De keuring bij het RDW-keuringsstation

Heeft u een keuringsafspraak gemaakt? Lees dan hier over hoe zo'n keuring verloopt en wat u moet meenemen. 

    • Schadekeuring

    Heeft u een afspraak voor een schadekeuring? Dan moet u voordat u naar het keuringsstation komt de hele onderbeplating van het voertuig verwijderen, anders is keuren niet mogelijk. Wij moeten namelijk een carrosseriemeting uitvoeren, waarvoor bepaalde punten onder het hele voertuig bereikbaar moeten zijn.
    Lees meer in het artikel over keuren na schade.

    • Leesbaar VIN

    Het voertuigidentificatienummer  (VIN) (ook wel frame- of chassisnummer) moet leesbaar zijn. Wij controleren dit nummer. Het VIN is ingeslagen in het frame van uw voertuig. Maak dit schoon als het niet meer leesbaar is.

    • Zelfstandig rijden of rollen

    U moet het voertuig altijd zelfstandig naar binnen kunnen rijden of rollen. Dit mag niet op een aanhangwagen. 

    • Brandstoftank

    Rijdt uw voertuig op LNG? Zorg dan dat de brandstoftank voor tenminste 80% gevuld is. Alleen dan kunnen we de keuring veilig uitvoeren. 

  • Als u voor een afspraak bij een RDW-keuringsstation komt, gaat het zo:

    1. U neemt het volgende mee:
      - uw legitimatie (als dit nodig is). Lees hier welke legitimatiemiddelen mogelijk zijn. 
      - het volledige kentekenbewijs (bij een voertuig met een Nederlands kenteken). Het kentekenbewijs kan bestaan uit verschillende soorten en combinaties.
      - Heeft het voertuig een buitenlands kenteken? Kijk dan bij het onderwerp Invoeren welke documenten u in uw situatie moet meenemen.
    2. Zorg dat u altijd een kwartier voor het begin van de keuring aanwezig bent. Die tijd hebben wij nodig om aan de balie enkele administratieve handelingen te doen. Zo zorgen we ervoor dat u - in de meeste gevallen - na de keuring niet meer naar de balie terug hoeft. (inname documenten , betaling en eventueel op naam zetten van het voertuig)  
    3. Vervolgens beoordeelt een technisch medewerker de documenten en verwerkt deze in ons systeem. Deze administratieve verwerking neemt zo’n 40 procent van de technische keuring in beslag.
    4. Op verzoek van de technisch medewerker rijdt u het voertuig de keuringshal in. Hij neemt dan de gegevens van het voertuig op en controleert deze met de documenten.
    5. Soms maken wij foto’s van uw voertuig.
    6. Nu kan de keuring van uw voertuig beginnen. Mogelijk vraagt de medewerker uw hulp tijdens de keuring.
    7. Als uw voertuig is goedgekeurd, kunt u weer naar huis. U kunt dan nog niet de weg op met het voertuig (wel met een eendagskenteken). U moet wachten tot de melding (van bijvoorbeeld schade) uit het kentekenregister is verwijderd of totdat u een kentekenbewijs van ons heeft ontvangen. Dit kentekenbewijs sturen wij binnen 4 werkdagen naar het adres van de persoon die het voertuig op naam heeft. Heeft u nog een papieren kentekenbewijs? Dan ontvangt u van ons een kentekencard en tenaamstellingscode .   
    8. In sommige gevallen moet u eerst nog belastingaangifte doen en daar akkoord voor krijgen (BPM-akkoord), voordat wij het kentekenbewijs opsturen.
      Lees hierover bij Aangifte doen bij de Belastingdienst.
    9. Is uw voertuig afgekeurd? Dan ontvangt u van ons een overzicht van de afkeurpunten en/of de documenten die u nog moet inleveren.
    10. Als u de afkeurpunten heeft hersteld, dan maakt u een nieuwe afspraak voor een vervolgkeuring. Hieraan zijn kosten verbonden. Deze vervolgkeuring moet binnen 8 weken na de dag van de afkeuring plaatsvinden. Gebeurt dit niet binnen 8 weken? Dan voeren wij een complete keuring uit. Dan zijn de kosten hoger dan voor een vervolgkeuring.    
  • U moet zelf aangifte doen bij de Belastingdienst in de volgende gevallen:

    1. bij  een eerste registratie van het voertuig in Nederland of
    2. bij een wijziging van een registratie van een personenauto, kampeerauto, motorfiets of bedrijfsauto tot en met 3500 kg. (bijvoorbeeld bij een ombouw van een voertuig tot kampeerauto) 

    Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.

  • De kosten voor uw specifieke keuring krijgt u te zien als u een keuringsafspraak maakt. De kosten van de keuring moet u betalen aan de balie van het keuringsstation.

  • Laat u een voertuig zonder Nederlands kenteken bij ons keuren, dan kunt u dit per autoambulance naar het keuringsstation vervoeren. Rijdt u liever zelf met het voertuig naar ons toe? Dan heeft u een eendagskentekenbewijs nodig. U kunt dit kentekenbewijs gratis aanvragen met Digid of met eHerkenning.

    Voorwaarden eendagskenteken

    • Alleen aan te vragen in combinatie met een keuringsafspraak.
    • Alleen geldig op de dag van de keuring.
    • Alleen geldig in Nederland.

    Zo werkt het

    1. U heeft een keuringsafspraak gemaakt. 
    2. Log via de knop ‘Eendagskentekenbewijs aanvragen’ in met uw DigiD of uw eHerkenning en vul de gegevens in. 
    3. U ontvangt  per mail een bevestiging van de aanvraag. Daarin vindt u een link naar uw eendagskentekenbewijs en aanvullende informatie. 
    4. Het kenteken moet op kentekenplaten op uw voertuig komen. Deze witte kentekenplaten mag u zelf (van karton bijvoorbeeld) maken. Hierop zet u het kenteken met zwarte stift die niet uit te wissen is. De kentekenplaten moeten ook bij slecht weer leesbaar blijven. 
    5. Op de dag van de keuring mag u met het eendagskenteken vanaf het Nederlandse adres waar het voertuig staat naar het keuringsstation rijden en weer terug.
    6. Uw voertuig moet in Nederland verzekerd zijn op de dag van de keuring en veilig zijn om mee te rijden.
    7. U moet het eendagskentekenbewijs uitgeprint bij u hebben als u op de openbare weg rijdt.
    8. Heeft u het eendagskentekenbewijs met Digid aangevraagd? Dan kunt u (als aanvulling) gebruik maken van de RDW-voertuigapp. Kijk voor meer informatie bij Eendagskentekenbewijs op de RDW-voertuigapp

    Niet online

    Lukt het u niet om het eendagskentekenbewijs online aan te vragen? Vraag het dan aan via onze klantenservice.

  • Bij sommige keuringen moet u zich legitimeren. U heeft een geldig legitimatiebewijs nodig bij de volgende keuringen:

    • invoer van een voertuig binnen of buiten de Europese Unie (EU)
    • herinvoer van een voertuig binnen of buiten de Europese Unie (EU)
    • eerste registratie van het voertuig in Nederland
    • keuring na verval van tenaamstelling. 

    Particulier laat voertuig keuren

    Bij het keuren van uw voertuig op een RDW-keuringsstation kunt u zich als particulier legitimeren met de volgende legitimatiemiddelen:

    • een geldig Nederlands rijbewijs  
    • een geldig Nederlands paspoort met daarop uw persoonsnummer (BSN)*
    • een geldige Nederlandse identiteitskaart met daarop uw persoonsnummer (BSN)*

    * Staat uw persoonsnummer niet op uw paspoort of identiteitskaart? Dan moet u ook een uittreksel uit de Basisregistratie personen  (BRP) meenemen. Dit uittreksel is verkrijgbaar bij uw gemeente en mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

    Andere geldige legitimatiedocumenten

    U mag zich bij de keuring ook legitimeren met deze documenten:

    • een identiteitskaart of rijbewijs uit een EU-land  of EVA-land
    • een diplomatiek paspoort*
    • een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen*
    • een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen*
    • een dienstpaspoort*
    • een buitenlands paspoort*

    *Staat u ook ingeschreven in een Nederlandse gemeente, dan moet u ook een uittreksel uit de Basisregistratie personen  (BRP) meenemen. Dit uittreksel is verkrijgbaar bij uw gemeente en mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

    Voertuig op naam van bedrijf

    Wilt u het voertuig niet op uw eigen naam zetten, maar bijvoorbeeld op naam van een bedrijf of stichting? Dan moet u ook een uittreksel van de Kamer van Koophandel laten zien.

    Rechtspersoon laat voertuig keuren  

    Staat het voertuig op naam van een rechtspersoon (bedrijf), dan kan de tekenbevoegde van het bedrijf zich legitimeren met 1 van de volgende documenten:

    • een geldig(e) Nederlands(e) rijbewijs, paspoort of identiteitskaart. 
    • een identiteitskaart uit een EU-land  of EVA-land
    • een diplomatiek paspoort
    • een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
    • een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
    • een dienstpaspoort
    • een buitenlands paspoort  

    Daarnaast moet hij een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel (met daarop de naam van de tekenbevoegde) overhandigen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en het mag geen uittreksel zijn dat via internet of KvK-Online is uitgeprint. De tekenbevoegde hoeft naast zijn legitimatiebewijs geen uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP)mee te nemen.

    Eenmanszaken

    Eenmanszaken, maatschappen en rederijen kunnen een kentekenbewijs alleen op naam van een particuliere eigenaar zetten. U moet zich in dit geval als particulier legitimeren.  

Handige link

Heeft deze informatie u geholpen?