Schorsing bedrijfsauto verlengen

Als u besluit dat u uw bedrijfsauto langer niet wilt gebruiken, kunt u de schorsing verlengen. Dit kan online of bij een loket. Over de afloop van uw huidige schorsing ontvangt u een maand van te voren een herinneringsbrief van ons, per post of in uw Berichtenbox.

Weet u al hoe het verlengen van een schorsing werkt? Regel het direct via deze knoppen. Zo niet; op deze pagina leggen we het uit. Schorsing verlengen met DigiD Schorsing verlengen met eHerkenning Schorsing verlengen met RDW-certificaat
    • Verlengt u de schorsing vanaf 6 weken vóór de einddatum van de schorsing? Dan houdt u de schorsingsdatum plus de door u gekozen verlenging (1,2 of 3 jaar).
    • Verlengt u de schorsing al eerder dan 6 weken voor de einddatum? Dan krijgt u een nieuwe schorsingsdatum die ingaat op de dag waarop u de verlenging regelt, plus de door u gekozen schorsingsperiode (1,2 of 3 jaar)
    • Om de schorsing te kunnen verlengen, moet het voertuig op uw naam staan of op naam van uw bedrijf. 
    • Is de eigenaar van het voertuig overleden? Zolang het voertuig op naam van de overledene staat, is het niet mogelijk om de schorsing te verlengen.
    • Heeft u een kenteken op naam van uw bedrijf staan en is de inschrijving van uw bedrijf bij de Kamer van Koophandel gestopt? Dan kunt u geen schorsing verlengen. Schrijf het voertuig eerst over naar een ander bedrijf of op naam van een particulier.
  • U kunt een schorsing online verlengen met DigiD als het voertuig op uw eigen naam staat. Staat het voertuig op naam van uw bedrijf? Dan kan het met eHerkenning of een RDW-certificaat

    1. U logt via de knop Schorsing verlengen in met uw DigiD, eHerkenning of RDW-certificaat. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.
    2. U vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten met iDeal (bij DigiD en eHerkenning). Logt u in met een RDW-certificaat? Dan betaalt u op de manier die u met ons heeft afgesproken (automatische incasso of op rekening).  
    3. U ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag.
    4. De verlenging is pas echt geregeld als u een tweede e-mail van ons ontvangt. In deze mail staat ook de einddatum van de schorsing (bij ‘verwachte einddatum’). Print en bewaar deze e-mail. Deze mail is het bewijs van uw schorsing.
    5. U krijgt na de verlenging van uw schorsing geen nieuw kentekenbewijs. Uw huidige kentekenbewijs blijft geldig.
    1. Uiterlijk op de einddatum van de schorsing gaat u naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie. Loopt uw schorsing in een weekend af, dan moet u de verlenging vóór dat weekend regelen bij een RDW-locatie of bij een kentekenloket dat in het weekend open is.
    2. U neemt de volgende documenten mee:
      - een origineel geldig legitimatiebewijs (zie bij legitimatie voor schorsen bij een loket)
      - de kentekencard en de tenaamstellingscode  of het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (bij een papieren kentekenbewijs).
    3. U betaalt de kosten.
    4. De schorsing is direct verlengd.
    5. U ontvangt van de medewerker een schorsingsverslag met daarin de einddatum van de schorsing. Bewaar dit goed, dit is uw bewijs van schorsing.
    6. Uw kentekenbewijs blijft geldig. Als u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) heeft, dan krijgt u wel een nieuwe tenaamstellingscode. De eerste 4 cijfers hiervan vindt u op het schorsingsverslag. U ontvangt per post op het adres waarop bij de gemeente staat ingeschreven het 2e deel (met 5 cijfers) van de tenaamstellingscode. De oude tenaamstellingscode moet u vernietigen.
  • Bent u de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig of iemand anders die het namens de eigenaar regelt? Dan kunt u zich bij het loket/balie legitimeren met 1 van deze documenten:

    • een Nederlands(e) rijbewijs, paspoort of identiteitskaart 
    • een rijbewijs of identiteitskaart uit een EU- of EVA-land
    • een diplomatiek paspoort
    • een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
    •  een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
    • een dienstpaspoort

    Legitimeren met buitenlands legitimatiebewijs

    Legitimeren met een buitenlands legitimatiebewijs kan, maar alleen bij een RDW-balie of -keuringsstation, niet bij een kentekenloket.

    Voertuig op naam van een bedrijf

    Wilt u als tekenbevoegde of afgevaardigde van een bedrijf (rechtspersoon) een voertuig (op naam van het bedrijf) schorsen, dan moet u zich ook legitimeren met deze documenten.

  • Let op: u krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder stopzet.
    Omschrijving Kosten
    Schorsing aanvragen of verlengen laag tarief RDW €26,50
    Schorsing aanvragen of verlengen laag tarief RDW voor 2 jaar €53,00
    Schorsing aanvragen of verlengen laag tarief RDW voor 3 jaar €79,50
  • Eerder stopzetten

    • U kunt een schorsing eerder stopzetten als u weer met uw voertuig gebruik wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.
    • Als u de schorsing binnen 1 maand na het begin van de schorsing stopzet, moet u (voor belastingplichtige voertuigen) alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.

    Afloop van de schorsing

    • Na de door u gekozen schorsingsperiode loopt de schorsing automatisch af en moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen (verzekering, eventuele motorrijtuigenbelasting en eventuele APK-plicht). Doet u dat niet, dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u hier vinden. U kunt ook de schorsing verlengen.
    • 4 à 5 weken voor afloop van de schorsing krijgt u van ons een herinneringsbrief. Deze krijgt u per post of in uw Berichtenbox. Als u op mijn.overheid.nl heeft aangegeven dat u onze post in uw Berichtenbox wilt ontvangen, dan ontvangt u de brief alleen in deze Berichtenbox en niet per post. U blijft als eigenaar van een voertuig altijd zelf verantwoordelijk om de schorsing op tijd te verlengen.

    Leasevoertuig 

    • U ontvangt geen tenaamstellingscode als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij. Wij sturen de tenaamstellingscode dan altijd naar de lease- of financieringsmaatschappij.

    Schorsing bij ombouw

    • Krijgt het voertuig een ander kenteken bijvoorbeeld bij ombouw naar een kampeerwagen, dan loopt de schorsing door op het nieuwe kenteken.
  • Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan. Hierop zijn 2 uitzonderingen:

    1. U mag met een geschorst voertuig rijden naar een garage of RDW-keuringsstation voor een APK-keuring. Uw voertuig moet namelijk weer APK gekeurd zijn als de schorsing afloopt. Wij adviseren dat u de afspraakbevestiging met daarop het tijdstip van de keuring meeneemt. Deze kunt u dan laten zien als de politie daar om vraagt. Daarnaast moet het voertuig WA verzekerd zijn. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van het adres waar het voertuig staat naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. Neem daarbij de kortste route. Vraag de garage altijd om een APK-rapport (goed- of afkeurrapport). Als u zonder geldige APK op de openbare weg rijdt, kunt u een boete krijgen. Ook als de politie u niet stopt onderweg. Bezwaar is dan alleen mogelijk met een APK-rapport van dezelfde datum. U hoeft op de dag van de keuring geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Meer informatie op de website van de Belastingdienst.
    2. U mag met uw geschorste voertuig van 15 jaar of ouder naar een evenement rijden. Hiervoor moet u zich wel bij de Belastingdienst  aanmelden voor de evenementenregeling.
  • Kunt u de (verlenging van de) schorsing niet zelf aanvragen? Dan kan iemand anders dit ook voor u doen.

    Wat u eerst moet weten

    • De persoon die voor u schorst moet minimaal 18 jaar zijn (16 jaar voor een bromfiets).
    • Online kan iemand anders de schorsing alleen voor u regelen als u een kentekencard heeft. Met een papieren kentekenbewijs kan dit alleen bij een loket.

    Bij loket schorsing voor iemand anders regelen

    De persoon die voor u de schorsing regelt, moet de volgende documenten van u meekrijgen:

    • bij een papieren kentekenbewijs: het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs.
    • bij een kentekencard: deze kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode.

    Zelf moet hij zijn eigen legitimatiebewijs meenemen. (Die van u hoeft niet)

    Nadat de schorsing geregeld is, moet hij de documenten die de loketmedewerker geeft aan u overhandigen. 

    Online schorsing voor iemand anders regelen

    De persoon die voor u de schorsing regelt, heeft het volgende van u nodig:

    • het documentnummer van uw kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode. Het documentnummer vindt u op de voorkant van de kentekencard.
    1. Hij/zij logt via de knop Schorsing aanvragen in met zijn eigen Digid.
    2. Hij/zij vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten via iDeal.
    3. Wij sturen u een bevestigingsmail naar het opgegeven e-mailadres. 
    4. Het kenteken is geschorst/verlenging is geregeld zodra op dat e-mailadres een tweede mail van ons binnenkomt.
    5. U ontvangt een nieuwe tenaamstellingscode per post. Uw kentekenbewijs blijft geldig.
  • Bent u inwoner van de Europese Unie en heeft u geen DigiD? U kunt mogelijk ook  een schorsing verlengen met het nationale inlogmiddel van uw land

    Let op: U heeft hiervoor wel een Nederlands Burgerservicenummer en een Nederlandse bankrekening nodig.

Handige links

Heeft deze informatie u geholpen?

niet goed erg goed