-
-
Welke documenten nodig voor invoer?
Vraag in het land waar u het voertuig invoert welke documenten u daar nodig heeft. Let op! Meld uw voertuig niet af voor export voordat u weet welke documenten dit zijn.
-
Kentekenbewijs kwijt
Bent u uw kentekenbewijs kwijt? Vraag dan eerst een nieuw kentekenbewijs aan. Dit is nodig voor de invoer van het voertuig in het buitenland. U kunt geen nieuw kentekenbewijs meer aanvragen als het voertuig al is afgemeld voor export.
-
Naam op het exportbewijs
Verkoopt u het voertuig aan iemand in het buitenland? Zorg er dan voor dat de koper het voertuig op zijn naam exporteert. Zijn gegevens komen dan namelijk op het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit betekent dat de koper vanaf dat moment verantwoordelijk is voor het voertuig. Regelt u de export, dan blijft u verantwoordelijk voor het voertuig totdat deze is geregistreerd in het buitenland. -
Individueel Goedkeuringscertificaat
Heeft het voertuig geen kentekenbewijs en alleen een Individueel Goedkeuringscertificaat (IGC)? Een Individueel Goedkeuringscertificaat is alleen geldig in het land waar het is afgegeven. Een ander land kan besluiten om het over te nemen, maar dat moet u zelf navragen in dat land. Wij hebben hierover geen informatie.
-
-
- Ga naar een van onze keuringsstations, balies of naar een erkend exportbedrijf (bedrijf bij u in de buurt met een erkenning van ons). U vindt een erkend exportbedrijf met de RDW-locatiewijzer.
- U neemt mee:
- Een geldig legitimatiebewijs.
- De kentekencard met de tenaamstellingscode of het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en
Overschrijvingsbewijs.
Bent u de geregistreerde eigenaar? Dan mag de tenaamstellingscode of het Overschrijvingsbewijs ontbreken als u het voertuig bij een keuringsstation of balie komt afmelden. - Kentekenplaten als deze zijn afgegeven. Zijn er geen kentekenplaten afgegeven? Meld uw voertuig dan alleen af bij een keuringsstation of balie.
- Staat het voertuig op naam van een bedrijf? Neem dan een ondertekend uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1
jaar) mee.
Bent u niet de tekenbevoegde? Neem dan ook een kopie legitimatiebewijs van de tekenbevoegde en een machtiging van de tekenbevoegde mee.
- Betaal de kosten.
- Wij of het exportbedrijf melden uw voertuig af in het kentekenregister. Het voertuig staat vanaf dat moment niet meer in het Nederlandse kentekenregister.
-
Dit ontvangt u van de medewerker:
- Een vrijwaringsbewijs (bewijs dat de registratie is stopgezet).
- Het kentekenbewijs (kentekencard) waarvan een hoekje is afgeknipt of het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B).
- Het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit heeft u samen met de kentekencard of het tenaamstellingsbewijs nodig voor de registratie in het buitenland.
- Gaat uw voertuig naar een land buiten de Europese Unie of EVA? Ga dan ook naar de Douane voor een ‘aangifte ten uitvoer’.
-
Breng uw voertuig binnen 14 dagen van Nederland naar het buitenland. Rijdt u op de openbare weg in Nederland dan geldt het volgende:
Uw voertuig is verzekerd.
- Uw voertuig heeft een geldige APK.
- Het bestaande kenteken staat met zwarte onuitwisbare
cijfers/letters op witte platen (dit is het exportkenteken). Deze platen mag u zelf maken. Ze moeten wel zo gemaakt zijn dat het kenteken ook bij slecht weer leesbaar blijft.
U kunt de kentekenplaten ook laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Neem de kentekencard of het kentekenbewijs deel 1A mee. U vindt een erkende kentekenplaatfabrikant met de RDW-locatiewijzer.
Soms krijgt u een gedeelte van de BPM terug. Neem hiervoor contact op met de Belastingdienst.
-
Rijdt u of de koper het voertuig van Nederland naar het buitenland? Met het exportbewijs (kentekenbewijs deel II) mag u 14 dagen rijden. Voordat u naar het buitenland gaat, is het verstandig om daar te informeren of u met het exportbewijs en een exportkentekenplaat mag rijden op de openbare weg. De regels in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland.
Rijdt u op de openbare weg in Nederland dan geldt het volgende:
- Uw voertuig is verzekerd.
- Uw voertuig heeft een geldige APK.
- Op uw voertuig zitten exportkentekenplaten
Exportkentekenplaat
Een exportkentekenplaat is het bestaande kenteken dat met onuitwisbare cijfers/letters op witte platen staat. Deze platen mag u zelf maken. Ze moeten wel zo gemaakt zijn dat het kenteken ook bij slecht weer leesbaar blijft. U kunt de kentekenplaten ook laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Neem de kentekencard of het kentekenbewijs deel 1A mee. U vindt een erkende kentekenplaatfabrikant met de RDW -locatiewijzer.
BPM
Soms krijgt u een gedeelte van de BPM terug. Neem hiervoor contact op met de Belastingdienst.
-
Omschrijving Kosten Voertuig bij de RDW exporteren €10,95 -
De Nederlandse registratie van uw voertuig stopzetten omdat het voertuig in het buitenland blijft doet u zo:
- Ga naar het formulier via de knop ‘Melden export'.
- Vul het formulier in en voeg bijlagen toe waaruit blijkt dat het voertuig voor altijd in het buitenland blijft. Klik op ‘Verzenden’.
- Wij beoordelen uw aanvraag binnen 5 werkdagen. De registratie van uw voertuig stopt op de datum dat wij uw aanvraag afhandelen en goedkeuren. Aanvraag goedgekeurd? Dan krijgt u een brief met de bevestiging. Zet dan pas uw verzekering stop.
Lukt het niet om de melding voor export online te doen? Neem dan contact op met onze klantenservice.