Nieuw kentekenbewijs aanvragen
Wat kunt u doen?
Heeft u een bedrijf met meerdere kentekens op naam, ga dan naar 'Nieuw kentekenbewijs aanvragen voor bedrijven' .
- Bent u uw kentekencard kwijt of (een deel van) uw papieren kentekenbewijs
Vraag dan een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) met een tenaamstellingscode aan óf - Bent u alleen (een deel van) uw tenaamstellingscode kwijt
Vraag dan alleen een tenaamstellingscode aan. Ga naar nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.
Voorwaarden voor aanvraag nieuw kentekenbewijs
U kunt alleen een aanvraag voor een nieuw kentekenbewijs indienen als:
- het voertuig op uw naam staat, of
- als u iemand anders toestemming geeft om het namens u aan te vragen.
Staat het voertuig niet op uw naam, maar wilt u toch een nieuw kentekenbewijs aanvragen? Neem dan contact op met de RDW Klantenservice.
Aanvragen nieuw kentekenbewijs en tenaamstellingscode
Zo vraagt u een nieuw kentekenbewijs aan:
- Ga naar 'Nieuw kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen' .
- Kies voor de eerste optie: Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen.
- Vul de gevraagde gegevens in. Zorg dat u de laatste 4 cijfers van het VIN (de meldcode) bij de hand heeft. Met de RDW kentekencheck kunt u opzoeken waar dit nummer op uw voertuig te vinden is. Ook uw dealer of importeur kan u dit vertellen.
- U betaalt de kosten via iDEAL:
Omschrijving Kosten - U ontvangt van de RDW een e-mail met de aanvraaggegevens.
- De RDW stuurt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) en een brief met een tenaamstellingscode altijd naar het adres van de geregistreerde eigenaar/houder zoals deze bij de gemeente geregistreerd staat (ook in geval van overlijden of emigratie). Is dit niet de bedoeling of is de persoon voor 01-01-2017 overleden of geëmigreerd, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW. Informatie over de afhandeling van uw aanvraag
- Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.
Afhandeling van uw aanvraag
In dit schema kunt u zien wanneer u uw kentekenbewijs en tenaamstellingscode in huis heeft.
Aanvraag | Kentekenbewijs in huis | Tenaamstellingscode in huis |
---|---|---|
Maandag tot en met vrijdag voor 20.00 uur | Binnen 2 werkdagen | Binnen 3 werkdagen |
Maandag tot en met donderdag na 20.00 uur | Binnen 3 werkdagen | Binnen 4 werkdagen |
Vrijdag na 20.00 uur en in het weekend | woensdag | donderdag |
Niet ontvangen
Heeft u de kentekencard na 5 werkdagen nog niet ontvangen? Meld dit dan bij de RDW. Voor meer informatie gaat u naar 'Kentekencard of tenaamstellingscode niet ontvangen'.
Voertuig eigendom van een lease- of financieringsmaatschappij
- Is het voertuig eigendom van een leasemaatschappij, dan ontvangt de leasemaatschappij de nieuwe kentekencard en de tenaamstellingscode. De leasemaatschappij stuurt de kentekencard naar u door.
- Is het voertuig eigendom van een financieringsmaatschappij, dan ontvangt u de nieuwe kentekencard en de financieringsmaatschappij de tenaamstellingscode.
Geen geld terug
Veel mensen vinden kort nadat ze een nieuw kentekenbewijs hebben aangevraagd hun vermiste kentekenbewijs terug. Heeft u een nieuw kentekenbewijs aangevraagd en uw oude kentekenbewijs teruggevonden? Het is niet mogelijk om de aanvraag te stoppen en geld terug te krijgen.
Geen online aanvraag mogelijk
Kunt u het nieuw kentekenbewijs niet online aanvragen? Neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW.