Veelgestelde vragen rond de aanvraag van een nieuw kentekenbewijs
Veelgestelde vragen
-
Ik ben mijn tenaamstellingscode kwijt. Hoe vraag ik een nieuwe aan?
Bij het op naam zetten van uw voertuig ontvangt u een tenaamstellingscode. De tenaamstellingscode heeft u nodig bij verkoop (overschrijving), schorsen, uitvoer en sloop van uw voertuig. Bent u (een deel van) de code kwijt, dan kunt u online een vervangende (nieuwe) tenaamstellingscode aanvragen. Meer over het aanvragen van een nieuwe tenaamstellingscode van een auto. Heeft u geen auto? Kies dan hier uw voertuig , en ga naar het onderwerp Het kentekenbewijs.
-
Kan iedereen een kentekenbewijs aanvragen met mijn kentekenplaatgegevens?
Nee, een vervangend kentekenbewijs aanvragen kan alleen in combinatie met het voertuigidentificatienummer (VIN/Chassisnummer). Heeft een ander dit nummer ook, dan kan diegene wel een nieuw kentekenbewijs aanvragen, maar hij/zij krijgt het kentekenbewijs niet thuisgestuurd. De RDW stuurt het vervangende kentekenbewijs namelijk naar het adres dat bij het kenteken in het RDW-register geregistreerd staat. Dit is het laatst bekende adres zoals u staat ingeschreven bij de gemeente (het BRP). Dit adres kan afwijken van het adres dat op het kentekenbewijs staat (voor een rechtspersoon geldt het laatst bekende adres bij de Kamer van Koophandel).
-
Ik heb het verkeerde e-mailadres opgegeven bij de aanvraaggegevens en daardoor geen e-mail gekregen met een bevestiging. Hoe kan ik toch nog mijn gegevens inzien?
U kunt dan helaas uw voortgangsgegevens niet online inzien. Als het bedrag wel van uw rekening is afgeschreven kunt u er vanuit gaan dat uw nieuwe documenten worden verstuurd. Als u wel de voortgang van uw aanvraag wilt weten, neemt u dan contact op met de RDW.
-
Bij mijn online aanvraag voor een kentekenbewijs is het bedrag wel afgeschreven, maar ik heb geen bevestigingsmail gekregen. Gaat het wel goed?
De RDW krijgt op meerdere momenten per dag automatisch een melding vanuit iDEAL met de betalingsinformatie. Als het bedrag van uw rekening is afgeschreven kunt u er vanuit gaan dat uw nieuwe documenten worden verstuurd. Als u 4 uren na het plaatsen van uw aanvraag nog geen bevestigingsmail heeft ontvangen kunt u contact opnemen met de RDW en vragen om een nieuwe bevestigingsmail.
-
Ik ben (een deel van) mijn kentekenbewijs en of tenaamstellingscode kwijt. Wat moet ik doen?
Bent u (een deel van) het papieren kentekenbewijs, uw kentekencard of uw tenaamstellingscode kwijt, dan kunt u online een nieuw kentekenbewijs en/of tenaamstellingscode bij de RDW aanvragen.
Hiervoor gaat u naar de online dienst Vervangend kentekenbewijs en/of tenaamstellingcode aanvragen. U betaalt de kosten via iDeal. De RDW stuurt u vervolgens een kentekencard toe en daarna de tenaamstellingscode. Bent u alleen de tenaamstellingscode kwijt, dan ontvangt u geen nieuwe kentekencard.
Meer informatie over het aanvragen van een vervangend kentekenbewijs voor een auto. Heeft u geen auto? Kies dan hier welk voertuig u heeft en ga naar het onderwerp Het kentekenbewijs.
Meer informatie over het aanvragen van een vervangende tenaamstellingcode voor een auto. Heeft u geen auto? Kies dan hier welk voertuig u heeft en ga naar het onderwerp Het kentekenbewijs.