde website van de Belastingdienst leest u hoe u dit kunt berekenen.