U kunt uw brommer voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Na de door u gekozen schorsingsperiode loopt de schorsing automatisch af en moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen. U kunt ook de schorsing verlengen. Schorsen kunt u via een loket, maar ook gemakkelijk online doen. Voor meer informatie over online schorsen,  ga naar 'Schorsing online aanvragen'

Schorsing aanvragen

Zo regelt u een schorsing bij een loket:

  1. U gaat naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation  of RDW-balie.  
  2. U neemt de volgende documenten mee:
    - het Tenaamstellingsbewijs;
    - het Overschrijvingsbewijs;
    - een origineel geldig legitimatiebewijs 
    of
    - de kentekencard
    - de tenaamstellingscode
    - een origineel geldig legitimatiebewijs
  3. U kiest hoe lang u uw voertuig wilt schorsen: 1, 2 of 3 jaar.
  4. U betaalt de kosten.
  5. Het kenteken is direct geschorst.
  6. U ontvangt van de medewerker een schorsingsverslag met daarin de einddatum van de schorsing. Bewaar dit goed, dit is uw bewijs van schorsing.
  7. Heeft u een Berichtenbox (uw eigen digitale brievenbus van de overheid), dan ontvangt u het schorsingsverslag hier ook automatisch in. Heeft u deze nog niet dan kunt u de Berichtenbox aanmaken op mijn.overheid.nl.

Papieren kentekenbewijs

Uw papieren kentekenbewijs blijft geldig. U krijgt geen nieuw kentekenbewijs.

Kentekenbewijs op creditcardformaat

Heeft u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard), dan ontvangt u het transactieverslag met einddatum van de schorsing met de eerste 4 cijfers van de tenaamstellingscode. U ontvangt per post op het adres waar u staat ingeschreven bij de gemeente het 2e deel (met 5 cijfers) van de tenaamstellingscode. De oude tenaamstellingscode moet u vernietigen.

Uw kentekencard blijft geldig.  

Voertuig eigendom van lease- of financieringsmaatschappij

U ontvangt geen tenaamstellingscode als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij. De RDW stuurt de tenaamstellingscode dan altijd naar de lease- of financieringsmaatschappij.

Iemand anders regelt de schorsing voor u

Kunt u zelf niet naar het kentekenloket of RDW-balie gaan, dan mag ook iemand anders de schorsing voor u regelen. Zorgt u ervoor dat die persoon de juiste documenten van u meekrijgt. Heeft u een papieren kentekenbewijs, dan zijn dit het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. Heeft u een kentekencard, dan moet u deze en de bijbehorende tenaamstellingscode meegeven. Degene die bij het kentekenloket komt, moet minimaal 18 jaar (16 jaar bij brom/snorfiets) zijn. Hij moet zijn eigen geldige legitimatie tonen, uw legitimatiebewijs hoeft niet mee. Verder kan de persoon handelen zoals in dit artikel is beschreven. Na de schorsing moet hij de gekregen documenten aan u overhandigen. 

Rijden met een geschorst voertuig

Een geschorste brommer mag niet op de openbare weg rijden of staan. Uitzondering hierop:

Belangrijk om te weten bij een schorsing

  • Voldoet u niet meer aan de voertuigverplichtingen (WA-verzekering) en heeft u het kenteken niet geschorst? Dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u vinden in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).    
  • De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later, afhankelijk van de door u gekozen schorsingsperiode. Bijvoorbeeld van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2021.
  • Nadat u het voertuig heeft geschorst, kunt u zelf de verzekering stopzetten.

Kosten

1 jaar 2 jaar 3 jaar
Aanvraag brom-/snorfietsen € 11,10 € 11,10 + € 11,10 = € 22,20* € 11,10 + 22,20 = € 33,30*
Verlengen brom-/snorfietsen € 11,10 € 22,20 € 33,30

* U betaalt het aanvraagtarief plus een verlengingstarief. U betaalt dus vooraf voor de verlenging(en).  
Let op: U krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder beëindigt.