Schorsing brommer aanvragen

Als u besluit uw brommer voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw brommer niet op de openbare weg staan of rijden. Uw brommer hoeft in die periode niet verzekerd te zijn. Schorsen kan online of via een loket. 

Handige links

  • (Link)

    Wat u eerst moet weten

    • De persoon die de schorsing regelt moet minimaal 18 jaar zijn. (16 jaar bij een brom- of  snorfiets)
    •  Het voertuig moet op uw naam staan.
      Staat het voertuig op naam van uw bedrijf? Ga dan naar Voertuig van de zaak schorsen. 
    • Is de geregistreerde eigenaar van het voertuig overleden? Dan kunt u geen schorsing aanvragen. Het voertuig moet eerst overgeschreven worden op naam van een nieuwe eigenaar.
  • (Link)

    Zo werkt online schorsen

    Als u online een schorsing wilt aanvragen, dan heeft u een Digid nodig. Heeft u geen DigiD? Vraag deze dan gratis aan via  deze link opent in een nieuw venster www.digid.nl.

    Zo vraagt u online een schorsing aan:

    1. U logt via de knop Schorsing aanvragen in met uw Digid. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.
    2. U vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten via iDeal.
    3. U ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag.
    4. Het kenteken is pas geschorst zodra u een tweede mail van ons ontvangt. In deze mail staat ook de einddatum van de schorsing (bij verwachte einddatum). Print en bewaar deze e-mail. Deze mail is uw bewijs van schorsing.
    5. De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing bij ons aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later. Voorbeeld: u schorst voor een periode van 3 jaar: van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2022.
    6. Het kentekenbewijs (van papier of op creditcardformaat) blijft geldig. U krijgt na de schorsing geen nieuw kentekenbewijs.
    7. U kunt nu zelf de verzekering stopzetten.
    8. Moet u voor uw voertuig motorrijtuigenbelasting betalen? Dan geven wij aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
  • (Link)

    Zo werkt schorsen bij een loket

    1. U gaat naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie. 
    2. U neemt de volgende documenten mee:
      - een origineel geldig legitimatiebewijs (zie bij Legitimatie voor schorsen bij een loket)
      - de kentekencard en de tenaamstellingscode of het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (bij een papieren kentekenbewijs).
    3. U betaalt de kosten.
    4. Het kenteken is direct geschorst. De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing bij het loket aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later. Voorbeeld: u schorst voor een periode van 3 jaar: van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2022.
    5. U ontvangt van de medewerker een schorsingsverslag met daarin de einddatum van de schorsing. Bewaar dit goed, dit is uw bewijs van schorsing.
    6. Uw kentekenbewijs blijft geldig. Als u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) heeft, dan krijgt u wel een nieuwe tenaamstellingscode. De eerste 4 cijfers hiervan vindt u op het schorsingsverslag. U ontvangt per post op het adres waarop bij de gemeente staat ingeschreven het 2e deel (met 5 cijfers) van de tenaamstellingscode. De oude tenaamstellingscode moet u vernietigen.
    7. U kunt nu zelf de verzekering stopzetten.
    8. Moet u voor uw voertuig motorrijtuigenbelasting betalen? Dan geven wij aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
  • (Link)

    Legitimatie voor schorsen bij een loket

    Bent u de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig of iemand anders die het namens de eigenaar regelt? Dan kunt u zich bij het loket/de balie legitimeren met 1 van deze documenten:

    • een Nederlands(e) rijbewijs, paspoort of identiteitskaart 
    • een rijbewijs of identiteitskaart uit een EU- of EVA-land
    • een diplomatiek paspoort
    • een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
    •  een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
    • een dienstpaspoort
    • een buitenlands paspoort

    Legitimeren met buitenlands legitimatiebewijs

    Legitimeren met een buitenlands legitimatiebewijs kan alleen bij een RDW-balie of -keuringsstation, niet bij een kentekenloket.

    Voertuig op naam van een bedrijf

    Wilt u als tekenbevoegde of afgevaardigde van een bedrijf (rechtspersoon) een voertuig (op naam van het bedrijf) schorsen, dan moet u zich ook legitimeren met deze documenten.

  • (Link)

    Kosten

    Schorsing aanvragen of verlengen RDW €11,50
    Schorsing aanvragen of verlengen RDW voor 2 jaar €23,00
    Schorsing aanvragen of verlengen RDW voor 3 jaar €34,50
    Let op: U krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder beëindigt. 
  • (Link)

    Goed om te weten

    Eerder stopzetten

    • U kunt een schorsing eerder stopzetten als u weer met uw voertuig gebruikt wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.
    • Als u de schorsing binnen 1 maand na het begin van de schorsing stopzet, moet u (voor belastingplichtige voertuigen) alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de deze link opent in een nieuw venster site van de Belastingdienst.

    Afloop van de schorsing

    • Na de door u gekozen schorsingsperiode loopt de schorsing automatisch af en moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen (verzekering, eventuele motorrijtuigenbelasting en eventuele APK-plicht). Doet u dan niet, dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u vinden in de deze link opent in een nieuw venster Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM). U kunt ook de schorsing verlengen.

    • 4 à 5 weken voor afloop van de schorsing krijgt u van ons een herinneringsbrief. Deze krijgt u per post of in uw Berichtenbox. Als u op mijn.overheid.nl heeft aangegeven dat u onze post in uw Berichtenbox wilt ontvangen, dan ontvangt u de brief alleen in deze Berichtenbox en niet per post.

    Leasevoertuig 

    U ontvangt geen tenaamstellingscode als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij. Wij sturen de tenaamstellingscode dan altijd naar de lease- of financieringsmaatschappij.

    Schorsing bij ombouw 

    Krijgt het voertuig een ander kenteken bijvoorbeeld bij ombouw naar een kampeerwagen, dan loopt de schorsing door op het nieuwe kenteken.

  • (Link)

    Rijden met een geschorst voertuig (bijv. voor APK)

    Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan. Hierop zijn 2 uitzonderingen:

    1. U mag met een geschorst voertuig voor een APK-keuring rijden naar een RDW-erkend bedrijf dat APK-keuringen uitvoert of naar een RDW-keuringsstation. Een voertuig waarvoor de APK-plicht geldt, moet immers een geldige APK hebben op het moment dat de schorsing afloopt of u deze stopzet.
      U moet dan de afspraakbevestiging, met daarop het tijdstip van de keuring, bij u hebben. Deze moet u kunnen laten zien als de politie daar om vraagt. Ook moet het voertuig WA verzekerd zijn.
      U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van het adres waar het voertuig is gestald naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. U neemt daarbij de kortste route.
      U hoeft op de dag van de keuring geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Meer informatie op de deze link opent in een nieuw venster website van de Belastingdienst .
    2. U mag met uw geschorste voertuig van 15 jaar of ouder naar een evenement rijden. Hiervoor moet u zich wel bij de Belastingdienst deze link opent in een nieuw venster aanmelden voor de evenementenregeling.
  • (Link)

    Iemand anders de schorsing voor u laten regelen

    Kunt u de (verlenging van de) schorsing niet zelf aanvragen? Dan kan iemand anders dit ook voor u doen.

    Wat u eerst moet weten

    • De persoon die voor u schorst moet minimaal 18 jaar zijn (16 jaar voor een bromfiets).
    • Online kan iemand anders de schorsing alleen voor u regelen als u een kentekencard heeft. Met een papieren kentekenbewijs kan dit alleen bij een loket.

    Bij loket schorsing voor iemand anders regelen

    De persoon die voor u de schorsing regelt, moet de volgende documenten van u meekrijgen:

    • bij een papieren kentekenbewijs: het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs.
    • bij een kentekencard: deze kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode.

    Zelf moet hij zijn eigen legitimatiebewijs meenemen. (Die van u hoeft niet)

    Nadat de schorsing geregeld is, moet hij de documenten die de loketmedewerker geeft aan u overhandigen. 

    Online schorsing voor iemand anders regelen

    De persoon die voor u de schorsing regelt, heeft het volgende van u nodig:

    • het documentnummer van uw kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode. Het documentnummer vindt u op de voorkant van de kentekencard.
    1. Hij/zij logt via de knop Schorsing aanvragen in met zijn eigen Digid.
    2. Hij/zij vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten via iDeal.
    3. Wij sturen u een bevestigingsmail naar het opgegeven e-mailadres. 
    4. Het kenteken is geschorst/verlenging is geregeld zodra op dat e-mailadres een tweede mail van ons binnenkomt.
    5. U ontvangt een nieuwe tenaamstellingscode per post. Uw kentekenbewijs blijft geldig.
  • (Link)

    Schorsing aanvragen met een Europees inlogmiddel

    Bent u inwoner van de Europese Unie en heeft u geen DigiD? U kunt mogelijk ook  deze link opent in een nieuw venster een schorsing aanvragen met het nationale inlogmiddel van uw land

    Let op: U heeft hiervoor wel een Nederlands Burgerservicenummer en een Nederlandse bankrekening nodig.