Schorsing kampeerauto aanvragen
-
- De persoon die de schorsing regelt moet minimaal 18 jaar zijn. (16 jaar bij een brom- of snorfiets)
- Het voertuig staat op uw naam of op naam van uw bedrijf.
- Is de geregistreerde eigenaar van het voertuig overleden? Dan kunt u geen schorsing aanvragen. Het voertuig moet eerst overgeschreven worden op naam van een nieuwe eigenaar.
- Heeft u een kenteken op naam
van uw bedrijf staan en is de inschrijving van uw bedrijf bij de Kamer van
Koophandel gestopt? Dan kunt u geen schorsing aanvragen. Schrijf het voertuig
eerst over naar een ander bedrijf of op naam van een particulier.
-
U kunt online een schorsing aanvragen met DigiD als het voertuig op uw eigen naam staat. En u vraagt een schorsing aan met eHerkenning of een RDW-certificaat als het voertuig op naam van uw bedrijf staat.
- U logt via de knop Schorsing aanvragen in met uw DigiD, eHerkenning of RDW-certificaat. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.
- U vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten via iDeal (bij DigiD en eHerkenning). Logt u met een RDW-certificaat in? Dan betaalt u op de manier die u met ons heeft afgesproken (automatische incasso of op rekening).
- U ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag.
- Het kenteken is pas geschorst zodra u een tweede mail van ons ontvangt. In deze mail staat ook de einddatum van de schorsing (bij verwachte einddatum). Print en bewaar deze e-mail. Deze mail is uw bewijs van schorsing.
- De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing bij ons aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later. Voorbeeld: u schorst voor een periode van 3 jaar: van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2022.
- Het kentekenbewijs (van papier of op creditcardformaat) en de tenaamstellingscode blijft geldig. U krijgt na de schorsing geen nieuw kentekenbewijs.
- U kunt nu zelf de verzekering stopzetten.
- Moet u voor uw voertuig motorrijtuigenbelasting betalen? Dan geven wij aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
-
- U gaat naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie.
- U neemt de volgende documenten mee:
- een origineel geldig legitimatiebewijs (zie bij Legitimatie voor schorsen bij een loket)
- de kentekencard en de tenaamstellingscode of het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (bij een papieren kentekenbewijs). - U betaalt de kosten.
- Het kenteken is direct geschorst. De schorsing geldt vanaf de datum dat u de schorsing aanmeldt tot en met dezelfde datum 1, 2 of 3 jaar later. Voorbeeld: u schorst voor een periode van 3 jaar: van 10 januari 2019 tot en met 10 januari 2022.
- U ontvangt van de medewerker een schorsingsverslag met daarin de einddatum van de schorsing. Bewaar dit goed, dit is uw bewijs van schorsing.
- Uw kentekenbewijs blijft geldig. Als u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) heeft, dan krijgt u wel een nieuwe tenaamstellingscode. De eerste 4 cijfers hiervan vindt u op het schorsingsverslag. U ontvangt per post op het adres waarop u bij de gemeente staat ingeschreven het 2e deel (met 5 cijfers) van de tenaamstellingscode.
- U kunt nu zelf de verzekering stopzetten.
- Moet u voor uw voertuig motorrijtuigenbelasting betalen? Dan geven wij aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
-
Bent u de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig of iemand anders die het namens de eigenaar regelt? Dan kunt u zich bij het loket/balie legitimeren met 1 van deze documenten:
- een Nederlands(e) rijbewijs, paspoort of identiteitskaart
- een rijbewijs of identiteitskaart uit een EU- of EVA-land
- een diplomatiek paspoort
- een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
- een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
- een dienstpaspoort
Legitimeren met buitenlands legitimatiebewijs
Legitimeren met een buitenlands legitimatiebewijs kan, maar alleen bij een RDW-balie of -keuringsstation, niet bij een kentekenloket.
Voertuig op naam van een bedrijf
Wilt u als tekenbevoegde of afgevaardigde van een bedrijf (rechtspersoon) een voertuig (op naam van het bedrijf) schorsen, dan moet u zich ook legitimeren met deze documenten.
-
- Normaal tarief: dit betaalt u voor alle personenauto's en lichte bedrijfsauto's (t/m 3500 kg*) tot 15 jaar oud.
- Laag tarief: dit betaalt u voor voertuigen van 15 jaar en ouder en zware bedrijfsauto's (vanaf 3500 kg*).
*Voor het gewicht van het voertuig kijken wij naar de toegestane maximum massa (F.2 op kentekenbewijs).
Omschrijving Kosten Schorsing aanvragen of verlengen normaal tarief RDW €80,20 Schorsing aanvragen of verlengen laag tarief RDW €26,50 Schorsing aanvragen of verlengen normaal tarief RDW voor 2 jaar €106,70 Schorsing aanvragen of verlengen laag tarief RDW voor 2 jaar €53,00 Schorsing aanvragen of verlengen normaal tarief RDW voor 3 jaar €133,20 Schorsing aanvragen of verlengen laag tarief RDW voor 3 jaar €79,50 Let op: U krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder stopzet.
-
Eerder stopzetten
- U kunt een schorsing eerder stopzetten als u weer met uw voertuig gebruik wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.
- Als u de schorsing binnen 1 maand na het begin van de schorsing stopzet, moet u (voor belastingplichtige voertuigen) alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.
Afloop van de schorsing
- Na de door u gekozen schorsingsperiode loopt de schorsing automatisch af en moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen (verzekering, eventuele motorrijtuigenbelasting en eventuele APK-plicht). Doet u dat niet, dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u hier vinden. U kunt ook de schorsing verlengen.
- 4 à 5 weken voor afloop van de schorsing krijgt u van ons een herinneringsbrief. Deze krijgt u per post of in uw Berichtenbox. Als u op mijn.overheid.nl heeft aangegeven dat u onze post in uw Berichtenbox wilt ontvangen, dan ontvangt u de brief alleen in deze Berichtenbox en niet per post. U blijft als eigenaar van een voertuig altijd zelf verantwoordelijk om de schorsing op tijd te verlengen.
Leasevoertuig
- U ontvangt geen tenaamstellingscode als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij. Wij sturen de tenaamstellingscode dan altijd naar de lease- of financieringsmaatschappij.
Schorsing bij ombouw
- Krijgt het voertuig een ander kenteken bijvoorbeeld bij ombouw naar een kampeerwagen, dan loopt de schorsing door op het nieuwe kenteken.
-
Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan. Hierop zijn 2 uitzonderingen:
- U mag met een geschorst voertuig rijden naar een garage of RDW-keuringsstation voor een APK-keuring. Uw voertuig moet namelijk weer APK gekeurd zijn als de schorsing afloopt. Wij adviseren dat u de afspraakbevestiging met daarop het tijdstip van de keuring meeneemt. Deze kunt u dan laten zien als de politie daar om vraagt. Daarnaast moet het voertuig WA verzekerd zijn. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van het adres waar het voertuig staat naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. Neem daarbij de kortste route. Vraag de garage altijd om een APK-rapport (goed- of afkeurrapport). Als u zonder geldige APK op de openbare weg rijdt, kunt u een boete krijgen. Ook als de politie u niet stopt onderweg. Bezwaar is dan alleen mogelijk met een APK-rapport van dezelfde datum. U hoeft op de dag van de keuring geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Meer informatie op de website van de Belastingdienst.
- U mag met uw geschorste voertuig van 15 jaar of ouder naar een evenement rijden. Hiervoor moet u zich wel bij de Belastingdienst aanmelden voor de evenementenregeling.
-
Kunt u de (verlenging van de) schorsing niet zelf aanvragen? Dan kan iemand anders dit ook voor u doen.
Wat u eerst moet weten
- De persoon die voor u schorst moet minimaal 18 jaar zijn (16 jaar voor een bromfiets).
- Online kan iemand anders de schorsing alleen voor u regelen als u een kentekencard heeft. Met een papieren kentekenbewijs kan dit alleen bij een loket.
Bij loket schorsing voor iemand anders regelen
De persoon die voor u de schorsing regelt, moet de volgende documenten van u meekrijgen:
- bij een papieren kentekenbewijs: het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs.
- bij een kentekencard: deze kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode.
Zelf moet hij zijn eigen legitimatiebewijs meenemen. (Die van u hoeft niet)
Nadat de schorsing geregeld is, moet hij de documenten die de loketmedewerker geeft aan u overhandigen.
Online schorsing voor iemand anders regelen
De persoon die voor u de schorsing regelt, heeft het volgende van u nodig:
- het documentnummer van uw kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode. Het documentnummer vindt u op de voorkant van de kentekencard.
- Hij/zij logt via de knop Schorsing aanvragen in met zijn eigen Digid.
- Hij/zij vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten via iDeal.
- Wij sturen u een bevestigingsmail naar het opgegeven e-mailadres.
- Het kenteken is geschorst/verlenging is geregeld zodra op dat e-mailadres een tweede mail van ons binnenkomt.
- U ontvangt een nieuwe tenaamstellingscode per post. Uw kentekenbewijs blijft geldig.
-
Bent u inwoner van de Europese Unie en heeft u geen DigiD? U kunt mogelijk ook een schorsing aanvragen met het nationale inlogmiddel van uw land.
Let op: U heeft hiervoor wel een Nederlands Burgerservicenummer en een Nederlandse bankrekening nodig.